تصویب بیش از هزار طرح تحقیقاتی در این دانشگاه/ساخت اتاق تمیز داروهای زیست‌فناوری دردانشگاه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بررسی و تصویب 1191 طرح تحقیقاتی در یک سال اخیر در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان، دکتر محسن تفقدی با بیان اینکه این تعداد طرح تحقیقاتی به همت اعضای هیات علمی دانشگاه و در گروه‌های مختلف بالینی، علوم پایه، پیراپزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی انجام شده است، گفت: این طرح‌ها با اعتباری بیش از 70 میلیارد ریال مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر نقشه راه فناوری دانشگاه براساس اسناد بالادستی کشوری و وزارتی و نیز ماموریت‌های محوله، بررسی و تصویب شد، خاطرنشان کرد: با تصویب آن، برنامه‌های پژوهشی و فناورانه دانشگاه به صورت هدفمند و براساس این نقشه طراحی و اجرا می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل کمیته اخلاق سازمانی در دانشکده‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی، جذب هیات علمی پژوهشی برای افزایش توان پژوهشی بخش‌های بالینی، تشکیل کمیته مشاوره و ارزیابی طرح‌های تحقیقاتی، بازنگری در اولویت‎های پژوهشی دانشگاه و ایجاد بستر در زمینه تدوین و اجرای اولین طرح کوهورت را از دیگر اقدامات انجام شده در این معاونت برشمرد.

تفقدی با اشاره به فعالیت دو مرکز رشد فناوری دارویی و فناوری سلامت در پژوهشکده بوعلی این دانشگاه، خاطرنشان کرد: تاکنون 26 شرکت دانش‌بنیان در این مراکز مستقر شده و محصولات مختلفی نیز از این مراکز وارد بازار شده است. در یک سال اخیر راه‌اندازی هشت شرکت دانش‌بنیان توسط اعضای هیات علمی دانشگاه به تایید رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تولید محصولات فناورانه و کارآفرینی در دو مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی و سلامت راه‌اندازی شده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبو کننده و تصفیه کننده هوا، کرم موضعی اسپیرنولاکتونو، محلول پاک کننده لاک پاک کن، فراوری انواع فرآورده‌های دارویی، طعم دهنده‌های طبیعی، بسته‌بندی مواد بیولوژیک مورد استفاده در تشخیص و تحقیقات مولکولی، فرمولاسیون و تولید بزاق مصنوعی، قرص کروسین و پیش ماده دارویی، از جمله تولیدات مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه بوده و از فعالیت‌های تحقیقاتی در حال انجام در این مراکز به شمار می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ادامه روند ساخت اتاق تمیز داروهای زیست‌فناوری در این دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: این طرح با هدف ایجاد شرایط محیطی مناسب برای تولید داروهای زیست فناوری دارای GMP مورد تایید وزارت بهداشت و درمان در مساحت 300 متر مربع در حال ساخت است.

تفقدی اضافه کرد: همچنین فضایی به منظور ایجاد آزمایشگاه و اتاق تمیز سلول‌های بنیادی به منظور فرآوری سلول‌های بنیادی به عنوان مرکز سلول درمانی دانشگاه طراحی و مشاوره آن انجام شده است که در صورت تامین هزینه وارد فاز اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه به موفقیت‌های کسب شده در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت:‌ به همت عضو هیات علمی این دانشگاه و کسب دانش فنی و همچنین تولید انبوه داروی سینادوکسوزوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بازار دارویی منطقه وارد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ورود به باشگاه یک درصد دانشمندان جهان و انتخاب مجدد دکتر حسین‌زاده در ردیف یک درصد دانشمندان جهان، تداوم حضور برگزیدگان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با انتخاب سه عضو هیات علمی و اخذ یک مورد گواهی US Patent توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشکده دندان‌پزشکی را به عنوان دیگر موفقیت‌های این دانشگاه عنوان کرد.

وی کسب رتبه پنجم در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک، کسب رتبه دوم کمیته تحقیقات دانشجویی در بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، کسب مجوز تولید دو داروی سیناکورکومین و سیناآمفولیش چهار دهم درصد در کشور، اخذ مجوز فعالیت چهار شرکت دانش‌بنیان تحت مجموعه دانشگاه از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و اخذ 15 گواهی ثبت اختراع را از دیگر دستاوردهای پژوهشی این معاونت در یک سال اخیر برشمرد.

تفقدی با بیان اینکه در حوزه پژوهش چند ماموریت و رسالت برای دانشگاه تعریف شده است، ادامه داد: اولین رسالت دانشگاه تولید علم و کسب جایگاه و رتبه‌های ملی و جهانی در این عرصه است که در این رابطه نیاز به تقویت زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری مناسب داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برای دستیابی به اهداف و تولید محصولات فناورانه و ارائه خدمات نوین درمانی نیاز است که خیران حمایت‌های لازم را داشته باشند که این امر نیازمند نوعی فرهنگ‌سازی است. رسانه‌ها نیز در این زمینه نقش موثری را ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه تولید علم روند صعودی داشته و با توجه به برخی شاخص‌ها از جمله تولید مقالات بین‌المللی، این دانشگاه رتبه نخست را داراست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برای تقویت بنیه علمی دانشگاه اقدامات زیادی صورت گرفته است، اظهار کرد: ایجاد مراکز تحقیقات بالینی در بیمارستان‌ها و جذب هیات علمی پژوهشی در این مراکز از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است. ماموریت بعدی دانشگاه هدایت این پژوهش‌ها به سمت کاربردی شدن و حل مشکلات کشور است.

تفقدی در ادامه به چالش‌های پیش روی این معاونت اشاره کرد و گفت: عدم تناسب منابع مالی معاونت با اهداف تعریف شده از مهم‌ترین مشکلات این معاونت به شمار می‌رود.

وی همچنین فقدان پایگاه اجتماعی در حمایت عامه از پژوهش و فناوری، کمبود نیروی انسانی کارآمد و عدم به کارگیری نتایج پژوهش در حوزه‌های اجرایی به دلیل عدم باور به دستاوردهای پژوهش و فناوری داخلی را از دیگر چالش‌های معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه برای اجرای برنامه‌های پژوهشی گسترده مانند طرح‌های کوهورت و رجیستری بیماری‌ها و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به منظور افزایش تولیدات دانش‌بنیان داخلی را از برنامه‌های پیش روی این معاونت برشمرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  8