ایجاد بازارهای مشترک کشاورزی ایران و اوکراین در سایر کشورها

رییس اتاق بازرگانی اوکراین و ایران ضمن تاکید بر توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور، گفت: ایران و اوکراین می توانند بازارهای مشترک در دیگر کشورها ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، علی قنبری در نشست با هیئت تجاری اوکراین اظهار کرد:ایران و اوکراین در بخش کشاورزی دارای ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های زیادی هستند و از این رو، همفکری و تبادل اطلاعات و امکانات میان دو طرف، آثاراقتصادی و اجتماعی مثبتی در پی خواهد داشت.
وی افزود: فعالان اقتصادی دو کشور در این نشست می توانند با تعاملات و مذاکره، بستر توسعه صادرات و واردات محصولات کشاورزی و سرمایه‌گذاری های مشترک را آماده و منافع دو کشور را تامین کنند.
قنبری، اوکراین را کشوری موثر در بخش تولیدات محصولات کشاورزی از جمله گندم، روغن آفتابگردان، ذرت و سایر محصولات عنوان کرد و گفت: دو طرف می توانند سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این حوزه ها  انجام دهند.
در این نشست کامبیز عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهادکشاورزی نیز اعلام کرد: ایران بازار خوبی برای ماشین های کشاورزی است و طی یک سال و نیم گذشته 27 هزار دستگاه تراکتور و انواع نیرو محرکه برای توسعه بخش کشاورزی خریداری کردیم و معادل همین تعداد انواع ماشین‌های کاشت و داشت در ایران مبادله شده است.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون ادامه داد: ما به دنبال استفاده از تجربیات طرف اوکراینی در زمینه مکانیزاسیون تولید آفتابگردان و دانه های روغنی هستیم و هر نوع تکنولوژی که ما را در فرآیند تولید روغن کمک کند، علاقه بیشتری نشان می‌دهیم.

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اوکراین در آذرماه
در این نشست، هومن فتحی مدیر کل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهادکشاورزی و دبیرکمسیون مشترک اقتصادی ایران و اوکراین از تشکیل این کمیسیون در آذرماه امسال خبر داد و از فعالان بخش کشاورزی خواست در این کمیسیون، حضور پررنگی داشته باشند.
وی افزود: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اوکراین با ریاست محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، وزیر انرژی اوکراین برگزار و زمینه ها و محورهای توسعه همکاری های اقتصادی تعیین می‌شود.
برپایه این گزارش، در نشست هیات تجاری و اقتصادی اوکراین و فعلان بخش کشاورزی، گاندی چی ژیکف رییس اتاق بازرگانی اوکراین و ایران ضمن تاکید بر توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور، گفت: ایران و اوکراین می توانند بازارهای مشترک در دیگر کشورها ایجاد کنند.
وی افزود: ما با اهداف دوستانه به ایران آمده‌ایم تا کار مشترک در بخش های اقتصادی از جمله در بخش کشاورزی انجام دهیم.
چی‌ژیکف ضمن معرفی توانمندی های کشورش در حوزه کشاورزی اذعان داشت: دو کشور می توانند همکاری های کشاورزی متقابل با یکدیگر دشته باشند.
وی با بیان این که اوکراین سه برابر نیاز خودش تولیدات کشاورزی دارد. خاطرنشان کرد: کشورش در زمینه تولید روغن نباتی رتبه نخست و در تولید گندم و سایر محصولات زراعی در جایگاه نخست تا پنجم دنیا قرار دارد.
رییس اتاق بازرگانی اوکراین و ایران ادامه داد: در آینده نزدیک، اوکراین با برنامه ریزی های انجام شده تولید گندم را 5/1 تا 2 برابر افزایش می دهد.
وی در مورد صادرات محصولات کشاورزی ایران گفت: پسته، خرما و خشکبار صادراتی ایران به لحاظ کیفیت در بازار اوکراین معروف هستند.
چی ژیکف در هیمن حال به انعقاد تفاهم نامه همکاری و ایجاد کمیته های کاری مشترک میان ایران و اوکراین در سال 2013 اشاه کرد و آن را فرصت خوبی برای توسعه همکاری های مشترک دانست.
افعالان بخش کشاورزی ایران نیز خواستار همکاری در حوزه نهاده های کشاورزی، صادرات جوجه یک روزه گوشتی، سرمایه گذاری در کشت محصولات زراعی در اراضی کشاورزی اوکراین و واردات گندم و دانه های روغنی از اوکراین شدند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

69  −  62  =