تنظیم چربی خون دیابتی‌ها با تمرینات قدرتی

نتایج پژوهش محققان دانشگاهی نشان داد

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز حاکیست که تمرینات قدرتی بر برخی شاخص‌های آنتروپومتریک و پروفایل لیپیدی پلاسما در مردان دیابتی نوع دو می‌تواند یکی از ارکان درمان دیابت باشد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، هدف از پژوهش حاضر بررسی تمرینات قدرتی بر برخی شاخص های آنتروپومتریک و پروفایل لیپیدی پلاسما در مردان دیابتی نوع دو مراجعه کننده به بیمارستان گلستان اهواز بوده است که توسط دکتر مهرنوش ذاکرکیش استادیار گروه غدد و متابولیسم پژوهشکده سلامت مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و جمعی از همکارانش انجام شده است.

در این پژوهش نیمه تجربی از بیماران مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان گلستان اهواز 20 مرد دیابتی نوع دو انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 10 نفره (تمرینات قدرتی و کنترل) تقسیم شدند. همچنین تمرینات ورزشی 3 بار در هفته و به مدت 8 هفته انجام شد.

در پیش آزمون و پس آزمون شاحص های بیوشیمی و آنتروپومتریک اندازه گیری و برای تحلیل تغییرات شاخص های اندازه گیری شده از آزمون های T-Test استفاده شد.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که پس از دوره تمرین کاهش معناداری در میانگین نسبت دور کمر به دور لگن و افزایش معناداری در سطح لیپوپروتئین پرچگال پلاسما در گروه تمرینات قدرتی مشاهده شد. همچنین تفاوت معناداری در اختلاف مقادیر ایجاد شده در شاخص های درصد چربی بدن و نسبت دور کمر به دور لگن بین دو گروه مشاهده شد.

براساس نتایج این پژوهش مشخص شد که تمرینات قدرتی می تواند روش موثری در بهبود پروفایل لیپیدی و شاخص های آنتروپومتریک در بیماران نوع دو باشد.

نتیجه این پژوهش در کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ارائه شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  1  =