راه اندازی پارک علم و فناوری پزشکی از سوی وزارت علوم

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حجم صادرات فناورانه ایران که طی سال‌های 92 تا 94 بالغ بر 80 میلیون دلار بوده است اظهار داشت: با وجود سهم قابل توجه شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت از صادرات فناوری کشور، سهم ایران از بازار جهانی هزار میلیارد دلاری حوزه پزشکی همچنان ناچیز است.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، ‌دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم که در نخستین گردهمایی مدیران شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت سخن می‌گفت با تاکید بر این که هنوز در لایه‌های پایین مدیریتی کشور، فرهنگ توسعه شرکتهای دانش بنیان نهادینه نشده است، گفت: از سال گذشته معافیت‌ها و تسهیلاتی برای شرکتهای دانش بنیان تعیین شده این موضوع از سوی وزرای علوم و اقتصاد و دارایی ابلاغ شده است. بر اساس ابلاغیه، این شرکتها از معافیت مالیاتی 15 ساله برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به تغییر رویکردها نسبت به شرکتهای دانش بنیان خاطرنشان کرد: زمانی فعالیت اساتید در شرکتهای دانش بنیان مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کرد ولی از سال گذشته با ابلاغ مصوبه‌ای مقرر شد که اساتید و دانشجویان در شرکتهای دانش بنیان حضور و فعالیت کنند.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به احراز دانش بنیان بودن 1600 شرکت ادامه داد: علاوه بر آن در کشور 36 پارک علم و فناوری ایجاد شده است و راه‌اندازی پارک‌های تخصصی نیز از سیاستهای این وزارتخانه است.

احمدی از راه‌اندازی پارک علم و فناوری در حوزه پزشکی خبر داد و گفت:‌ مراحل اولیه راه‌اندازی این پارک انجام شده و به زودی این پارک تخصصی نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی با تاکید بر این که از تعداد هزار و 600 شرکت دانش بنیان، 450 شرکت در حوزه سلامت و پزشکی فعال هستند، اظهار داشت: توسعه فناوری در حوزه پزشکی نیاز به تعامل با سایر حوزه‌ها دارد از این رو نباید برای حوزه‌های IT، ITC، مهندسی شیمی، الکترونیک و پزشکی مرزی قائل شد چرا که این حوزه‌ها در تعامل با یکدیگر می‌توانند خلق فناوری کنند.

احمدی، حوزه پزشکی را پایه اصلی اقتصاد جهان دانست و افزود: در سال 2013 بالغ بر هزار میلیارد دلار بازار جهانی به حوزه پزشکی اختصاص داده شد که از این میزان 450 میلیارد دلار آن سهم داروهای جدید و نوترکیب بوده است.

وی در پایان با بیان این که سهم ایران در این حوزه بسیار ناچیز بوده است، خاطرنشان کرد: دولت و وزارت علوم بر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و فناورانه تاکید دارند و در این راستا از شرکتهای دانش بنیان حمایت‌های صادراتی انجام می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  72