اجرای برنامه‌های هفته پژوهش بر اساس قوانین بالادستی

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش خبر داد

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در سال جدید بر اساس قوانین بالادستی، با توجه به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مصوبات ستاد ملی هفته پژوهش اجرایی می‌شود.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر جلال بختیاری با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری اظهار کرد: این ستاد از ابتدای دی ماه سال 1393 آغاز به کار کرد و پس از برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف، آیین نامه اجرایی هفته ملی پژوهش و فناوری مصوب و مقرر شد بر اساس آن سایر فعالیت‌ها نیز انجام شود.

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری افزود: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به عنوان رئیس ستاد و مدیر کل دفتر پشتیبانی پژوهش و فناوری به عنوان دبیر ستاد و معاونان پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، وزارت نفت، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان انرژی اتمی ایران، جهاد دانشگاهی، وزارت آموزش و پرورش، حوزه علمیه قم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران اعضای نقش‌آفرین این ستاد را تشکیل می‌دهند.

دکتر بختیاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و رونمایی از دستاوردهای جدید، جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر، جشنواره ملی ایده‌های برتر و حمایت از بازار ایده، برنامه‌های استانی هفته ملی پژوهش و فناوری، تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی، فن بازار، اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، رؤسای موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی و مستندسازی یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش و فناوری جدید را از برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری برشمرد.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم تشکیل جشنواره ملی ایده‌های برتر و حمایت از بازار ایده و استارت‌آپ دانشجویی و جشنواره تجلیل از پژوهشگران دانش‌آموزی را دو برنامه جدید هفته ملی پژوهش و فناوری در سال جاری دانست و گفت: جشنواره دانش‌آموزی با محوریت وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، البته در سال‌های قبل به صورت همکاری این امر انجام شده؛ ولی امسال هم آیین‌نامه و هم تفاهم‌نامه مدونی برای آن شکل گرفته تا این جشنواره به صورت علمی به توانمندی پژوهشی دانشگاه‌ها متصل شود.

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری افزود: برنامه‌های استانی این هفته با همکاری وزارت کشور متفاوت با سال‌های گذشته برگزار می‌شود و در این زمینه علاوه بر تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه، ارتباط از طریق استانداران و رئیس دانشگاه مادر هر استان جهت برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری در استان‌ها با اولویت دادن به تحقیقات بومی شکل گرفته است.

دکتر بختیاری با بیان اینکه مشارکت دستگاه‌ها در سال جاری نسبت به سال قبل تقویت شده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، آخرین یافته‌های خود را با اولویت‌ شکل‌گیری ایده‌های مبتنی بر فناوری، تولید یا ساخت نمونه‌های اولیه دارای تأییدیه از مراجع ذیصلاح، فناوری‌های آماده تجاری‌سازی و ورود به بازار و پژوهش‌های به نتیجه رسیده سال 94- 1393 را در اختیار دبیرخانه ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری قرار خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه ستادهای استانی هفته پژوهش و فناوری متفاوت‌تر از سال‌های گذشته پیش‌بینی شده‌اند، گفت: آیین‌نامه‌ای در این زمینه تهیه شده که به امضای معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور رسیده و به استانداران سراسر کشور اعلام شده است.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری افزود: در این آیین‌نامه مقرر شده است که ستاد هفته پژوهش و فناوری در سطح استان‌ها آغاز به فعالیت کنند تا بتوانند پتانسیل‌ها، فناوری‌های بومی و پژوهشگران و فناوران برتر استان‌ها را در هر منطقه معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال فناوری‌ و دستاوردهای برتر قابل ارائه در سطح ملی، در قالب 20 متر فضا برای هر استان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری ارائه خواهد شد.

دکتر بختیاری در پایان گفت: اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، رؤسای موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی با حضور معاونان و مدیران پژوهش و فناوری در هفته ملی پژوهش و فناوری برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری 23 تا 26 آذر ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سالن‌های 7،8، 9، 10، 11 و 27 برگزار می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  −    =  46