مدیران موفق فنی برای کسب ایده‌های خلاقانه به تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی بپردازند

پیشنهاد رییس پژوهشکده مدیریت دانشگاه اصفهان:

رییس پژوهشکده مدیریت دانشگاه اصفهان گفت: بیشتر مدیران موفق که در رشته فنی تحصیل کرده‌اند با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی به ایده‌های خلاقانه، جدید و مدیریت صحیح برای توسعه بیشتر دست می‌یابند بنابراین لازم است رشته‌های غیرمدیریتی از ابزار مدیریت همچون برنامه‌ریزی، کنترل و اجرا برای بهبود توسعه کار و حفظ منابع انسانی و مادی استفاده کنند.

علی صنایعی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه پژوهشکده مدیریت در سال 93 تأسیس شده است، اظهار کرد: این پژوهشکده از سه گروه پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات (ITM)، مدیریت کیفیت و تحقیق عملیات تشکیل شده است، اما پژوهشکده قبل از موافقت قطعی حدود 30 سال از طریق گروه پژوهشی مدیریت و مرکز تحقیقاتی بتا و بنیاد تحقیقاتی اقتصاد مدیریت که تحت عنوان مرکز تحقیقات علوم اداری اقتصاد بوده، سابقه کار داشته است.

وی با بیان اینکه برای تأسیس پژوهشکده سه گروه پژوهشی باید با هم فعالیت کنند و هریک باید سه طرح تحقیقاتی تمام شده داشته باشند، افزود: هدف تأسیس این پژوهشکده، اجرای تحقیقات بنیادی در سه زمینه مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت کیفیت و تحقیق عملیات و مشارکت در توسعه اقتصاد کشور است، همچنین پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و کاربردی و ارتباط فعال با سیاست‌گذاران و برنامه ریزان پژوهش و فناوری کشور از دیگر اهداف پژوهشکده مدیریت است. طرح کریدور علم و فناوری، امکان‌سنجی در سیستم اطلاعاتی بیمارستان‌ها، مدیریت کیفیت کارخانه‌ها از جمله طرح‌ها و پژوهش‌های پژوهشکده بوده است.

رییس پژوهشکده مدیریت دانشگاه اصفهان با اشاره به اهداف کوتاه‌مدت پژوهشکده که تجهیز بیشتر و توسعه فضای کاربردی در دانشگاه و صنعت است، خاطرنشان کرد: تلاش پژوهشکده بر این بوده که در کوتاه‌مدت با زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه و صنعت در سطح استانی و ملی فعال باشد. پژوهشکده مدیریت با چند شرکت شهرک علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های شهرک صنعتی اصفهان تفاهم‌نامه علمی دارد و همکاری می‌کند. همچنین چند پروژه انجام شده و در حال اجرا با اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، وزارت صنعت، فولاد مبارکه و داروسازی فارابی است.

صنایعی با بیان اینکه فضای فیزیکی پژوهشکده مناسب نیست و درصدد هستیم ساختمانی مناسب برای پژوهشکده تدارک ببینیم، تصریح کرد: اگر دانشگاه قطعه زمینی را به پژوهشکده اختصاص دهد، هزینه‌های دیگر و ساخت و ساز از درآمدهای طرح‌های تحقیقاتی تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه اصفهان در سومین نمایشگاه پژوهش و فناوری در سال 84 با کمک پژوهشکده مدیریت رتبه اول را در کشور کسب کرد، گفت: دانشگاه اصفهان یک دانشگاه جامع است و باید با صنایع پژوهشگاه همکاری داشته باشد. پژوهشکده مدیریت با کمک شورایی که در دانشگاه برای ارتباط با صنعت شکل می‌گیرد و همراه با پژوهشکده‌های دیگر دانشگاه اصفهان از جمله جغرافیا و حمل و نقل، پتانسیل کافی برای تأسیس یک پژوهشگاه را دارند.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان با اشاره به پروژه‌های اخیر پژوهشکده مدیریت اظهار کرد: پروژه ارزیابی اثربخشی عملکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری اصفهان، پروژه مترو و تمام مسایل مرتبط شهرداری و IT با تلفیق دانشکده مدیریت و فنی مهندسی دانشگاه اصفهان به اتمام رسید. همچنین پروژه ملی بررسی تأثیر تجارت الکترونیک بر صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با رویکرد تقویت تشکل‌ها، برای اتاق بازرگانی و پروژه بررسی و تدوین شاخص‌های رقابت‌پذیری در حوزه اطلاعات و ارتباطات (ICT) جهت توسعه کشور انجام شده است.

