مشوق‌های‌ جدید برای ارتقای پژوهش/اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان به فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی

سرپرست دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با ایسنا خبر داد

سرپرست دانشگاه اصفهان از تصویب مشوق‌های جدید برای ارتقای کیفیت پژوهش اعضای هیات علمی این دانشگاه خبر داد و گفت: هرم توسعه دانشگاه‌ به سمت فعالیت‌های پژوهشی بهتر است.

دکتر هوشنگ طالبی در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران -منطقه اصفهان در گفت‌و‌گویی با خبرنگار علمی ایسنا، همچنین در خصوص رویکردها و سیاست‌های جدید پژوهشی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: حدود 60 درصد دانشجویان دانشگاه اصفهان را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند که این دانشجویان نیروی پژوهشگر هستند و تغییر هرم دانشجویی موجب فعال‌تر شدن فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه اصفهان می‌شود.

وی ادامه داد: ارتقای اعضای هیأت‌علمی از استادیاری به دانشیاری و استادی در دانشگاه اصفهان از سال گذشته تاکنون نشان‌دهنده هرم در حال توسعه و جهت‌گیری دانشگاه به سمت پژوهش‌های عمیق‌تر و با کیفیت بالاتر است.

تصویب مشوق‌های جدید برای تولیدات علمی و ارتقای کیفیت پژوهش

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان برای تولیدات علمی و مقالات مشوق‌هایی تصویب کرده است، افزود: برای تشویق مقالات، ضمن تأکید بر کیفیت و چاپ مقالات در مجلات معتبر با نمایه‌های بالای جهانی، امتیازات مالی از سوی دانشگاه در نظر گرفته شده است.

طالبی با اشاره به اهمیت و تأثیر روابط مشترک بین‌المللی دانشگاه‌ها بر افزایش کیفیت پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان درصدد تسهیل و تشویق کارهای مشترک علمی اعم در طرح‌های پژوهشی و مقالات منتشره با محققان بین‌المللی و دانشگاه‌های طرف قرارداد خارجی است، همچنین برگزاری دوره‌های مشترک، همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی با دانشگاه‌های خارجی از جمله اقدامات دانشگاه اصفهان در راستای پژوهش‌های کیفی است.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی شرق‌شناسی در دانشگاه اصفهان

طالبی از برگزاری کنفرانس مشترک شرق‌شناسی با حضور هیأتی از دانشگاه‌های استراسبورگ و فرایبورگ در اردیبهشت سال 95 در دانشگاه اصفهان خبر داد و گفت: دانشگاه اصفهان از اساتید دانشگاه‌های خارجی به خصوص اساتید ایرانی دانشگاه‌های خارجی برای ارایه سخنرانی‌های علمی دعوت می‌کند.

سرپرست دانشگاه اصفهان با اشاره به انعقاد شش تفاهم‌نامه بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های کشورهای خارجی افزود: در سفر اخیر رییس‌جمهور اتریش صحبت‌هایی صورت گرفت و به زودی تفاهم‌نامه جدیدی با دو دانشگاه اتریش منعقد خواهد شد، همچنین با دانشگاه تکنولوژی وین در آینده‌ای نزدیک تفاهم‌نامه‌ای به امضا خواهد رسید.

طالبی با بیان اینکه یکی از رویکردهای جدید دانشگاه تدوین آیین‌نامه‌هایی است که به پژوهش‌هایی با کیفیت منتج می‌شود، تصریح کرد: آیین‌نامه جدید ارتقا اخیراً ابلاغ شده که برای جهت‌گیری ارتقای سطح فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت‌علمی تدوین شده است.

وی با اشاره به تقویت مراکز رشد و راه‌اندازی پارک علم و فناوری با تأکید بر رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه اصفهان توضیح داد: به پیشنهاد شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان قرار است در دانشگاه اصفهان پارک علم و فناوری راه‌اندازی شود. در این خصوص مطالعات اولیه صورت گرفته و پروژه مفیدی برای سود بردن دانشگاه از تجربیات شهرک علمی و تحقیقاتی است، اما در جزئیات و چگونگی مدیریت پارک و ادامه همکاری‌ها با شهرک هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده و در آینده به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به چند رویکرد دیگر دانشگاه که جنبه آموزشی دارد اما منتج به فعالیت‌های پژوهشی عمیق‌تر می‌شود، تصریح کرد: تدوین و بازنگری سرفصل‌ها و برنامه‌های درسی با جهت‌گیری محتوای کارآفرینی از اقداماتی در راستای ورود فارغ‌التحصیلان کارآفرین به جامعه است.

