سردرگمی ۸۰۶ هزار راننده در پی بی‌ثباتی سیاست‌ها

تخصیص سوخت به خودروهای عمومی باز هم دچار تغییر شد

از اول اردیبهشت‌ماه تا اول مهرماه پس از گذشت پنج ماه از کلید خوردن طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش به خودروهای عمومی بار دیگر سیاست‌گذاری کلان اجرای این طرح با تغییر مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این طرح که از بهمن‌ماه سال 1393 و با مصوبه هیات وزیران به مرحله‌ی اجرا رسید، از سوی سازمان راهداری در طول چند ماه پیگیری شد تا در نهایت اردیبهشت‌ماه امسال به مرحله اجرا در سطح پایلوت برسد.

با وجود انجام پیگیری‌ها و صحبت از نهایی شدن این طرح اما به دلیل فراهم نبودن بخشی از مقدمات و زیرساخت‌های لازم اجرای این طرح عملا به چند ماه بعد از اردیبهشت‌ماه موکول شد.

لزوم نصب دستگاه‌های ردیاب سمت تردد در تمام خودروهای عمومی فعال در سطح جاده‌های کشور و البته مجهز‌شدن جایگاه‌های سوخت به وسائلی که امکان ثبت اطلاعات مربوط به این خودروها را داشته باشد باعث شد این طرح با وجود اعلام قبلی امکان اجرایی شدن به شکل کامل نداشته باشد.

سرانجام و پس از اجرایی شدن برخی از این مقدمات مورد نیاز سازمان راهداری در ماه‌های پایانی تابستان امسال اجرایی شدن این برنامه را در شرایطی آغاز کرد که مسوولان اتحادیه اتوبوسرانی کشور در گفت‌وگو با ایسنا از نحوه‌ی اجرا و جزییات آن اعلام بی‌خبری کردند.

با نزدیک شدن به نخستین ماه پاییز سال 1394 اما به نظر می‌رسد حتی سیاست‌های نهایی شده در ماه‌های گذشته امکان اجرا نداشته و بار دیگر فعالان این عرصه باید خود را برای تغییراتی جدید آماده کنند.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی از ابتدای مهرماه تمام خودروهای فعال در عرصه حمل‌ونقل عمومی که به حدود 806 هزار خودرو می‌رسند، دو پیمانه سوخت دریافت خواهند کرد . یک سوخت پایه که به تمام خودروها داده می‌شود و سوخت دیگری که براساس پیمایش به این خودروها تعلق خواهد گرفت.

همچنین اعلام شده در حال حاضر از حدود دو میلیون و 100 هزار جایگاه عرضه گازوئیل و سوخت در کشور حدود یک میلیون و 800 هزار جایگاه مجهز به دستگاه‌هایی شده‌اند که اطلاعات مربوط به این خودروهای عمومی را ثبت کرده و رانندگان موظفند در طول ماه حداقل یکبار برای دریافت سهمیه سوخت‌شان از این جایگاه‌شان استفاده کنند.

هرچند هنوز اظهارنظر قطعی فعالان این عرصه در رابطه با دستورالعمل جدید سازمان راهداری ارائه نشده و مشخص نیست تا چه میزان امکان اجرای این برنامه برای آنها وجود خواهد داشت، اما صرف تغییر چندباره در اجرای این سیاست می‌تواند به سردرگمی رانندگان منجر شود.

با توجه به اطلاعات ارائه شده در رابطه با این‌که تعدادی از جایگاه‌ها هنوز به دستگاه‌هایی که اطلاعات مربوط به حمل‌ونقل را ثبت کند مجهز نیستند، شاید پیدا کردن این جایگاه‌ها در مناطق مختلف کشور و جایگاه‌های دور دست قدری سخت و دشوار به نظر می‌رسد.

باید دید با وجود تمام این تحریم‌ها، آیا طرح تخصیص سوخت به خودروهای عمومی براساس پیمایش به نقطه نهایی خود رسیده و یا باز هم در آینده نزدیک شاهد تغییراتی جدید در این زمینه خواهیم بود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

76  +    =  81