ستاری: فعالیت دانش‌بنیان داشتن در فضای فعلی اقتصاد نفتی بسیار مشکل است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر این که کار کردن در فضای فعلی بسیار سخت و دشوار است، گفت:‌ مهمترین مشکل ما برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، فرهنگ نفتی است که تغییر این فرهنگ نیز کار مشکلی است.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر سورنا ستاری روز چهارشنبه در نخستین گردهمایی بیش از 400 شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت که با حضور رییس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: زمانی که می‌خواهیم کشور را معرفی کنیم، می‌گوییم ایران کشوری است که رتبه اول در ذخایر هیدروکربنی دارد و همچنین دارای معادن زیادی است .

وی با انتقاد از این که هیچ گاه ایران را بر اساس تعداد نیروی انسانی جوان آن معرفی نمی‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ایران دارای 4.5 میلیون دانشجو و 32 میلیون نفر در سن بین 30 تا 40 سال دارد که این آمار نشان از سرمایه عظیم انسانی در ایران دارد.

ستاری با تاکید بر این که با وجود این حجم عظیم از نیروی انسانی ایران می‌تواند یکی از اقتصادهای دانش بنیان در منطقه باشد، ادامه داد: سرمایه اصلی کشور نفت و گاز نیست بلکه مغز و دانش
است و نیروی انسانی است که سرمایه ما را تشکیل می‌دهد.

معاون رییس جمهور با تاکید بر این که بسیاری از کشورها تولید GDP متکی بر دانش قرار دادند، خاطرنشان کرد: اگر قدر نیروهای عظیم انسانی را ندانیم موجب از دست دادن آنها خواهیم شد.

ستاری پایه اقتصاد دانش بنیان را سرمایه انسانی دانست و از این که دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود توجه خاص را بر توسعه شرکتهای دانش بنیان قرار داده است، ابراز خرسندی کرد.

ستاری در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود این اقدامات، فرهنگ نفتی بیش از 100 سال است که بر اقتصاد کشور حاکم است و برای توسعه اقتصاد دانش بنیان باید تغییر رویکرد در تفکرات ایجاد شود.

ستاری با تاکید بر این که حدود 50 درصد شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت فعال هستند. یادآور شد: توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند فعالیت‌های بین رشته‌ای است که این امردر حوزه فناوری اتفاق افتاده و امیدواریم در حوزه آموزش نیز این رویکرد ایجاد شود. چرا که اگر بخواهیم در حوزه نانو، بیو و ژنتیک وارد شویم باید در عرصه‌های بین‌ رشته‌ای گام برداریم.

ستاری مهمترین مشکل در این حوزه را فرهنگسازی ذکر کرد و یادآور شد: این فرهنگ در زندگی، دانشگاه‌ها، مردم عادی و سیستم بانکی وجود دارد و تغییر این فرهنگ نیز بسیار مشکل است. هر چند که در سالهای اخیر معادل چندین سال در این زمینه کار شده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت رویکرد کشور به حوزه‌های دانش بنیان اظهار داشت: این رویکرد موجب حفظ محیط زیست و کاهش استفاده از منابع طبیعی برای فعالیتهای اقتصادی می‌شود.

ستاری همچنین با بیان این که می‌دانم که در فضای فعلی اقتصاد نفتی ، کار دانش‌بنیانی کردن بسیار سخت است، گفت:‌ولی باید همه تلاش کنیم تا آینده بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

59  −    =  53