تقدیر از برگزیدگان ششمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی

در اختتامیه کنگره صورت گرفت

شانزدهمین کنگره سالانه ملی و ششمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور، ظهر امروز با تقدیر از برگزیدگان در سالن همایش‌های بین‌المللی روزبه زنجان به‌کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه زنجان، شانزدهمین کنگره سالانه ملی و ششمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور که از روز سه‌شنبه در زنجان آغاز شده بود پس از سه روز فعالیت، ظهر امروز طی مراسمی با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در سالن همایش‌های بین‌المللی روزبه زنجان به‌کار خود پایان داد.

در اختتامیه این کنگره، از دکتر مهرداد حمیدی به‌عنوان عضو یک درصد دانشمندان برتر جهان اسلام تقدیر شد و همچنین لوح تقدیر و هدایایی به منتخبین شرکت‌کننده در پانل‌های سخنرانی، گزارش کوتاه و ارائه پوستر در حیطه‌های علوم پایه، علوم بالینی، پرستاری و مامایی، علوم دارویی و نانوفناوری دارویی،‌ بهداشت، تغذیه و سلامت غذایی و تحقیقات نظام سلامت و پژوهش در آموزش پزشکی، طب سنتی، پیراپزشکی و اخلاق پزشکی اهدا شد.

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این کنگره، با تاکید بر اینکه علوم پزشکی دنیا در حال حرکت به سمت تشخیص بیماری‌ها در مراحل اولیه آن است، خطاب به دانشجویان گفت: باید توجه داشته باشید حرکت علمی خود را در مسیر علوم روز و مورد نیاز جامعه تنظیم کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: در سیستم آموزشی باید تربیت دانشجو بر محور سلامت باشد، زیرا بسیاری از افراد از بیماری‌های خود اطلاع دقیقی نداشته و در صورت اطلاع نیز اقدام جدی برای درمان انجام نمی‌دهند؛ در حالی که در تربیت دانشجو بر اساس محور سلامت، بسیاری از بیماری‌ها در مراحل اولیه، تشخیص داده شده و نسبت به درمان آن اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته در حوزه خدمات بهداشت اولیه، بسیاری از بیماری‌ها ریشه کن شدند، تاکید کرد: در حال حاضر میانگین امید به زندگی در کشور 73 سال است که در راستای اهداف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید تلاش کنیم این امید را به 80 سال افزایش دهیم و این مساله با تلاش شما جوانان پژوهشگر محقق می‌شود.

ملک‌زاده با مقایسه وضعیت بهداشتی و درمانی کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: مرگ و میر در ایران زیر 20 سال بود و با پیشرفت وضعیت اقتصادی و اجتماعی در ایران طول عمر در حال افزایش است و خوشبختانه امروز وضع ایران شبیه کشورهای پیشرفته است و در شاخص امید به زندگی در بدو تولد، جزو کشورهایی هستیم که وضعیت بهتری دارند.

وی با اشاره به همکاری مشترک مرکز ملی تحقیقات ایران با 16 دانشگاه برتر جهان در مورد چرایی شیوع سرطان مری، افزود: این تحقیق 10 سال است در جامعه آماری شهرستان گناباد در حال پیگیری است و در این ده سال متوجه شدیم 51 درصد مردم این منطقه از سکته مغزی و قلبی می‌میرند و 22 درصد از سرطان و طبق بررسی‌ها 35 درصد سکته قلبی و مغزی در سنین زیر 55 سال رخ می‌دهد و ایران در زمینه بروز سکته‌های قلبی و مغزی در سنین جوانی، رتبه بالایی دارد.

ملک‌زاده در ادامه برگزاری همایش‌های علمی، دانشجویی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این چنین همایش‌هایی یک جنبش در راستای تولید علم و فاوری است که کمک می‌کند با استفاده از ایده‌های نو کشور را در مسیر توسعه پیش ببریم.

وی یادآور شد: محور موفقیت، بخشش دیگران و کار تیمی است و در این صورت می‌توان به جایگاهی رسید که بتوان حرکت رو به جلو داشت و کشور را به جایگاه متعالی با تلاشی که شما دانشجویان و پزشکان آینده خواهید داشت، رساند. البته باید توجه داشته باشید در برابر مشکلات با صبر و استقامت درصدد حل آن بر آمده و هیچ‌گاه فکر نکنید با ترک صحنه فرد یا افراد دیگری مشکلات کشور ما را حل خواهند کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نقش خیرین استان زنجان در حوزه سلامت بسیار ارزشمند است، با قدردانی از حضور موثر خیرین حوزه سلامت در این استان، یاد مرحوم مهدوی که نقش ارزشمندی در زمینه سلامت در استان زنجان ایفا کرده است را گرامی‌ داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این مراسم گفت: برای اثربخش بودن فعالیت‌ها، باید حرکت در مسیر دانش و عمل به وظیفه حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا بیگلری اظهار کرد: رشته‌ای که شما دانشجویان در آن مشغول به تحصیل هستید با سلامت انسان‌ها در ارتباط بوده و به همین دلیل دارای اهمیت ویژه‌ای است و باید قدر این موهبت عظیم و همچنین قدر روپوش سفیدی را که بر تن کرده‌اید را بدانید.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت تک‌تک انسان‌ها بر دوش فعالان حوزه سلامت است، افزود: توجه داشته باشید برای اثربخش بودن باید در مرزهای دانش حرکت کرده و در صورتی که هر یک از شما به نحو احسن در حوزه فعالیت خود وظایف محوله را به انجام برسانید، می‌توان شاهد تحول کشور در مسیر رو به جلو بود.

بیگلری تصریح کرد: انجام وظیفه حرفه‌ای اصل مهمی است که در همه مراحل کار و تحصیل در این رشته باید آن را مورد توجه قرار داد. تاثیرگذاری در مسیر تحول به شرط داشتن هدف میسر خواهد شد و در صورت داشتن هدف، کشوری آباد و رو به پیشرفت خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، از مجموع یک هزار و 782 مقاله ارسال شده به دبیرخانه شانزدهمین کنگره سالانه ملی و ششمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور، در نهایت 564 مقاله مورد پذیرش داوران قرار گرفت و از میان مقالات پذیرفته شده، 45 مقاله در قالب سخنرانی، 51 مقاله در قالب سخنرانی کوتاه و 302 مقاله نیز به‌صورت پوستر در این کنگره ارائه شد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

83  −    =  73