۶ پروژه ریلی ۶ میلیارد یورو ظرفیت به سرمایه‌گذاری

فرش قرمز وزارت راه و شهرسازی پیش پای سرمایه‌گذاران خارجی

در شرایطی که در دو هفته آینده نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ در عرصه حمل‌ونقل ایران با حضور کشورها و شرکت‌های خارجی از نقاط مختلف اروپا و آسیا در تهران برگزار می‌شود شرکت ساخت فهرست شش پروژه کلان ریلی خود برای جذب سرمایه‌گذار را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مدیر عامل شرکت ساخت در رابطه با وضعیت پروژه‌های زیرساختی ریلی کشور که در آینده نزدیک نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارد اعلام کرده با توجه به تعداد زیاد این طرح‌ها شرکت ساخت امیدوار است نسبت به جذب سرمایه‌گذار در چند پروژه عمده وارد فضای انتخاب شود و در این میان شش پروژه مهم ریلی را معرفی خواهد کرد.

هرچند هنوز فهرست دقیق سرمایه‌گذارانی که در آینده نزدیک قدم به ایران خواهند گذاشت تا بار دیگر نسبت به برعهده‌گرفتن مراحل اجرایی پروژه‌های زیرساختی کشور پس از چند سال وقفه اقدام کنند مشخص نیست، اما از هم‌اکنون می‌توان انتظار داشت وزارت راه و شهرسازی ایران با توجه به حجم بالای برنامه‌ریزی‌هایی که برای توسعه بخش راه‌آهن داشته با اولویت فعال‌کردن سرمایه‌گذاران در این حوزه وارد فضای مذاکره شوند.

براساس صحبت‌های علی نورزاد در حال حاضر شش پروژه عمده ریلی ایران آمادگی جذب سرمایه‌گذار دارد که می‌تواند با توجه به وضعیت مذاکرات به طرف‌های مختلف خارجی ارائه شود.

در این میان راه‌آهن مهم چابهار، زاهدان، بیرجند که از سال‌های قبل در دستور کار قرار گرفته و در تبدیل شدن چابهار به قطب اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی دارد، در راس بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور جا گرفته است. این پروژه که مدیر عامل شرکت ساخت طول آن را بالغ بر 1310 کیلومتررا عنوان کرده فرصت سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد و 803 میلیون یورویی را به وجود می‌آورد.

شاید در صورتی که مقدمات کار برای جذب سرمایه‌گذار در این پروژه قطعی شود، کشور هند با توجه به اهمیتی که برای توسعه چابهار قائل است و البته در چارچوب مذاکرات چندباره با ایران براین موضوع تاکید گذاشته به عنوان نخستین سرمایه‌گذار در این مسیر مهم فعالیت خود را آغاز کند.

دیگر راه‌آهن مهم ارائه شده در فهرست نورزاد مربوط به خط ریلی درود – خرم‌آباد – اندیشمک می‌شود این مسیر که طولی 376 کیلومتری خواهد داشت با ارزش یک میلیارد و 103 میلیون یورویی در دستور کار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. همچنین دیگر پروژه‌ای که به بیش از یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خارجی احتیاج خواهد داشت راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد خواهد بود که با طولی 570 کیلومتری طراحی شده و برای ساخت به حدود یک میلیارد و 91 میلیون یورو اعتبار احتیاج دارد.

همچنین مدیر عامل شرکت ساخت از طرح مهم راه‌آهن شیراز – بوشهر – عسلویه نیز به عنوان دیگر اولویت سرمایه‌گذاری ریلی نام برده که با طول 644 کیلومتر نیاز به اعتباری یک میلیارد و 78 میلیون یورویی خواهد داشت.

در کنار این چهار پروژه کلان دو طرح دیگر وجود دارند که در کنار یکدیگر تقریبا به یک میلیارد یورو سرمایه نیاز خواهند داشت. طرح ساخت راه‌آهن رشت – آستارا که مراحل ابتدایی آن برای اتصال قزوین به رشت وارد مراحل پایانی خود شده با طولی 183 کیلومتری نیاز به بودجه 455 میلیون یورویی خواهد داشت و همچنین راه‌آهن کرمانشاه – خسروی که با طول 320 کیلومتر یکی از مهم‌ترین مرزهای ایران را به شبکه راه‌آهن متصل می‌کند، آماده پذیرش 412 میلیون یورو سرمایه خارجی است.

این شش طرح که افتتاح هر یک از آنها می‌تواند تاثیری بسیار مهم و جدی در عرصه راه‌آهن کشور داشته باشد، با توجه به سطح بالایی از اعتبار شاید در بهترین حال نیاز به حضور بخش خارجی داشته باشد.

این شش پروژه نزدیک به شش میلیارد یورو اعتبار نیاز دارند و شاید در شرایط فعلی اقتصاد کشور بهترین فکر برای تکمیل آنها جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی با پشتوانه مالی بالا باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  −    =  28