بازی کاغذی با سلول‌های خورشیدی برای رهگیری نور

به تازگی دانشمندان دانشگاه میشیگان سلول‌های خورشیدی را مجاب کردند که با الهام از گونه‌ای بازی اوریگامی نور خورشید را تعقیب کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، Kirigami گونه‌ای از اوریگامی است که از ژاپن سرچشمه گرفته و خالق، با بریدن کاغذ به ساختن اثر می‌پردازد.

یکی از چالش‌های پیش روی طراحان پنل‌های خورشیدی این است که خورشید در یک مکان ثابت نمی‌ماند و مهندسان در تحقیق جدید به دنبال حل این معضل برآمدند.

دانشمندان در واقع نسخه پیشرفته‌ای از الگوی بازی Kirigami را بر روی ورقه‌ای از پلاستیک Kapton پیاده‌سازی کردند که سلول‌های خورشیدی منفردی از قبل به آن چسبیده بودند.

این ورقه در حالت عادی مسطح می‌ماند اما زمانی که کش می‌آید، نوارهای پلاستیک موجود در بین بریدگی‌ها (و سلول‌های خورشیدی که در این بریدگی‌ها قرار دارند) به یک سمت پیچ می‌خورند و می‌توان با اصلاح زاویه کش‌آمدن ورقه، میزان پیچ خوردن آن‌ها را کنترل کرد.

زمانی که این سلول‌ها در یک پنل فتوولتائیکی مسطح و زیر شیشه قرار می‌گیرند، حتی چنانچه خود پنل رو به خورشید نباشد، آن‌ها رو به خورشید باقی می‌مانند.

زمانی که ورقه تولیدشده با الهام از Kirigami در محیطی قرار گرفت که تابستان را در آریزونا تقلید می‌کرد، پنل قادر بود 36 درصد انرژی بیشتری را در مقایسه با پنل‌های معمولی تولید کند.

جزئیات این دستاورد علمی به تازگی در مجله Nature Communications ارائه شد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  34  =  42