ربات ایستگاه فضایی با قابلیت امکان انتقال دانش خدمه قدیمی به تازه‌واردها

تیمی از محققان فرانسوی در دانشگاه کلود برنارد لیون 1 نوعی «حافظه خودزیستنامه» را برای ربات Nao واقع در ایستگاه فضایی بین‌المللی ارائه داده‌اند که آن‌ را قادر به انتقال دانش آموخته شده از خدمه قدیمی‌تر به خدمه تازه‌وارد و کمتر مطلع می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، این پیشرفت نوآورانه را می‌توان برای عملیات‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار برد که در آن جا این ربات (که تنها عضو دائم در ایستگاه است)، بین خدمه مختلفی برای انتقال اطلاعات ارتباط برقرار می‌کند. خدمه ایستگاه هر شش ماه یک بار تغییر می‌کند.

فرهنگ انسانی از دانش بدست‌آمده و طریق تجربه مشترک اجتماع نشات می‌گیرد و انتقال دانش اعضای جدید جامعه را قادر می‌سازد به سرعت تجارب پیشین را یاد بگیرند.

برای این که یک ربات رفتار تعاملی لازم برای انتقال فرهنگی دانش را درک کند، محققان سیستمی ارائه دادند که توسط آن یک خدمه انسانی می‌تواند عملیات جدید ایستگاه را از طریق نمایش فیزیکی، تقلید دیداری (از طریق سیستم کینکت) یا دستور صوتی به ربات انسان‌نمای Nao آموزش دهد.

این عملیات‌ منفرد سپس به شکل فرآیندهایی ترکیب شده و در حافظه خودزیستنامه ربات ذخیره می‌شود. این حافظه ربات را قادر می‌سازد در صورت نیاز این عملیات‌ را برای ماموران انسانی دیگر بازتولید کند.

دانشمندان این سیستم حافظه خودزیست‌نامه ربات را برای برآورده‌کردن چالش همکاری بین انسان‌ها و ربات‌ها ارائه داده‌اند.

محققان کارآیی سیستم جدید را در ایستگاه فضایی آزمایش کردند و نتایج بدست‌آمده قابلیت‌های این سیستم را تایید کرد. انتقال اطلاعات در ایستگاه حیاتی است زیرا خدمه این ایستگاه هر شش ماه یک بار تغییر می‌کنند.

تیم علمی امیدوار است ربات Nao را در شرایط واقعی عملیات‌های ایستگاه در گرانش سفر آزمایش کنند.

آن‌ها همچنین به دنبال افزودن حوزه جدید کارکرد این ربات برای کمک به بزرگسالان هستند و ربات در اینجا نقش یک کمک حافظه شخصی را ایفا خواهد کرد.

جزئیات این تحقیق در بیست و چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی ارتباطات تعاملی انسان و ربات در ژاپن ارائه شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  ⁄  5  =