مؤسس انجمن علمی بازاریابی ایران با بیان اینکه رشته مدیریت یک رشته بین‌رشته‌ای است، تصریح کرد: اکثر مدیران موفق که رشته فنی دارند با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی به ایده‌های خلاقانه و جدید و مدیریت صحیح برای توسعه بیشتر دست می‌یابند بنابراین لازم است رشته‌های غیر مدیریتی از ابزار مدیریت همچون برنامه‌ریزی، کنترل و اجرا برای بهبود توسعه کار و حفظ منابع انسانی و مادی استفاده کنند.

صنایعی در خصوص مشکلات موجود مدیریت اظهار کرد: اگر پژوهشکده مدیریت با سازمان‌های دیگر ارتباط و تعامل نداشت، تاکنون بسته شده بود. وزارت علوم باید تمهیداتی برای پژوهشکده‌های تازه تأسیس که اول راه هستند داشته باشد تا پژوهشکده‌ها از لحاظ تجهیزات کمبود نداشته باشند، همچنین پژوهشگران جوان باید از سوی دولت حمایت شوند تا رشد کنند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده مدیریت دانشگاه اصفهان با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همکاری می‌کند، اظهار کرد: شهرک باید بیشتر با دانشگاه اصفهان و پژوهشکده‌ها در ارتباط باشد و پروژه‌هایی را در اختیار پژوهشکده‌های دانشگاه اصفهان قرار دهد، اما می‌بینیم که شهرک ارتباط بیشتری با دانشگاه صنعتی اصفهان دارد بنابراین دانشگاه اصفهان نیز باید به صورت فعال‌تری در ارتباط با شهرک باشد. شهرک متعلق به همه دانشگاه‌های استان است و اگر یک دفتر در دانشگاه اصفهان داشته باشد، پژوهشکده‌های دانشگاه اصفهان می‌توانند به صورت مستقیم با آن همکاری کنند و تقویت شوند.

وی با اشاره به کنفرانس‌هایی که سالانه توسط پژوهشکده مدیریت دانشگاه اصفهان و صنایع دیگر برگزار می‌شود، توضیح داد: کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیکی توسط پژوهشکده مدیریت دانشگاه اصفهان با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و بخش آی تی کشور برگزار می‌شود. این کنفرانس‌ها پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت و جامعه است. همچنین دهمین کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیکی را در فروردین‌ ماه سال 96 برگزار خواهیم کرد. یکی از روش‌های جذب طرح و ارتباط با صنعت شرکت در این کنفرانس‌ها است، چرا که طرح‌های پژوهشکده مدیریت تقاضا محور است و پژوهشکده بر اساس تقاضای یک سازمان طرح‌ها را عملیاتی و نیاز سازمان را برطرف می‌کند.

صنایعی با بیان اینکه پژوهشکده مدیریت از دانشجویان نخبه دکتری و ارشد استفاده می‌کند، اظهار کرد: پایان‌نامه‌های دانشجویان دکتری و ارشد که مرتبط با پژوهش‌های مدیریتی هستند ممکن است تبدیل به طرح شوند. پژوهشکده از اساتید و دانشجویان رشته‌های جغرافیا، فنی و مهندسی، آمار و… که مورد نیاز طرح‌های تحقیقاتی باشند نیز استفاده می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1