اطلاعات، پساانسان را می‌سازد

در یک سخنرانی علمی مطرح شد

سخنرانی علمی «از فرزانگی تا اطلاعات و از بوک تا فیسبوک: ملاحظاتی پیرامون نارسیسیسم و پست امانیته» با سخنرانی ایرج اسماعیل‌پور قوچانی، پژوهشگر و دانشجوی دکترای دانشگاه مونیخ در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در ابتدای این سخنرانی، دکتر بهزاد دوران، سرپرست معاونت پژوهش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به معرفی سخنران پرداخت و در ادامه مفاهیم ابر انسان و پسا انسان توسط ایرج اسماعیل پور قوچانی مورد بررسی قرار گرفت.

اسماعیل پور گفت: گونه‌ جدیدی از انسان وجود دارد به نام پسا انسان که در حال ظهور است، ما با بچه‌های خودمان یک فاصله تاریخی داریم، نسل جدید در دنیای الکترونیکی پا به عرصه زندگی می‌گذارد.

وی ادامه داد: بالاترین فشار تکاملی مربوط به انسان است، یک بچه وقتی به دنیا می‌آید در جهان صدا است و تمامی نیازهایش برآورده می‌شود؛ اما کم کم با واقعیت جهان آشنا می‌شود.

این پژوهشگر انسان‌شناسی تصویری تاکید کرد: بیشتر انسانها خودشان را با بدنشان شناسایی می‌کند و تا ابد این قبر متحرک که در آن زندگی می‌کنند، حوصله‌شان را سر می‌برد و به فکر آن هستند تا از مرزهای بدن فراتر روند؛ تمامی عرفان‌های شرقی در همین راستا به وجود آمده است.

اسماعیل پور در مورد اومانیسم افزود: اومانسیم یک نقطه نظر است که در داخل جسم سکنی کرده است.

وی گفت: پس از دوران نارسیست نیاز به یک صدا وجود دارد؛ صدا چیزی شبیه کنه است؛ یعنی خواست و روحی پشت هرچیزی هست که اشیاء را به حرکت درمی‌آورد که ما به آن صدا می‌گوییم.

این پژوهشگر در ادامه گفت: ما در ساحت تاریخی قرار داریم که دو نوع انسان در آن زندگی می‌کنند؛ انسان نارسیستی و انسان اکو.

وی تشریح کرد: انسان چه به مسیر درون خود چه به سمت بیرون از خود برود؛ جنبه‌هایی از خود را کشف می‌کند، هرچه به درون خود رود به نقطه نظر می‌رسد؛ نقطه نظر یعنی چه کسی دارد داستان را می‌گوید و در فرهنگ غربی هم به معنی روایت است.

اسماعیل پور گفت: انسان دو راه دارد؛ پیش رفتن به سمت پسا انسان یا ابر انسان. پساانسان ادامه اومانسیم است و اطلاعات آن را می‌سازد.

وی در تشریح پسا‌انسان افزود: در شرایط پسا انسان، درون بدن خالی است و ذهن در دنیای اطلاعات به سر می‌برد.

وی تصریح کرد: ما در فضای مک لوهانی هستیم که می‌گوید در جامعه لیبرال رسانه امتداد بدن است و در مورد فیس بوک می‌توانیم این را بگوییم که مثل آینه عمل می‌کند.

در پایان این سخنرانی، شرکت‌کنندگان به بیان پرسش‌های خود پرداختند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  +    =  50