درخشش بازارهای سهام در هفته گذشته

بازارهای سهام در آمریکا با ضعیف شدن انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره در این کشور، هفته گذشته را با بزرگترین رشد هفتگی در شش ماه گذشته به پایان رساندند.

به گزارش ایسنا، شاخص صنعتی داوجونز با 102.69 واحد یا 0.6 درصد افزایش، به 16433.09 واحد رسید. افزایش بیش از دو درصدی این شاخص در هفته گذشته بزرگترین افزایش از پایان ماه مارس به این سو بود.

به گفته معامله‌گران، با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به عدم تصویب افزایش نرخ‌های بهره در نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری، نوسان بازار سهام در دو روز گذشته کمتر شده است.

دورنمای افزایش نرخ‌های بهره نگرانی‌هایی را نسبت به فروش گسترده در بازارهای سهام برانگیخته بود بویژه که نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد چین همچنان بر بازارهای مالی حاکم است.

اما نوسان از اواخر اوت که نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصادی چین و پیامد آن بر اقتصاد جهانی سبب سقوط گسترده بازارها شد، در بازار سهام به امری عادی تبدیل شده است.

اوج این آشفتگی در 24 اوت اتفاق افتاده که شاخص داوجونز بیش از هزار واحد در ابتدای معاملات سقوط کرده بود.

مقامات بانک مرکزی آمریکا خاطرنشان کرده‌اند که در زمان تصمیم‌گیری برای تصویب افزایش نرخ‌های بهره، آشفتگی اخیر بازار و دورنمای اقتصاد جهانی را مد نظر قرار خواهند داد. در نظرسنجی وال استریت ژورنال، اکثر اقتصاددانان پیش بینی کردند که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را در نشست هفته جاری افزایش نخواهد داد.

در حالیکه بازار کار آمریکا قوی مانده است اما شاخصهای اقتصادی دیگر یکسان نبوده‌اند و شاخص اعتماد مصرفی در اوایل سپتامبر به کمترین سطح در یک سال گذشته سقوط کرد.

شاخص استاندارد اند پورز 500 با 8.76 واحد یا 0.5 درصد افزایش، به 1961.05 واحد رسید و بزرگترین رشد هفتگی خود در دو ماه گذشته را تجربه کرد. شاخص نزدک هم روز جمعه 0.5 درصد افزایش یافت.

صنایع داو امسال 7.8 درصد نزول داشته اند. تقریبا همه بخشهای داو به استثنای سهام مواد روز جمعه صعود کردند.

سهام انرژی همچنان بر شاخص استاندارد اند پورز 500 سنگینی می‌کند.

در این بین شاخص‌های آسیایی وضعیت مختلفی داشتند. بازارهای سهام چینی روز جمعه اندکی صعود کردند در حالیکه بازار سهام ژاپن اندکی افت داشت. شاخص سهام شانگهای چین روز جمعه 0.1 درصد رشد کرد اما از ژوئن تاکنون 38 درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ 0.3 درصد و شاخص نیک‌کی 225 در ژاپن 0.2 درصد نزول کرد. نیک‌کی پس از رشد منفی که اوایل هفته داشت، روز چهارشنبه تقریبا هشت درصد صعود کرد که بزرگترین رشد یک روزه از نظر درصدی از سال 2008 به این سو بود.

در اروپا، شاخص داکس آلمان 0.9 درصد، شاخص کک 50 فرانسه یک درصد و شاخص FTSE در انگلیس 0.6 درصد افت کرد.

یورو اواخر روز جمعه در معاملات نیویورک 0.5 درصد در برابر دلار صعود کرد و به 1.1338 دلار رسید.

نفت خام 1.5 درصد کاهش یافت و به 48.14 دلار در هر بشکه رسید در حالیکه هر اونس طلا، با 0.5 درصد کاهش به 1103 دلار رسید.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  4