درمان موثر شوک سپتیک با دستگاه جدید

دستگاه جدیدی که از یک پروتئین مهندسی شده تصفیه‌کننده خون استفاده می‌کند، می‌تواند درمان موثری برای شوک مرگبار بیماری سپتی‌سمی یا گندخونی باشد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، سرطان پروستات، سرطان پستان و بیماری ایدز از جمله بیماری‌های کشنده‌ای هستند که هر ساله صدها هزار نفر را به کام مرگ می‌کشند؛ اما شوک سپتیک ناشی از بیماری سپتی‌سمی که یک واکنش ایمنی مرگبار ناشی از عفونت است، بیشتر از همه این‌ها باعث مرگ و میر می‌شود.

به گفته موسسه ملی سلامت، هر ساله بالغ بر یک میلیون نفر در آمریکا از بیماری سپتی‌سمی رنج می‌برند و بین 30 تا 50 درصد از آنها بدلیل این شرایط جان می‌سپارند.

به گفته مایک سوپر، دانشمند ارشد موسسه ویسه دانشگاه هاروارد، درمان قطعی برای بیماری سپتی‌سمی وجود ندارد، به همین دلیل وی و همکارانش در حال تلاش برای یافتن درمان هستند.

وی اظهار کرد: استاندارد فعلی درمان، تجویز آنتی بیوتیک و مایعات است. اما موضوعی که ما اینجا مورد بحث قرار می‌دهیم، درمان قطعی برای بیماری سپتی‌سمی است.

به گفته مایک سوپر، مساله مورد نیاز راهی برای پاکسازی سریع جریان خون از عوامل بیماری‌زا پیش از وقوع واکنش التهابی مرگبار است که می‌تواند به شریان‌ها آسیب برساند و منجر به نارسایی اندام‌ها شود.

دانشمندان از یک سیستم دیالیز برای فیلتر کردن خون از طریق یک لوله استفاده کردند که با توریهایی از الیاف کوچک پر شده و این الیاف با سلاح مخفی مایک سوپر – پروتئین مهندسی شده‌ای موسوم به fcMBL- پوشش یافته‌اند.

مایک سوپر گفت: مساله مورد توجه در مورد پروتئین‌هایی مثلfcMBL از سیستم ایمنی طبیعی بدن، این است که آن‌ها به قندی که بخشی از دیواره سلولی پاتوژن‌ها را تشکیل می‌دهند، متصل می‌شوند. این پروتئین‌ها همچنین به دیواره سلولی باکتری، قارچ، بسیاری از ویروس‌ها و بسیاری از انگل‌ها و مواد سمی نیز می‌چسبند.

وی افزود: ما داخل لوله‌ها را با این پروتئین پوشش می‌دهیم وخون آلوده بیمار را از میان آن عبور می‌دهیم و فیلتر، عوامل بیماری‌زای موجود در خون را جذب و محصور می‌کند، به طوری که خونی که به بدن بیمار برمی‌گردد، پاکسازی شده است.

در حال حاضر از مدل‌های حیوانی بزرگ و موش‌ها به عنوان بیمار استفاده شده است. در آزمایش بر روی موش‌ها، این سیستم بیش از 99 درصد در فیلتر کردن باکتری مرگبار موثر عمل کرد.

محققان امیدوارند که بتوانند در آینده نزدیک این آزمایشها را بر روی انسان شروع کنند که گام بعدی در جهت ایجاد یک درمان موثر برای یکی از قاتلان پیشرو در جهان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  ⁄  6  =