کارآفرینی دانشگاه، یعنی خلق ایده‌های نو

سرپرست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کارآفرینی فقط به معنای ایجاد فرصت شغلی نیست، بلکه به معنای ایده‌پردازی خلاقانه است، تأکید کرد: اکثر مشکلات جامعه به دلیل نبود افراد ایده پرداز در جامعه است. با ارایه این تعریف، کارآفرینی جنبه فراگیرتری می‌گیرد و در زمینه علوم انسانی هم می‌شود به کارآفرینی دست زد. برای مثال یکی از اساتید رشته ادبیات دانشگاه اصفهان ایده نسخه پژوهی را ارایه کرده که باعث می‌شود بسیاری از افراد بر روی این موضوع پژوهش کنند.

طالبی با بیان اینکه جذب اعضای هیأت‌علمی جدید با استانداردهای بالاتر علمی جزء سیاست‌های جدید هیأت اجرایی جذب دانشگاه است، افزود: سال گذشته حدود 40 نفر از اعضای هیأت‌علمی جذب دانشگاه اصفهان شدند، اما روند کمی جذب هیأت‌علمی کاهش خواهد یافت و بیشتر بر کیفیت و استانداردهای بالا تأکید می‌شود.

لزوم پویایی گروه‌های آموزشی در امر پژوهش

وی با بیان اینکه پایه و اساس فعالیت‌های پژوهشی به گروه‌های آموزشی بر می‌گردد، توضیح داد: بحث‌های آموزشی و پژوهشی بحث‌های مدیریتی به معنای مطلق که به صورت دستورالعمل به گروه‌های آموزشی بخشنامه شود، نیست بلکه گروه‌های آموزشی باید بخواهند ارتقا یابند و در واقع پایه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی اعضای هیأت‌علمی و بعد از آن گروه‌های آموزشی هستند.

سرپرست دانشگاه اصفهان ادامه داد: طبق مأموریت‌هایی که در شوراهای دانشگاه وضع شد گروه‌های آموزشی باید فعالیت‌های خود را تعریف و به صورت یک نظام پیشنهادی ارایه دهند تا مدیریت دانشگاه با تصویب این پیشنهاد‌ها بتواند فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را ارتقا بخشد.

اختصاص 400 میلیون تومان فرصتهای مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه در سال جاری

طالبی در خصوص فرصت مطالعاتی اعضای هیأت‌علمی اضافه کرد: فرصت مطالعاتی تابع بودجه‌های اختصاص داده شده به این امر است. سال جاری 400 میلیون تومان برای فرصت‌های مطالعاتی تخصیص داده شده و برای هر عضو هیأت‌علمی به طور متوسط 40 میلیون تومان می‌توان تخصیص داد. یعنی سهمیه دانشگاه برای فرصت مطالعاتی به 10 نفر اختصاص داده می‌شود، اما از سوی دیگر تعداد متقاضیان برای فرصت مطالعاتی در سال جاری 16 متقاضی بوده که از این تعداد به 65 درصد متقاضیان می‌توانیم جواب مثبت دهیم.

وی با بیان اینکه فرصت مطالعاتی برای اعضای هیأت‌علمی فرصتی برای دریافت ایده‌های جدید است، تأکید کرد: با امکاناتی که در کشور وجود دارد می‌توان تعریف جدیدی از فرصت مطالعاتی ارایه کرد، به این معنا که عضو هیأت‌علمی می‌تواند بیرون از دانشگاه این فرصت را بگذراند و با تقویت پایگاه‌های اطلاعاتی این امکان برای عضو هیأت‌علمی فراهم شود تا بتواند بدون گذراندن فرصت مطالعاتی در خارج بهترین بهره‌وری را در داخل کشور ببرد.

سرپرست دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: اگر همکاری‌های مشترک دانشگاه اصفهان با دانشگاه‌های خارجی نهادینه شود نیازی نیست عضو هیأت‌علمی به خارج برود و در راستای همکاری‌های مشترک می‌تواند در دوره‌های کوتاه‌مدت به کشورهای خارجی برود تا هزینه‌ای کمتر و بهره‌وری بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  2  =