عرضه چند قلم داروی جدید ایرانی تا پایان سال/تضمین قیمت تولیدات دارویی مشابه برندهای خارجی

وزیر بهداشت خبر داد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از صادرات 170 میلیون دلاری دارو خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری چندین دارو و فرمول جدید در حوزه دارو به بازار عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر هاشمی در حاشیه اولین گردهمایی مدیران شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت که امروز با حضور رییس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، افزایش صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را از اقدامات مهم این وزارتخانه در دو سال اخیر ذکر کرد و افزود: در دو سال اخیر موفق به فروش دارو و تجهیزات پزشکی به کشورهای روسیه، آفریقای جنوبی، عراق، سوریه و برخی از کشورهای منطقه شدیم.

وی، میزان صادرات کشور در این حوزه در دو سال اخیر را 170 میلیون دلار ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد با حمایت وزارت امور خارجه و تبدیل رقابت‌های داخلی به رقابتهای خارج از مرزها بتوان سهم بیشتری از صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت را کسب کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که دولت نباید با شرکتهای دانش بنیان رقابت کند، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از دارو و تجهیزات پزشکی از سوی تولید کنندگان دولتی و شبه دولتی عرضه می‌شود که این ممکن است برای رقابت سالم در کشور مشکل ایجاد کند. از این رو دولت نباید خودش رقیب بخش خصوصی باشد.

هاشمی با تاکید بر این که در این زمینه همیشه حرف‌های بسیاری زده شده است، خاطرنشان کرد:‌ دستور رییس جمهور در این زمینه بسیار جدی است و امیدواریم نهادهای متولی تولید به تدریج آمادگی واگذاری به بخش خصوصی را پیدا کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر بر ضرورت ارائه مشوق‌ها و تقویت شرکتهای دانش بنیان خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته شاهد بودیم که تنها از داروها رونمایی می‌شد ولی در تلاش هستیم که داروهای تولیدی در حد رونمایی باقی نماند و وارد بازار شود.

وی ادامه داد: در این راستا اعلام شده است در صورتی از داروها حمایت می‌شود که وارد بازار شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به سایر حمایت‌های این وزارتخانه از تولیدات داخل گفت: در این راستا 75 درصد قیمت داروهای ایرانی مشابه داروهای برندهای بزرگ خارجی را تضمین می‌کنیم که می‌تواند مشوق خوبی برای تولیدات داخل باشد علاوه بر آن برای برندهای معمولی نیز 60 درصد قیمت تضمین می‌شود.

هاشمی در عین حال اذعان کرد: این تصمیمات زمانی موثر خواهد بود که رقابت مناسب میان شرکتها ایجاد شود که این امر نیز زمینه‌سازی شده و یکی از دلایل علاقه‌مندی افراد به ایجاد شرکتهای دانش بنیان در حوزه سلامت این موضوع بوده است.

وزیر بهداشت کاهش 30 درصدی واردات را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این به معنای حمایت از تولید داخل است و بیمه‌ها هم باید به جای حمایت 90 درصدی از واردات دارو به تولیدات داخل توجه کنند.

وی همچنین از عرضه چند فرمول و داروی جدید خبر داد و گفت: ‌در گذشته شاهد رونمایی از چند دارو بودیم ولی هیچ کدام آنها وارد بازار نشده است. از این رو مقرر شده است که اگر داروها وارد بازارهای جهانی شوند مشمول مشوق‌ها خواهند شد.

وزیر بهداشت با ابراز امیدواری نسبت به عرضه داروهای جدید ایرانی تا پایان سال گفت: این داروها، داروهای نوترکیب برای درمان بیماری‌های خونی، فاکتورهای انعقادی، انواع سرطان‌ها و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند ام‌اس است.

هاشمی تولید واکسن را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه نام برد و گفت: ظرف دو سال آینده در زمینه واکسن‌های انسانی نه تنها نیازهای کشور بلکه نیازهای منطقه را هم مرتفع خواهیم کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  −  84  =