به دلیل کاهش قیمت نفت پول نداریم به دولت بدهیم!

شرکت سوکار جمهوری آذربایجان:

شرکت انرژی دولتی سوکار جمهوری آذربایجان اعلام کرد از آنجا که درآمد‌های این شرکت به دلیل کاهش قیمت نفت نصف شده است سال آینده پول کمتری را به دولت اختصاص خواهد داد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، جمهوری آذربایجان مجبور شده ارزش ارز خود را پس از کاهش شدید ارزش روبل روسیه کاهش دهد.
روناگ عبدالله‌اف رییس شرکت سوکار جمهوری آذربایجان گفت: کاهش قیمت نفت روی شرایط مالی ما تاثیر گذاشته است. درآمد ما 100 درصد کاهش یافته است.
عبدالله‌اف به این مساله که درآمد سوکار به چه سطحی سقوط کرده اشاره نکرد. نفت و گاز 95 درصد صادرات جمهوری آذربایجان و 75 درصد درآمد دولت این کشور را تشکیل می‌دهد.
رییس شرکت سوکار همچنین خاطرنشان کرد که بودجه دولت آذربایجان در سال آینده باید براساس قیمت تقریبی 50 الی 55 دلار برای هر دلار بشکه نفت محاسبه شود. در شرایطی که بودجه این کشور در سال جاری براساس 90 دلار در هر بشکه محاسبه شده است.
در بودجه سال 2015 جمهوری آذربایجان درآمد این کشور 19 میلیارد و 400 میلیون منات(18.5میلیارد دلار) براساس قیمت 90 دلار برای هر بشکه نفت محاسبه شده است در حالی که نفت برنت هم‌اکنون حدود 50 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.
سلیمان قاسمف نایب رییس شرکت سوکار به رویترز گفته است اگر متوسط قیمت 60 دلار برای هر بشکه نفت باشد درآمد این شرکت در سال جاری 510 میلیون دلار کاهش خواهد یافت. در ماه مارس شرکت سوکار 750 میلیون دلار اوراق قرضه اروپایی صادر کرد.
به گفته مقامات این شرکت و تحلیلگران مستقل، هزینه تولید نفت برای شرکت سوکار 15 دلار در هر بشکه است در حالیکه هزینه تولید برای بریتیش پترولیوم که مجری برخی از پروژه‌های انرژی در جمهوری آذربایجان است 12 دلار در هر بشکه تمام می‌شود.
عبدالله اف افزود: شرکت سوکار از بانک مرکزی جمهوری آذربایجان یک میلیارد و 800 میلیون منات (1.7 میلیارد دلار) وام عمدتا برای احداث واحد پالایشگاهی 16.5 میلیارد دلاری خود درخواست خواهد کرد.
سال گذشته این شرکت تکمیل این مجموعه در حومه باکو را به مدت چهار سال و تا سال 2030 به دلیل نبود بودجه به تاخیر انداخت.
عبدالله‌اف به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم 1.8 میلیارد منات اعتبار از بانک مرکزی دریافت کنیم.
وی گفت: 1.2 میلیارد منات برای مدرن‌ سازی این واحد پالایشگاهی و مابقی برای پروژه‌های حفاری کنونی صرف خواهد شد.
هزینه فاز اول این پروژه که قرار است جایگزین پالایشگاه نفت مستهلک شرکت سوکار و واحد فرآوری گاز غره داغ و تاسیسات شرکت شیمیایی آذرکیمیا شود، دو میلیارد و 100 میلیون دلار برآورد می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  64