تغییر کاربری هواپیماهای از رده خارج‌شده/انعقاد قرارداد ۲۱ میلیارد دلاری در نمایشگاه روسیه

منطقی خبر داد

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی از تغییر کاربری هواپیماهای از رده خارج شده ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت:‌ با شرکت در نمایشگاه صنایع هوایی روسیه 21 میلیارد دلار قرارداد امضاء کردیم.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر منوچهر منطقی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برخی از هواپیماهای از رده خارج شده ناوگان هوایی کشور اظهار کرد: به منظور استفاده مجدد از این نوع هواپیماها برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به استفاده از این هواپیماها در خاموش کردن حریق، استفاده از آن‌ها برای تشخیص ابرهای با قابلیت باروری و استفاده در آزمایش‌های هوایی اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به کاربرد دیگر هواپیماهای از رده خارج شده گفت: می‌توان با نصب مخازنی بر روی این هواپیماها، 20 تا 40 تن آب را حمل و برای خاموش کردن حریق از آن‌ها استفاده کرد.

منطقی با اشاره به تجربیات برخی از کشورها برای استفاده از این نوع هواپیماها برای بارور شدن ابرها خاطرنشان کرد: در این زمینه ما نیز اقدام کردیم؛ در حال حاضر دو فروند از این هواپیماها برای بارورسازی ابرها استفاده شده است.

وی افزود: همچنین در آبان‌ ماه امسال نیز استفاده از هواپیماهای از رده خارج شده برای امر آتش‌نشانی رونمایی می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی با اشاره به وضعیت ناوگان هوایی کشور گفت:‌ در حال حاضر 23 هواپیما از نوع توپولف از رده خارج شده است و تا پنج سال آینده نیز حدود 20 هواپیما به آن اضافه می‌شود.

کاربردی شدن پهپادها در حوزه محیط زیست

منطقی با اشاره به کاربردهای وسیع پهپادها گفت: بر اساس مطالعات انجام شده تا سال 2020 در دنیا 75 درصد پهپادها وارد بخش تجاری می‌شوند که در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مذاکراتی را برای توسعه بازار پهپادها با نهادهای دولتی انجام داده است.

وی مذاکره با سازمان محیط زیست را از جمله این مذاکرات نام برد و یادآور شد: با سازمان محیط زیست تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردیم که بر اساس آن از طریق پهپادها اقدام به رصد جنگل‌ها و منابع آبی کشور خواهد شد.

منطقی یادآور شد: علاوه بر آن به واسطه مذاکراتی که با سازمان جنگل‌ها و مراتع صورت گرفت، از پهپادها برای تشخیص کانون حریق استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی وزارت نیرو نیز از پهپادها برای رصد خطوط فشار قوی و همچنین از سوی وزارت نفت برای رصد لوله‌های گاز و تشخیص نشتی در این لوله‌ها استفاده می‌شود.

ایجاد هایپر مارکت هوایی در کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی ایجاد هایپر مارکت هوایی را از دیگر برنامه‌های این ستاد ذکر کرد و گفت:‌ در حال حاضر زیرساخت‌های ایجاد این هایپر مارکت ایجاد شده و ظرف دو ماه آینده سامانه آن راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وی، در فاز آزمایشی راه‌اندازی این هایپر مارکت با تعامل با 10 شرکت دانش بنیان خواهد بود.

منطقی یادآور شد: در حال حاضر 60 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که در حوزه‌های ساخت زیر سامانه‌ها و ساخت اویونیک هواپیماها قابلیت‌های مناسبی دارند.

وی همچنین طراحی و ساخت انواع بالگردها را از دیگر برنامه‌های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی ذکر کرد و گفت: برای ساخت بالگردهای 2 تا 8 نفره برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که در سال جاری نتایج آن اعلام می‌شود.

اجرای سه طرح کلان ملی در حوزه هوایی

رئیس مرکز ملی فضایی با اشاره به سه طرح کلان ملی در حوزه هوایی یادآور شد: دو مورد از این طرح‌ها در معاونت علمی ریاست جمهوری و یک مورد آن از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در حال اجرا است.

به گفته وی، در حال حاضر فاز اول هواپیمای 100 تا 150 نفره اجرایی شده است و علاوه بر آن هندبوکی از این هواپیما تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده شد.

دستاوردهای حضور معاونت علمی ریاست جمهوری در نمایشگاه صنایع هوایی روسیه

منطقی با اشاره به حضور ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی در نمایشگاه صنایع هوایی روسیه، گفت: تشکیل کارگروه همکاری‌های مشترک علمی و فناوری میان دو کشور از جمله دستاوردهای ما در سفر به روسیه بوده است که ماموریت این کارگروه تعیین پروژه‌های مشترک فناوری و ساخت بین صنایع پیشرفته دو کشور است و این امر می‌تواند فرصتی برای جهش فناوری در حوزه‌هایی را فراهم کند که روسیه در جهان نقش پیشرو را دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی با تاکید بر این که این نمایشگاه بزرگترین سمپوزیوم تبادل تجربیات کشورها در حوزه هوایی است، ادامه داد: از جمهوری اسلامی ایران 40 شرکت بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه 2015 صنایع هوایی روسیه حضور داشتند.

