ضرورت تدوین آیین‌نامه بسترسازی خلق ایده‌های فناورانه در حوزه آب

با توجه به اهمیت موضوع استفاده از منابع آبی و رفع نیازهای فناورانه کشور، تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مشخص برای بسترسازی خلق و اجرای ایده باید تدوین شود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر بهرامی، دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست درباره ضرورت تدوین این آیین‌نامه‌ها اظهار کرد: ایجاد شرایط مناسب برای حمایت از موضوع ایده‌پردازی از مرحله دریافت ایده تا کمک به ثبت، نمونه‌سازی و سپس ورود به بازار و تجاری‌سازی آن از جمله مواردی است که لازم است توجه خاصی به آن شود و برای رسیدن به چنین هدفی، لازم است آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مشخص در این خصوص به منظور بسترسازی خلق و اجرای ایده تدوین و به کارگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: ایده پردازی و حمایت از آن دسته از ایده‌هایی که دارای خلاقیت، ابتکار و نوآوری، قابلیت نمونه‌سازی و ویژگی‌هایی همچون نداشتن مشابه خارجی، ارائه چشم انداز روشن از تولید دانش بنیان باشد، بسیار ضروری است.

بهرامی در ادامه یادآور شد: ایده‌هایی نیز که همراستا با رفع نیازهای فناورانه کشور (به ویژه در موارد تحریم)، اثربخشی بالای اجتماعی، داشتن نقش کلیدی در ارتقای کیفیت و سطح زندگی مردم نیز، دارای جنبه‌های مثبت زیست محیطی و رعایت مقررات حفاظت از محیط زیست و استفاده مناسب از منابع آب، خاک و هوا باشند، هم بسیار دارای اولویت و اهمیت هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست درباره چالش‌های ورود به عرصه فناوری اظهار کرد: از نمونه چالش‌های ممکن در عرصه فناوری‌های حوزه آب، خاک و محیط زیست و توسعه آن در کشور می‌توان به لزوم انجام برخی هماهنگی‌های بین بخشی، وضع برخی قوانین و مقررات، عدم اطلاع عرضه کننده و متقاضی فناوری از سطح فناوری و عدم اطلاع کافی از آینده فناوری و میزان مشتری و بازار آن اشاره کرد.

وی به راه‌های ورود به عرصه فناوری اشاره کرد و گفت: سیاست گذاری و برنامه­‌ریزی، توسعه فناوری و تجاری‌­سازی فناوری از جمله راه‌های ورود به عرصه فناوری است.

بهرامی به معرفی فناوری‌های نو در حوزه آب، خاک و محیط زیست پرداخت و تصریح کرد: سامانه‌های نوین آبیاری، تصفیه فاضلاب و پساب، نمک زدایی آب، تولید آب از رطوبت هوا، سامانه‌های کاهنده مصرف آب خانگی و سامانه‌های هشدار و پیش آگاهی خشکسالی از جمله فناوری‌های به کارگرفته شده در حوزه آب است.

وی همچنین گفت: در حوزه خاک نیز برخی از مهمترین فناوری­‌های مرتبط با حوزه خاک که علاوه بر کاهش هزینه‌­ها و زمان باعث بهره‌­برداری پایدار و صحیح از خاک شده و نیاز به استفاده از آنها به ویژه در بخش تحقیقات و با هدف توسعه فناوری کاملاً احساس می‌­شود، شامل فناوری­‌های غیرمخرب پایش وضعیت و خصوصیات خاک نظیر شبکه‌­های حسگر سنجش همزمان رطوبت، پتانسیل ماتریک و دمای خاک، سامانه­‌های آشکارساز زیرسطحی یا ژئو رادار (GPR) که از طریق ارسال و دریافت امواج الکترومغناطیس به درون محیط خاک عمل می­کنند، است.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست درباره فناوری‌های نو در حوزه محیط زیست نیز خاطرنشان کرد: از مهمترین مشکلات زیست محیطی حال حاضر عمدتاً در حوزه­‌های مدیریت و امحای پسماندها، بازیافت زباله و خطر آلودگی منابع آب، خاک و هوا مطرح است. البته موضوع لزوم پیشگیری و جلوگیری از آلودگی چنین منابعی قبل از انجام هر نوع اقدام درمان است. با این وجود، در حال حاضر فناوری‌­های به­ روز در حوزه تصفیه آب­های آلوده به انواع آلاینده‌­های آلی و معدنی (نیترات، فلزات سنگین، هورمون­‌ها، ترکیبات دارویی و…) در کشور در دسترس است؛ ولی آنچه مهم است معرفی ظرفیت­ و توانایی بخش‌های علمی و شرکت­های دانش بنیان مرتبط با این حوزه و برنامه‌­ریزی برای توسعه و به کارگیری این فناوری‌­ها در بخش‌­های مورد نیاز است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  ⁄    =  11