۱۵ اولویت؛ میلیارد‌ها دلار بودجه مورد نیاز

وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت برنامه‌های اصلی خود در حوزه زیرسازی حمل‌ونقل کشور را منتشر کرده که به نظر می‌رسد در جریان آن اصلی‌ترین نقطه ابهام به دست آوردن منابع اعتباری لازم برای پوشش این پروژه‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزارتخانه در راستای روشن‌ساختن اهداف و اولویت‌های اصلی خود در طول چهار ساله دولت یازدهم برنامه‌هایی را در 15 محور مختلف مشخص کرده و البته در رابطه با برنامه‌ریزی برای تامین نیاز مالی آنها نیز برنامه‌های اصلی را مشخص کرده است.

در قالب گزارش ارائه شده از سوی این وزارتخانه برقی‌کردن حدود یک هزار و 500 کیلومتر از خطوط ریلی کشور به عنوان نخستین اولویت در این حوزه اعلام شده است.

براساس این گزارش، برقی سازی خط ریلی تهران – مشهد به طول 926 کیلومتر و خط ریلی اصفهان – اهواز به طول 540 کیلومتر دو برنامه اصلی در این حوزه به حساب می‌آیند که بناست با حدود 4.5 میلیارد دلار سرمایه که از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود ساخته شود.

این خطوط ریلی دو سهم عمده دیگر در این اولویت‌های 15‌گانه حمل‌ونقل ریلی دارند. احداث 3075 کیلومتر خطوط ریلی جدید به ارزش تقریبی 7 میلیارد یورو که از محل فاینانس تامین خواهد شد و گسترش خطوط ریلی حومه‌ای تهران و خطوط سوم و چهار راه‌آهن تهران – کرج نیز از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه تا تیرماه سال 1395 اعلام شده است.

محورهای چهارم تا هفتم این برنامه‌های 15 گانه به خطوط جاده‌ای اختصاص یافته است براساس برنامه‌های ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی احداث 1200 کیلومتر آزاد‌راه جدید با مشارکت بخش غیردولتی به ارزش تقریبی 15 هزار میلیارد تومان از سوی این وزارتخانه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همچنین احداث 5521 کیلومتر زیرساخت جاده‌ای جدید که شامل بیش از 4000 کیلومتر بزرگراه و 1400 کیلومتر راه اصلی می شود نیز از دیگر برنامه‌ها در طول سال‌های آینده خواهد بود.

احداث و ساخت 13 هزار کیلومتر راه روستایی و آسفالت حدود 13 هزار کیلومتر راه روستایی دیگر نیز دو برنامه عمده وزارت راه و شهرسازی در حوزه جاده‌های روستایی خواهد بود.

در بین این 15 اولویت، اما بخشی که بیشترین سهم را به طور قاطع به خود اختصاص داده است حوزه بنادر و دریانوردی است. افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی کشور به 225 میلیون تن تا پایان سال 1396، افزایش ظرفیت کانتینری بنادر به 8.3 میلیون TEU تا پایان سال 1396 و افزایش ظرفیت مسافری بنادر به 19.3 میلیون نفر تا پایان سال 1396 سه برنامه محوری و عمده وزارت راه و شهرسازی در تمام بنادر کشور خواهد بود.

این وزارتخانه اما برای چند بندر به طور خاص برنامه‌ریزی‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است.

تکمیل فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، اجرای فاز اول طرح توسعه بندر چابهار، انجام طرح فاز سه توسعه بندر شهید رجایی، انجام طرح فاز یک طرح توسعه بندر نگین بوشهر و تکمیل طرح توسعه بنادر امیرآباد و انزلی برنامه‌ها و طرح‌های کلانی است که وزارت راه و شهرسازی به طور خاص برای چند بندر مهم اقتصادی کشور در نظر گرفته است.

هرچند تعدادی از این طرح‌ها جزو برنامه‌های اولویت‌دار محسوب شده و برخی دیگر نیز طرح‌های ادامه‌داری هستند که باید در طول سال‌های آینده پیگیری شوند، اما به نظر می‌رسد در راستای پیگیری هر یک از این برنامه‌ها آنچه بیش از همه خودنمایی می‌کند نحوه‌ی دریافت منابع اعتباری لازم برای آنهاست.

هر چند دولت تلاش کرده با متنوع سازی این منابع در قالب بودجه‌های دولتی، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و جذب فاینانس بخش‌هایی از این مشکلات را حل کرده و سهمی را نیز برای صندوق توسعه ملی در نظر بگیرد اما باز هم با توجه به نیاز چند ده میلیارد دلاری حمل‌ونقل احتمالا باز هم نیاز به پیگیری برای جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد.

البته در میان این اولویت‌ها با توجه به محوریت حمل‌ونقل مسافری هوایی و فاصله آن با برنامه‌های اقتصادی نام این صنعت بسیار مهم نیز لحاظ نشده که با اضافه کردن آن قطعا میلیارد‌ها دلار دیگر نیز به فهرست سرمایه‌های لازم در عرصه حمل‌ونقل اضافه خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =