اعتیاد والدین مسیر تحصیلی و شغلی فرزندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

بر اساس یک پایان‌نامه‌ دانشگاهی؛

اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی است و ریشه در عوامل روانی- اجتماعی دارد و به صورت متقابل بر روان فرد، خانواده و اجتماع تأثیر می‌گذارد. چنان چه وقتی یک عضو خانواده نشانگان اعتیاد را بروز دهد این عامل مرکز ثقل کارکرد سیستم خانواده می‌شود و الگوهای تعاملی خانواده پیرامون آن سازمان‌دهی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، نیره وکیلی زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد واحد خمینی‌شهر در پایان نامه‌ خود به مقایسه تأثیر مشاوره مسیر شغلی سازه گرا بر انطباق‌پذیری مسیر شغلی دانش‌آموزان دختر خانواده‌های معتاد و غیر معتاد پرداخته است.

در این پایان نامه آمده است که اعتیاد والدین و محیط خانوادگی ناکارساز، تأثیرات بلندمدتی بر فرزندان دارد و مسیر تحصیلی و شغلی آن‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و فرزندان دارای والدین معتاد اغلب فروپاشی روابط اجتماعی، انزوای اجتماعی و افت تحصیلی دارند.

در نتیجه ضرورت پرداختن به مسائل این فرزندان از اینجا ناشی می‌شود که فرآیند یادگیری در درون نظام خانواده و شیوه‌های کنش‌ها عناصر اصلی است که زمینه‌های انطباق‌پذیری در زمینه مسیر شغلی را مهیا می‌سازد.

با توجه به تأثیرات وسیع اعتیاد بر نظام خانواده به ویژه در دختران، یافتن روش‌های نوین مقابله با آثار آن از اهمیت شایانی برخوردار است. از طرفی، نظریه سازه گرایی، دیدگاهی شناختی نسبت به مسیر شغلی دارد و با طرح سازه‌های ذهنی، روان‌شناسی شناختی را با مسیر شغلی ترکیب نموده و دیدگاهی بافتی نگر به مسایل مسیر شغلی دارد یعنی معتقد است فرد به‌تنهایی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد بلکه در سیستم‌هایی که او را احاطه کرده‌اند مطالعه می‌شود. سیستم‌هایی همچون خانواده، مدرسه، همسالان، فرهنگ، سیاست و اقتصاد می‌تواند در شکل‌گیری مسیر شغلی هر فرد اثر داشته باشد بنابراین، رفتار فرد در بافتی که اتفاق افتاده بررسی می‌شود.

هدف از این تحقیق، مقایسه تأثیر مشاوره مسیر شغلی سازه گرا بر انطباق‌پذیری مسیر شغلی دانش آموزان دختر خانواده‌های معتاد و غیرمعتاد بود و در پایان نتایج تحقیق حاکی از اثربخشی این درمان بر انطباق‌پذیری این دختران داشت.

به گزارش ایسنا، این پایان‌نامه به راهنمایی دکتر احمد صادقی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان دفاع شد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8