دستیابی به افزایش ۲۰۰ برابری انتقال ژن به سلول‌های سرطانی Her2 مثبت در کشور

مدیرگروه تکنولوژی نوترکیب پژوهشکده نانو بیوتکنولوژی ابن سینا گفت: با انجام طرح تحقیقاتی برای تشخیص و درمان سرطان پستان توسط پژوهشکده ابن سینا و دانشگاه تربیت مدرس توانسته‌ایم انتقال ژن به سلول‌های سرطانی Her2 مثبت را تا 200 برابر افزایش‌ دهیم و با استفاده از نانو ذرات به تشخیص زودهنگام این نوع سرطان کمک کنیم و امیدواریم که در آینده بتوانیم با انتقال ژن‌های سرکوب کننده تومور به سلول‌های Her2 مثبت از پیشرفت سرطان جلوگیری کنیم.

دکتر محبوبه نظری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: طرح‌های تحقیقاتی پژوهشکده نانوبیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا به دو دسته کارهای تولیدی و تحقیقاتی تقسیم بندی می‌شوند که عمده کارهای تحقیقاتی این پژوهشکده بر روی سرطان پستان و تخمدان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بیمارانی که Her2 مثبت هستند پیش آگهی پایینی دارند و زمانی متوجه بیماری خود می‌شوند که درجه بیماری سرطان بالا است و به همین دلیل درمان آنها سخت، طولانی مدت و اغلب باید شیمی درمانی شوند که در این صورت طول عمر آنها به میزان کمی افزایش پیدا می‌کند.

این دکترای تخصصی بیوشیمی بیان کرد: یک طرح تحقیقاتی برای تشخیص سرطان پستان حدود یک سال و نیم پیش به صورت انتقال ژن به سرطان پستانی که مارکر Her2 را اوراکسپرس (افزایش بیان) می‌کند، انجام شده‌ است که در این طرح کار ما تشخیص زودهنگام سرطان با استفاده از نانو ذرات بوده که شناسایی Her2 و انتقال ژن را انجام می‌دهد.

نظری یادآور شد: این طرح با حمایت صندوق ریاست جمهوری انجام شد و در نهایت توانستیم به صورت هدفمند انتقال ژن به سلولهای Her2 مثبت را در مقایسه با سلول های کنترل تا 200 برابر افزایش دهیم.

مدیر گروه تکنولوژی نوترکیب پژوهشکده نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا در پایان خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشکده ابن سینا انجام شده است و امیدواریم که در آینده بتوانیم با انتقال ژن های سرکوب کننده تومور به سلول های Her2 مثبت از پیشرفت سرطان جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄  16  =