دولت کردستان عراق طلب شرکت‌های نفتی خارجی را می‌پردازد

دولت منطقه کردستان عراق اعلام کرد که 75 میلیون دلار از درآمد حاصل از فروش مستقل نفت خام را به شرکت‌های صادرکننده نفت که چند ماه پولی به آنها پرداخت نشده اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این رقم صرفا بخشی از مبلغی است که به گفته شرکت‌های نفتی بین‌المللی، دولت منطقه کردستان عراق به آنها بدهکار بوده و وعده پرداخت‌های منظم می‌تواند باعث اعتمادسازی بین آنها شود.
وزارت منابع طبیعی منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت گلف کی‌استون پترولیوم 15 میلیون دلار، شرکت دی‌ ان‌ اُ و تی توپکو(سرمایه‌گذاری مشترک بین گنل انرژی و شرکت آداکس پترولیوم ساینوپک) هر یک 30 میلیون دلار دریافت خواهند کرد.
این پرداخت‌ها ظرف هفت روز به حساب‌های شرکتهای نفتی واریز خواهد شد.
دولت منطقه کردستان عراق فروش نفت خام خود را از اواسط ژوئن افزایش داد و نفت تخصیصی به شرکت بازاریابی دولتی نفت عراق(سومو) را به دلیل اختلافات بر سر حقوق صادرات نفت و پرداخت بودجه کاهش داده است.
این مناقشه منطقه کردستان را دچار بحران مالی کرده که به دلیل کاهش قیمت نفت پیچیده ‌تر شده است.
در این بیانیه آمده است: متاسفانه کاهش شدید قیمت نفت به معنای این است که منطقه کردستان عراق همچنان برای پوشش حداقل نیازهای مالی خود با مشکل مواجه خواهد بود. در این بیانیه همچنین آمده است که انتظار اینکه شرکتهای نفتی بین‌المللی بتوانند صادرات نفت را بدون دریافت طلب‌ خود در فواصل زمانی مشخص بتوانند به صادرات نفت در سطوح فعلی ادامه دهند، انتظاری غیرواقع‌بینانه است.
شرکت دی‌ ان اُ اعلام کرد: دولت منطقه کردستان عراق تا پایان سه ماهه دوم امسال مبلغی در حدود یک میلیارد دلار به این شرکت بدهکار بوده است. شرکت گنل انرژی نیز گفت که 378 میلیون دلار و کی‌استون 238 میلیون دلار برای فروش نفت و دیگر هزینه‌ها از دولت کردستان طلبکار است.
سهام شرکت دی‌ ان ‌اُ در معاملات امروز 5.6 درصد و سهام گنل انرژی و گالف کی‌استون به ترتیب 4.5 و 1.5 درصد پس از این بیانیه افزایش یافته است.
جان فری‌یر مدیرعامل کی‌استون گفت:‌ در برهه حساس کنونی برای شرکت ما و کل صنعت نفت کردستان عراق، از اعلام پرداخت‌ها استقبال می‌کنیم.
صادرات نفت از میادین کردستان عراق و منطقه کرکوک در ماه اوت به دلیل خرابکاری‌های مکرر در خط لوله عراق به ترکیه 44 هزار بشکه کاهش یافت.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1