به گفته وی، در غرفه معاونت علمی ریاست جمهوری که به صورت مشترک بین ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی وهوانوردی و آژانس فضایی برگزار شد، 8 شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی و پنج مرکز طراحی و ساخت دولتی حضور داشتند.

منطقی ماکت‌های ماهواره‌بر سیمرغ، سفیر و فجر، ماکت کاوشگر، ماکت‌های هواپیمای 4 نفره فجر و هواپیما ترابی فراز، شتاب سنج، ارتفاع سنج و دریافت کننده جی‌پی‌اس را از جمله فناوری‌های عرضه شده از سوی ایران در این نمایشگاه ذکر کرد و یادآور شد: در کنار حضور ما در این نمایشگاه مذاکراتی در بخش‌های هواپیمای مسافربری، بالگردها و پهپادهای تجاری، موتور، تعمیر و نگهداری هواپیما و بالگرد، نرم‌افزارهای هوایی و تست و آزمون‌های هوایی انجام شده است.

منطقی با اشاره به توافقات به دست آمده از این مذاکرات خاطرنشان کرد: در این مذاکرات در زمینه‌هایی چون پیوستن ایران به زنجیره تامین جهانی همکاری‌های مشترک، تشکیل کنسرسیوم‌های بین‌المللی، انتقال فناوری و ارتقای دانش تکنولوژیک شرکتهای دانش‌بنیان ایرانی، تامین قطعات و تجهیزات، تعمیر و نگهداری و نوسازی و همچنین تشکیل شبکه همکاران بین‌المللی در حوزه تحقیق و توسعه و ایجاد مراکز آزمایشگاهی تخصصی هوایی توافقاتی حاصل شد.

منطقی همچنین با تاکید بر این که در این نمایشگاه زمینه‌های همکاری در پروژه‌های هوایی با شرکتهای روسی حاصل شد، افزود: زمینه‌های همکاری در خصوص ایجاد پایگاه تعمیر و نگهداری منطقه‌ای بالگرد، فراهم شد؛ ضمن آن که توافقاتی در زمینه استفاده از مراکز طراحی تست تضمین مرغوبیت و قابلیت اعتماد موتورهای طراحی ساخته شده در ایران نیز حاصل شد.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران از همکاری در ارزیابی هواپیمای 100 نفره سوپر جت در مسیرهای پروازی ایران خبر داد و گفت: در این همکاری‌ها درصدد هستیم تا در کنار خرید، ساخت برخی از قطعات در شرکتهای دانش بنیان ایرانی انجام گیرد.

به گفته وی، طراحی و تولید هواپیماهای سوپرجت با مشارکت زیر مجموعه‌های معتبر غربی مانند انگلیس، فرانسه، ایالت متحده آمریکا و سوییس صورت می‌گیرد و تا کنون بیش از 150 فروند از این هواپیماها به فروش رسیده است.

منطقی یادآور شد: در این راستا خطوط هوایی ایران درخواست خود را برای خرید سوپرجت‌های 100 نفره ارائه دادند.

میزان قراردادهای منعقد شده ایران با طرف‌های خارجی در نمایشگاه صنایع هوایی

منطقی با اشاره به درخواست‌های شرکتهای ایرانی برای خرید هواپیمای 100 نفره سوپرجت گفت: ما درصدد هستیم که در ازای خریدی که از شرکتهای خارجی صورت می‌گیرد، بخشی از تولیدات این هواپیماها در داخل کشور انجام شود.

وی با بیان این که این استراتژیک در بسیاری از کشورها اجرایی می‌شود، گفت: با حمایت نهادهای دولتی درصدد هستیم تا این استراتژیک را نیز در ایران اجرایی کنیم.

وی همچنین یادآور شد: در حاشیه شرکت در نمایشگاه صنایع هوایی روسیه، 21 میلیارد دلار قرارداد منعقد شد که بخشی از این قراردادها برای خرید هواپیماهای سوپرجت بوده است.

منطقی با اشاره به ایجاد زمینه‌های همکاری در پروژه‌های هوایی با شرکتهایی از کشورهای انگلستان، سوییس، دانمارک، بلژیک و آلمان اظهار کرد: علاوه بر آن زمینه‌های همکاری در حوزه‌های بالگردهای تجاری، پهپادهای تجاری و همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی در حوزه طراحی و ساخت هواپیماهای تجاری ایجاد شد.

منطقی با اشاره به مذاکره و توافق ایران با شرکت ایرباس به منظور تعیین چند حوزه اصلی در بخش قطعات و تامین و نگهداری هواپیما گفت: علاوه بر آن زمینه‌های همکاری با شرکتهای روسی، فرانسوی، آلمانی و چک با شرکتهای ایرانی به منظور تامین سریع تجهیزات و قطعات ایجاد شد. علاوه بر آن همکاران بین‌المللی در زمینه آزمون محصولات هوایی نظیر تست‌های غیر مخرب نیز تعیین شد.

برگزاری دو نمایشگاه هوایی در کشور

منطقی با اشاره به برگزاری نمایشگاه هوایی در آذر ماه امسال گفت: با حضور شرکتهای فعال در حوزه صنایع هوایی و برخی از همکاران خارجی، نمایشگاهی در خصوص قطعات صنایع هوایی برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه صنایع هوایی در آبان ماه سال آینده در کیش خبر داد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  8