بازنگری در روش به‎نژادی ضروریست

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور:

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور معتقد است: تولید کشاورزی در داخل کشور اقتصادی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، صابر گلکاری در بیست و یکمین گردهمایی سالیانه برنامه‎ریزی تحقیقات دیم کشور که در جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، اظهار کرد: تنش «رطوبت و خشکی» همیشه با ماست. کشور ما در منطقه خشک و نیمه‎خشک واقع شده و میزان بارندگی در ایران 12 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته تنش «سرمازدگی» را هم داشتیم و دمای زیر صفر درجه خساراتی به بخش کشاورزی وارد کرد.

گلکاری با اشاره به اینکه 211 پروژه در موسسه تحقیقات دیم اجرا شده است، افزود: خوشبختانه در تولید بذور پرورشی در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل رشد خوبی داشته‎ایم. به طور کلی 35 رقم گندم و جو در سطوح مختلف تکثیر شد.

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور با اشاره به طرح ساماندهی دیم‎زارها تصریح کرد: نتایج این طرح اعلام شده و در 8 استان به گونه‎ای بوده که در مزارع تحت پوشش نسبت به بقیه مناطق بهتر بوده است.

وی اظهار کرد: برگزاری کارگاه‎های آموزشی و علمی، بازدیدهای بین‎المللی، بهره‎برداری از توان علمی دانشجویان در اجرای طرح‎های مصوب و… از جمله برنامه‎های ما هستند.

گلکاری کمبود منابع مالی را مهمترین مشکل این موسسه عنوان کرد و افزود: اگر این مشکل رفع شود بهتر می‎توانیم کار کنیم و عملکرد بهتر خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور با اشاره به تحقیقات انجام شده برای 30 سال آینده در جهان، گفت: ادامه خشکسالی، نوسانات شدید اقلیمی، افزایش 2 تا 3 برابری محصولات غذایی و محدودیت ادامه تولید در محصولات کشاورزی را برای 30 سال آینده نیز خواهیم داشت و براساس آن باید برنامه‎ریزی کنیم.

وی تأکید کرد: برای برون رفت از این گزارش، بازنگری در روش به‎نژادی ضروری است و از همکاران انتظار داریم نسبت به تغییرات روی باز داشته باشند.

گلکاری با بیان اینکه تولید کشاورزی در داخل کشور اقتصادی نیست، بیان کرد: دولت 600 تومان قیمت گندم در ایران را نسبت به قیمت بین‎المللی بیشتر خریده ولی قیمت محصولات برای کشاورزان راضی‎کننده نیست. باید راندمان تولید را به‎گونه‎ای طراحی کنیم که به تولید اقتصادی برسیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄  16  =