پای سیاستمداران کهنه کار برای بهبود روابط تجاری به تهران باز شد

آغاز فصل جدید در روابط تجاری ایران و اسپانیا

اقدامات موثر در عرصه سیاست خارجی، شرایط را برای تولید مناسب‌تر فراهم کرده و سیاست درهای باز، نبض تحرک و پویایی را در همه بخش‌ها به ویژه بخش تجاری به جریان انداخته است. این تغییر و تحول تا حدی ملموس است که حتی پای سیاستمداران کهنه کار انگلستان، فرانسه، ایتالیا و از جمله اسپانیا را برای بهبود روابط به تهران باز کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، کشورهای اروپایی با پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی گذشته، هر روز به مرزهای تجاری ایران نزدیک‌تر می‌شوند و ترمیم ضرر ناشی از تحریم‌ها علیه ایران بر اقتصاد کشورشان را مدنظر دارند و در این راستا هیات بلندپایه اقتصادی-سیاسی اسپانیا از یکشنبه 15شهریورماه به ایران آمده تا در مدت سه روز حضور خود در تهران و همچنین اصفهان با وزیران امورخارجه، انرژی، صنعت و جهانگردی دیدار کنند.
این هیات متشکل از 70 نماینده از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ وهیات بلندپایه اسپانیاست و امور زیربنایی، صنعت نفت، گاز و انرژی از جمله مواردی است که دو کشور در نظر دارند برای همکاری‌های بیشتر در مورد آن مذاکره کنند.
به گفته کارشناسان در حوزه های مختلف اقتصادی امکان ایجاد روابط با اسپانیا را داریم و این کشور در حوزه هایی از جمله حمل و نقل، خودرو، صنایع غذایی و دارویی امکانات و توانایی‌های بالایی دارد. همچنین در حوزه تحقیقات کشاورزی، مطالعات علمی و فناوری و پتروشیمی دارای امکانات زیادی است.
اما اسپانیا جزو پنج بازار مهم گردشگری دنیا و یکی از پردرآمدترین کشورها از این لحاظ است که بیشترین شاغلان صنعت گردشگری را در خود جای داده و هر ساله یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در پایتخت آن برگزار می‌شود.
اسپانیا که از بزرگترین خریداران زعفران ایرانی به شمار می‌رود، سالانه زعفران ایرانی را به 140 کشور دنیا به نام خود صادر می‌کند و این درحالی است که ایران با داشتن بیش از 95 درصد تولید زعفران، محصولش را 45 کشور جهان صادر می‌کند

اما به گفته رییس سابق اتاق بازرگانی تهران اسپانیا حدود 48 میلیون نفر جمعیت دارد و جزو کشورهای اروپایی است که سطح تکنولوژی مناسبی دارد و 714 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در آنجا انجام می‌شود.
یحیی آل‌اسحاق با اشاره به پیشینه رابطه ایران با اسپانیا گفته که رابطه ایران با اسپانیا سابقه تاریخی شش قرن دارد و از حدود 100 سال پیش ایران در اسپانیا سفارتخانه داشته است و ‌14 درصد مصرف نفت اسپانیا از ایران تامین می شود اما به دلایلی هم اکنون این رقم کمتر شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری با وجود این که اسپانیا 48 میلیون نفر جمعیت دارد، سالانه 65 میلیون نفر به عنوان گردشگر به این کشور سفر می‌کنند، تصریح کرد که امکان روابط اقتصادی ایران و اسپانیا به ویژه در زمینه صنایع متوسط و کوچک وجود دارد.

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: عزم دولت اسپانیا و همچنین بخش خصوصی این کشور گسترش روابط اقتصادی با ایران است و آن ها به طور رسمی اعلام کرده‌اند که قصد دارند در ایران سرمایه‌گذاری و با شرکت های ایرانی همکاری کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  6