بیش از ۵۰ درصد مقاله‌ها فاقد ارجاع هستند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه شورای پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: استان ایلام با 140 پزشک عمومی و متخصص، فوق تخصص، دستیار پزشک و نیروی انسانی نسبت به سال‌های پس از جنگ توسعه چشمگیری داشته است که این به معنای فراهم شدن زمینه رشد استان است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده بر موثر بودن مقالات علمی نسبت به کمیت تاکید کرد و گفت: هیئت علمی دانشگاه در حوزه بالینی نه تنها در استان ایلام بلکه در کل کشور در زمینه مقاله‌های معتبر ضعیف عمل کرده است که آن هم به دلیل مشغله کاری و البته فقدان آموزش دروس تحقیقی برای پزشکان بالینی در حین تحصیل است که از راه‌حل‌های کاهش این ضعف در استان ایلام این است که مرکز تحقیقاتی برای کادر بالینی در بیمارستان در دست احداث استان در نظر گرفته شود و یا اینکه پژوهشکده‌ علوم بالینی ساخته شود.

دکتر ملک زاده روند رو به رشد مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی با همکاری جهاد دانشگاهی را عالی عنوان کرد و گفت: باید به دنبال شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان بود تا به واسطه آنها روابط بین دانشگاه و صنعت برقرار شود.

وی تصریح کرد: مرکز رشد 2 سال در حال فعالیت در ایلام بوده است پس موقع آن رسیده از مرکز رشد برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد و در این راه نیز می‌توان از اعتبارات وزارتخانه برای تولید محصول بهره گرفت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: برای حضور استان در بازار سلامت کشور اولین کمک ما تشکیل مرکز رشد با برگزاری سمینار‌های تخصصی و تخصیص هزینه‌های قرض‌الحسنه و بلاعوض است و در گام بعدی برای شناسایی علل بروز بیماری سالک در مناطق مستعد ابتدا پژوهشگران اقدام به ارایه طرح پژوهشی کرده تا مورد حمایت قرار گیرد و در صورت نیاز نیز مرکز تحقیقاتی در این زمینه شکل گیرد.

وی در مورد مشکل بیمه‌ها یادآور شد: با توجه به پروسه‌های درمانی بهتر این است که متولی بیمه وزارت بهداشت و درمان باشد تا بتواند روند پرداخت هزینه‌های بیمه را تسریع کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: نقص جدی در تولید مقاله علمی وجود دارد چرا که 58 درصد مقاله‌ها فاقد ارجاع یا حاوی فقط یک ارجاع هستند بنابراین وقتی که مقاله‌ای نتواند به سوال پرسشگر پاسخ دهد قابل استناد نیست پس لازم است در تولید مقاله به کیفیت توجه بیشتری شود.

ملک‌زاده رشد نشر مقالات دانشگاه علوم پزشکی در اسکاپوس را خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه استان ایلام در مقایسه با سایر استان‌ها از جایگاه خوبی در نشر مقالات در مجلات معتبر دارد اما آنچه باید در تحقیقات پزشکی مدنظر داشته باشید، این است که نقاط قوت و حدود امکانات استان را کشف کنید و به دنبال شناسایی بیماری‌ها بوده و در این مباحث علمی و پژوهشی به صورت تیمی عمل کنید.

وی در مورد چگونگی تقویت و توسعه علمی و فناوری دانشگاه اظهار کرد: مهمترین کار توجه به نیروی انسانی و سپس جذب بودجه است بدین‌ صورت که محیطی امن و باثبات اقتصادی و سیاسی را برای نخبگان فراهم کنید و با سپردن سرپرستی واحدها حس اعتماد در آنها را افزایش دهید و سپس با تامین بودجه و حمایت مالی از پژوهش‌ها به دنبال توسعه علمی باشید.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه برای سال 93 سهم تحقیقات از محل درآمد ناخالص ملی 3 درصد بوده است که تنها 39دهم درصد محقق شده است، این یعنی بودجه تحقیقاتی در وضعیت خوبی نیست.

ملک‌زاده خواهان استفاده بیشتر پزشکان از کتابخانه الکترونیک وزارت بهداشت شد و گفت: 40 میلیارد تومان برای نشر 5 هزار مجله معتبر هزینه شده است ،پزشکان به اطلاعات این مجلات توجه کنند.

در ادامه نیز معاونین حوزه های مختلف و پژوهشگران و کارشناسان معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه به بیان گزارشی از حوزه کاری خود پرداختند و در پایان نیز معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به همراه هیات رئیسه و پژوهشگران دانشگاه از مرکز کتابخانه مرکزی، مرکز تحقیقات میکروبی و مرکز گیاهان دارویی دانشگاه بازدید به عمل آورد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  1