بازگشت اندونزی به اوپک و مذاکره با ایران برای تامین نفت

رویترز گزارش داد

وزیر انرژی اندونزی گفت: این کشور امیدوار است بازگشتش به اوپک در ماه دسامبر اندونزی را به تولید‌کنندگان اصلی نفت جهان نزدیک‌تر و وابستگی این کشور به یک گروه کوچکی از واسطه‌های تامین نفت را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، انتظار می‌رود سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت درخواست اندونزی برای عضویت مجدد در این سازمان را در نشست چهارم دسامبر بپذیرد و این کشور به تنها عضو اوپک که وارد‌کننده نفت است تبدیل شود.
اندونزی در سال 2009 پس از افزایش شدید قیمت نفت و افزایش تقاضا و کاهش تولید که این کشور را به یک تولید‌کننده محض تبدیل کرد، اوپک را ترک کرد ولی پیش از آن 50 سال عضو این سازمان بود.
سودرمان سعید وزیر انرژی اندونزی معتقد است که تصمیم تعلیق عضویت در اوپک به برخی افراد اجازه داد که از قطع رابطه اندونزی با تولید‌کنندگان اصلی نفت بهره‌برداری کنند.
سعید بدون ارائه جزییات بیشتر افزود: در آن زمان ما مجبور بودیم تقریبا 100 درصد به گروه کوچکی که تامین نفت کشور را در سلطه خود داشت وابسته باشیم. این چیزی بود که ما می‌خواستیم آن را از بین ببریم. اگر ما در بین فعالیت‌ها و مذاکرات اصلی اعضای اوپک قرار بگیریم جایگاه‌مان بهتر خواهد شد.
اندونزی تا همین اواخر تقریبا تمام نفت و فرآورده‌های نفتی خود را از شرکت بازرگانی پترال یکی از واحد‌های شرکت نفت و گاز دولتی پرتامینا تامین می‌کرد. شرکت پرتامینا در راستای پاک‌سازی بخش نفت اندونزی که به ارتشا آلوده شده ممنوع‌الفعالیت شده است. یک واحد دیگر در شرکت پرتامینا در حال حاضر مبادلات انرژی این کشور را انجام می‌دهد.
اندونزی امیدوار است عضویت مجدد این کشور در اوپک به تقویت روابط با تولید‌کنندگان اصلی نفت منجر شود و احتمالا به توافقات بلند‌مدت تامین نفت و سرمایه‌گذاری مورد نیاز در زیرساخت‌های انرژی این کشور بینجامد.
دولت اندونزی در حال حاضر در حال گفت‌وگو برای قرار‌داد‌های بلندمدت تامین نفت با ایران، عمان و عربستان است.
سعید گفت: تمام اعضای اوپک از درخواست اندونزی حمایت کرده‌اند و علی‌ النعیمی وزیر نفت عربستان در ماه می به وی گفته که اندونزی برادر ما است که فقط برای مدتی از ما دور شده بود.
وزیر منابع طبیعی اندونزی افزود: من یک رویکرد متفاوت در اوپک می‌بینم. شاید در گذشته اوپک تنها نماینده تفکر کشورهای تولید‌کننده بود اما فکر می‌کنم اکنون این رویکرد بازتر شده است.
یک منبع آگاه در اوپک گفت: مقررات در زمینه اعضای جدید در خصوص اندونزی راحت‌تر شده چرا که این کشور به‌طور رسمی اوپک را ترک نکرده است.
این منبع آگاه افزود: این امر برای اندونزی و برای اوپک برای رسیدن به یک عضو آسیایی و به دست آوردن قدرت بیشتر خوب است.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  −  46  =