کاربردی شدن رشته‌های علوم پایه در گرو بودجه‌های دولتی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اصفهان تاکید کرد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی کمک چندانی به رشته‌های علوم پایه نمی‌کنند و برای کاربردی شدن این رشته‌ها به کمک‌های دولتی نیاز است.

پیام نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اصفهان زمینه‌هایی در جهت فعالیت پایان‌نامه‌ها برای تولید محصولات دانش‌بنیان فراهم می‌کند، اظهار کرد: به دانشجویانی که در زمینه پژوهش موفق هستند کمک می‌شود تا بعد از فارغ‌التحصیلی در مرکز رشد مستقر شده و بتوانند شرکت دانش‌بنیان تأسیس و محصولات خود را تجاری کنند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اصفهان به گروه‌ها و دانشکده‌ها ابلاغ کرده تا در زمینه کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها فعال‌تر شوند و برای تشویق در این راستا اعتباراتی را به دانشجویان اختصاص می‌دهد.

معاون پژوهش فناوری دانشگاه آزاد اصفهان درباره عواملی که سطح کیفی پایان‌نامه‌ها را ارتقا می‌دهد، توضیح داد: دانشجویان باید آموزش لازم در مورد پایان‌نامه‌های کاربردی را فراگیرند، همچنین دانشگاه‌ها باید امتیازاتی برای دانشجویانی که پایان‌نامه‌های کاربردی ارایه می‌دهند قائل شوند.

نجفی ادامه داد: انجام کارهای گروهی برای پایان‌نامه‌ها توسط دانشجویان، مطرح کردن طرح‌های کلان در دانشگاه‌ها برای آشنایی دانشجویان با این طرح‌ها، اختصاص اعتبارات مالی برای رشته‌های علوم پایه برای انجام تحقیقات بنیادی در سطح وسیع از جمله اقدامات دیگر برای کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها است.

وی در مورد اعتباراتی که دانشگاه آزاد اصفهان برای دانشجویان فعال در زمینه پژوهش‌های کاربردی در نظر می‌گیرد، افزود: به پایان‌نامه‌هایی که نیازهای صنعت را برطرف کند، نمره بهتری اختصاص داده می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اصفهان با بیان اینکه پایان‌نامه‌ها باید بر روی طرح‌های کلان متمرکز باشد، گفت: بهتر است برای کارهای پژوهشی در دانشگاه یک مسیر تحقیقاتی تعریف شود. این کمک می‌کند پایان‌نامه بر روی موضوعات خرد متمرکز نشود و به رفع معضلی کلان‌تر بپردازد. همچنین اگر چند دانشجو در پایان‌نامه‌های خود روی بخش‌ها و اجزای یک طرح بزرگ کار کنند، کیفیت پایان‌نامه‌ها بالاتر می‌رود و طبیعتاً همکاری دانشجویان به ارایه پژوهش‌های خوب کمک می‌کند.

نجفی با بیان اینکه پایان‌نامه‌ها مدت زمان، منابع مالی و ظرفیت محدود دارند، اضافه کرد: وقتی یک طرح بزرگ برای چند دانشجو تعریف شود، ضمن اینکه هر دانشجو به صورت مستقل بر روی پایان‌نامه خود فعالیت می‌کند، به دلیل همپوشانی پایان‌نامه‌ها در زمینه مشترک می‌توانند به هم کمک و نقاط ضعف و محدودیت‌ها را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه کشور در توسعه کلان به رشته‌های علوم پایه نیاز دارد، تشریح کرد: رشته زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اصفهان با سازمان زمین‌شناسی کشور در ارتباط است و گروه زمین‌شناسی این دانشگاه پایان‌نامه‌های خود را مطابق با نیازهای سازمان زمین‌شناسی کشور انجام می‌دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اصفهان با بیان اینکه شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی کمک چندانی به رشته‌های علوم پایه نمی‌کنند، تصریح کرد: برای کاربردی شدن رشته‌های علوم پایه به کمک‌های دولتی نیاز است. در همه جای دنیا بودجه‌های ملی برای طرح‌های علوم پایه اختصاص داده می‌شود تا نیازهای بنیادی کشور برطرف شود.

نجفی با اشاره به نقش اساتید در بهبود کیفیت و کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها خاطرنشان کرد: دولت باید از اساتید حمایت کند تا در آنها انگیزه ایجاد شود. اگر اساتید مطمئن شوند، موضوعاتی که به آن‌ها می‌پردازند در کتابخانه‌ها نمی‌ماند، عملیاتی می‌شود و توسعه می‌یابد، قطعاً به کاربردی شدن پایان‌نامه کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در انتقال و وارد کردن فناوری به کشور نقش ندارند، اظهار کرد: متأسفانه به جای اینکه دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد کننده فناوری باشند، صنایع این کار را انجام می‌دهند. اگر دانشگاه‌ها در انتقال فناوری نقش داشته باشند، چرخش منابع مالی در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اصفهان اضافه کرد: تجربه انتقال فناوری موجب آشنایی بیشتر دانشجویان با فضای کاربردی و فعالیت در این زمینه می‌شود، بنابراین دانشگاه‌ها درگیر نیاز کشور می‌شوند. زمانی که دانشگاه‌ها در کنار دستگاه‌های اجرایی، کارخانه‌ها و صنایع در واردات فناوری همکاری کنند نه تنها به کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها کمک می‌کنند بلکه با استمرار این وضعیت وابستگی کشور نسبت به واردات فناوری کمتر خواهد شد.

نجفی با بیان اینکه صنایع مشکلات خود را نمی‌دانند، چرا که تنها واردکننده صرف بوده‌اند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها نیز وقتی درگیر مشکلات کشور نیستند، مشکلات صنعت و کشور را نمی‌دانند و نمی‌توانند مسئله محور باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نقش بیشتری در انتقال صنعت داشته باشند، افزود: واحدهای توسعه و تحقیق (R&D) دانشگاه‌ها باید نقش انتقال فناوری را داشته باشند و باید در برنامه کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امتیازاتی برای این واحد در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  ⁄    =  99