فعالیت هزار و ۶۴۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی از فعالیت هزار و 640 شرکت دانش بنیان در کشور خبر داد و توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیاد را ماموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه اردبیل، محمدحسین صادقی در نشست تخصصی با رؤسا و استادان دانشگاه‌های استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی ماموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی را توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور عنوان کرد و گفت: سرمایه این صندوق به دلیل اینکه باید نیم درصد از بودجه عمومی کشور به آن اختصاص یابد، رو به افزایش است و این ظرفیت باید مورد استفاده شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد.

وی با اشاره به شرایط روند حمایت از شرکت‌ها، «انعقاد قرارداد با شرکت و موسسه‌ای که خصوصی یا تعاونی باشد»، «شرکت باید دانش‌بنیان باشد»، «طرح در حوزه فناوری‌های برتر و دارای ارزش افزوده زیاد باشد» و «همچنین شرکت سوء سابقه حرفه‌ای نداشته باشد» را از جمله این شرایط دانست.

صادقی تاکید کرد: صندوق تسهیلاتی متفاوت از بانک‌ها در اختیار متقاضی قرار می دهد؛ چراکه وام صندوق بسیار ارزان بوده و به شکل قرض‌الحسنه یا حداکثر هشت درصد زیر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: بر اساس قانون، سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان سی هزار میلیارد ریال است که به تدریج حداکثر ظرف مدت سه سال از محل صندوق توسعه ملی و یا حساب ذخیره ارزی تامین می‌شود.

وی با اشاره به رویکردها و راهکارهای توسعه اقتصادی، گفت: اصلاح و بهبود فضای کسب و کار و تامین محیط امن رقابتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، هدفمندی و هزینه‌کرد یارانه برای تحقق و توسعه، اعتمادسازی و به میدان آوردن بخش خصوصی سالم و واقعی و گسترش مشوق‌ها، حمایت‌های مالیاتی و گمرکی وام‌های کم بهره و مشارکت توام با ریسک از جمله این رویکردها و راهکارهاست.

صادقی بهبود کیفیت، کاهش هزینه، رضایت مشتری، کاهش مصرف انرژی، اثرات زیست محیطی و رقبای داخلی و خارجی را از جمله چالش‌های پیش روی شرکت‌های تولیدی دانست و افزود: در کشور دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های خوبی وجود دارد، اما در زمینه فناوری از سایر کشورها بسیار عقب مانده‌ایم و این در شأن دانشگاهیان نیست.

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی تازه تاسیس بودن پارک علم و فناوری را از دلایل عقب ماندگی استان دانست و تصریح کرد: فعال نبودن صندوق پژوهش و فناوری نیز از دیگر دلایلی است که نشان می‌دهد زیرساختهای فعالیت صندوق در استان اردبیل فراهم نیست و باید مسئولان در این خصوص تدبیر کنند.

وی با اشاره به سهم ناچیز استان اردبیل از تسهیلات صندوق، خاطرنشان کرد: متاسفانه از هزار و ۶۴۰ شرکت دانش بنیان کشور تحت حمایت، سهم استان اردبیل فقط هشت شرکت است که از متوسط کشوری نیز پایین‌تر است.

صادقی، اصلاح مسیر دانشگاه‌ها را بدون تغییر در ماموریت آنها بسیار ضروری دانست و افزود: دانشگاه اگر بتواند ارزش افزوده ایجاد کند، نقش خود را به شکل مطلوب ایفا کرده است و این در حالی است که متاسفانه در کشور دانشگاه‌هایی که بیش از ۹۰ درصد از درآمد خود را از محل شهریه یعنی مدرک فروشی تامین می‌کنند، شکل گرفته است.

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله ضرورت‌های دستیابی به توسعه اقتصادی را نگاهی به مزیت‌ها از جمله آمایش سرزمین دانست و گفت: باید از برخی شیوه‌ها از جمله خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کرد و با توجه به موقعیت سیاسی و ژئوپلتیک کشور زمینه توسعه را تسهیل کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  6