آماده شدن پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت اولین قسط بدهی نفتی

دو منبع آگاه هندی به رویترز خبر دادند دولت از پالایشگاه‌ها خواسته است به منظور پرداخت نخستین قسط از بدهی نفتی به ایران، برای سپردن 700 میلیون دلار سپرده در نزد بانک یو سی او آماده شوند.

به گزارش ایسنا، توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی 14 ژوئیه حاصل شد و انتظار می‌رود که با تایید پایبندی ایران به تعهداتش از سوی بازرسان آژانس بین المللی انرژی، این توافق که تحت آن تحریم‌ها علیه تهران لغو خواهد شد، در پایان سال جاری اجرا شود.

پالایشگاه‌های هندی شامل اسار اویل، پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور، شرکت نفت هند، اچ پی سی ال میتال انرژی و هندوستان پترولیوم مجموعا بیش از 6.6 میلیارد دلار به ایران بدهی دارند. قسط 700 میلیون دلاری طبق میزان بدهی میان این شرکت‌ها تقسیم خواهد شد.

رویترز ماه گذشته گزارش داده بود از پالایشگاه‌های هندی درخواست شده است برای پرداخت 1.4 میلیارد دلار به ایران در دو قسط برابر آماده شوند.

هند پس از چین، دومین مشتری بزرگ نفت ایران به حساب می آید. با اینهمه دهلی نو پس از اعمال تحریم‌ها علیه تهران، میزان خرید نفت از ایران را کاهش داد.

پالایشگاه‌های هندی از فوریه سال 2013 که کانال پرداخت پول واردات نفت از طریق هالک بانک ترکیه متوقف شد، به اتفاق بیش از نیمی از پول نفت خریداری شده را به ایران بدهکارند.

تحت توافق هسته ای مقدماتی که در نوامبر سال 2013 امضا شد، بخشی از پول نفت بلوکه شده ایران از سوی خریداران آسیایی از جمله هند آزاد شد.

پالایشگاه‌های هندی سال گذشته پس از توافق مقدماتی میان ایران و غرب، حدود سه میلیارد دلار بدهی نفتی را در شش نوبت و از طریق یک کانال پرداخت محدود پرداخت کردند.

این پالایشگاه‌ها 45 درصد از پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه به حساب بانک یو سی او پرداخت می‌کنند و ایران از این پول برای پرداخت پول کالاهای هندی مانند غلات و دارو استفاده می‌کند.

راجیو مهریشی، قائم مقام وزیر دارایی هند ماه گذشته به خبرگزاری پی تی آی اظهار کرد که این کشور مایل است 6.5 میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی گذشته به ایران را تسویه کند و چگونگی پرداخت این بدهی در حال مشخص شدن است.

وی گفته بود: آنچه به ایران بدهکاریم باید پرداخت کنیم با اینهمه این بدهی یکجا پرداخت نخواهد شد و پرداخت آن در چند نوبت صورت می‌گیرد. ایرانی‌ها هم مایلند این بدهی در چند نوبت پرداخت شود بنابراین برای مشخص شدن ساز و کار پرداخت سرگرم همکاری با ایران هستیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  6