کنترل بحران بیابانی شدن کشور نیازمند طرح جامع‌نگری است

رئیس سازمان جنگل‌ها:

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: جامع‌نگری در اجرای طرح‌های پیشگیری از بیابانی شدن کشور و مقابله با کانون‌های بحران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در قزوین، خداکرم جلالی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – در بیستمین جلسه اتاق فکر آب استان اظهار کرد: تغییر اقلیم، گرم شدن زمین، کاهش آب‌های زیرزمینی و آب‌های شیرین موجب بیابان‌زایی شده و این پدیده که کره زمین را تهدید می‌کند و آثار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی به دنبال دارد.

وی افزود: بالا رفتن غلظت گازهای گلخانه‌ای، جنگل تراشی و برهم خوردن تعادل اکوسیستم جهانی و افزایش سوخت‌های فسیلی نگران کننده است و اگر امروز برای صیانت از مراتع و جنگل‌ها چاره‌اندیشی نکنیم نسل‌های آینده دچار مشکل می‌شوند.

جلالی تصریح کرد: مصرف سوخت‌های فسیلی و انرژِی در قرن بیستم حدود ۱۵ برابر شده و برای کنترل این پدیده‌ها نیازمند عزم ملی جهانی هستیم و هر پدیده محیط زیستی که در یک نقطه جهان رخ می‌دهد در سایر مناطق دنیا تاثیرش را می‌گذارد، بنابراین باید الزامات قانونی برای همه کشورها ایجاد شود تا این پدیده‌ها را بتوان کنترل کرد.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: در ۵۰ سال اخیر در مجموعه کره زمین شاهد گرم شدن هشت درجه‌ای هوا بوده‌ایم که این روند در ایران ۱.۵ درجه است و هر درجه افزایش حدود ۱۷ درصد نیاز آبی گیاهان را بالا می‌برد و با کاهش نزولات آسمانی این پدیده موجب گسترش بیابان‌ها شده است.

وی یادآورشد: در استان قزوین و جنوب استان البرز و غرب استان تهران یک مجموعه ۳۰۰ هکتاری بیابانی وجود دارد که اگر برای آن فکری نکنیم دچار مشکلات حادی در آینده خواهیم شد.

جلالی خاطرنشان کرد: این کانون از مناطق بحرانی کشور تلقی می‌شود و برای این که بتوانیم پدیده تغییر اقلیم را در کنار کمبود آب شیرین مدیریت کنیم نیازمند جامع‌نگری در این حوزه هستیم.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: در منطقه جازموریان ۶۰۰ هزار هکتار وسعت از اراضی که زمانی محل تولید علوفه بود و اقتصاد مردم به باتلاق محدوده وابسته بود، ساخت دو سد موجب قطع شدن آب باتلاق منطقه شد و امروز همین محل کانون گردوغبار شده است.

وی افزود: آنچه در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده بیان‌گر بی‌توجهی به جامع‌نگری در این راستا است و اقدامات هماهنگ و هدفمند نبوده در غیر این صورت نباید با این سرعت دریاچه خشک می‌شد به همین دلیل در دشت قزوین هم جامع‌نگری در حوزه آبخیز ضروری است.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: با اختصاص ۵۲ میلیارد تومان برای ۱۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در کانون‌های بحران استان قزوین اجرا خواهد شد تا از شدت بیابانی شدن اراضی این استان جلوگیری شود.

جلالی در پایان اضافه کرد: جنوب شهرستان آبیک و بوئین‌زهرا کانون بحران است که امیدواریم با کمک استانداری موضوع در اولویت قرار گیرد تا با کمک یکدیگر این مشکل را کاهش دهیم و از سال‌جاری اقدامات کنترل بیابانی شدن قزوین تقویت شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: طرح ترسیب کربن که در توسعه روستاها نقش مهمی دارد از ۲۰ سال گذشته در استان‌های کشور آغاز شده و نتایج بسیار خوبی داشته که انتظار داریم در استان قزوین هم عملیاتی شود.

جلالی تصریح کرد: در طرح جامع نگری اقتصاد، محیط زیست و فعالیت انسان مورد توجه قرار گرفته و طرح ترسیب با نگاه جامع نگری است که با تشکیل گروه‌های توسعه روستایی و صندوق خرد روستایی می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد که پیشنهاد می‌کنیم یک نقطه در استان قزوین به عنوان پایلوت اجرایی شود تا بتوان مناطق روستایی را از بیابانی شدن نجات داد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  5  =