آغاز فعالیت آزمایشگاه الکتروشیمی در پژوهشگاه مواد و انرژی

رئیس پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه خبر داد

رئیس پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی از آغاز به کار آزمایشگاه الکتروشیمی با دو دستگاه فعال پتانسیواستات و دستگاه تست پیل سوختی در این پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر علیرضا آقایی با اعلام این خبر اظهار کرد: کاربرد دستگاه پتانسیواستات، بررسی الکتروشیمی نمونه‌هایی است که از فعالیت الکتروشیمیایی در ادوات الکتریکی از جمله خازن، باتری، پیل سوختی و …. کاربرد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه تست پیل سوختی جهت منوسل، طراحی شده که می‌تواند منوسل‌های سوختهای متانولی و هیدروژنی را تست کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با امکانات در دسترس، تنها یک سایز از منوسل، قابلیت تست دارد، همچنین تا توان خروجی 125 وات را پشتیبانی و تست می‌کند.

آقایی همچنین از آغاز فعالیت رسمی ارائه خدمات آنالیز تست ترشوندگی ایستا در آزمایشگاه سیالات و ترشوندگی این پژوهشگاه خبر داد.

وی تصریح کرد: دستگاه ترشوندگی ایستا که از سال 1394 شروع به ارائه خدمات آنالیز کرده است، توسط یک تیم تحقیقاتی در گروه الکتروسرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی به عنوان دستاورد یک پروژه داخلی برای اولین بار در ایران طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: این دستگاه در حال حاضر امکان اندازه گیری زاویه تماس ترشوندگی مایعات متفاوت با سطوح را در حالت ایستا دارد. برخلاف دستگاه‌های تجاری موجود در این آنالیز، از هر نوع سیال مورد نظر کاربر می‌توان استفاده کرد.

آقایی خاطرنشان کرد: موارد استفاده نتایج این آنالیز در تمام شاخه‌های مهندسی سطح، مواد، بیومواد و نانو مواد است و قابلیت بررسی تاثیر زبری سطوح، نانوذرات موجود در سطح، عملیات شیمیایی و فیزیکی اعمالی بر سطوح مواد (بیو و غیربیو) را از طریق تحلیل چگونگی ترشوندگی سطوح با سیال مورد نظر را دارد.

وی گفت: در مدت کوتاهی که دستگاه فوق شروع به ارائه خدمات آنالیز کرده است، از بسیاری از دانشگاه‌های ایران، مراجعه کننده‌های متعددی داشته است.

بر اساس این گزارش، متقاضیان می‌توانند با ثبت نام در سامانه پذیرش آنالیز پژوهشگاه مواد و انرژی، ضمن کسب اطلاعات کامل خدمات قابل ارائه نسبت به ثبت درخواست و انجام آزمون اقدام کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  22  =  24