تفاوت محصولات ارگانیک با غیرارگانیک

یک کارشناس کشاورزی گفت: محصولات ارگانیک در همه‌ی مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود. یک کارشناس کشاورزی گفت: محصولات ارگانیک در همه‌ی مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک«مهدی حسنی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این محصولات در خاکی کشت می‌شود که هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده است، از سوی دیگر در ترکیبات میوه‌های ارگانیک هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی انجام نمی‌شود و از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی‌شود.

این کارشناس با تأکید بر این‌که رنگ میوه‌های ارگانیک طبیعی بوده و پررنگ‌تر و کم‌رنگ‌تر از حد نرمال نیستند، ادامه داد: هم‌چنین بافت آن‌ها مناسب و خیلی نرم یا سفت نیست. اندازه‌ی میوه‌ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارد. علاوه‌بر این پوست میوه‌های ارگانیک کاملاً متناسب بوده و زیاد ضخیم نیست.

وی افزود: در این نوع محصولات کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم موجب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامین ث در سبزی‌ها می‌شود. البته متأسفانه به‌علت افزایش روزافزون جمعیت، محصولات ارگانیک پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست و کشاورزان مجبورند برای تأمین هر چه سریع‌تر تقاضا علاوه‌بر محصولات ارگانیک از انواع میوه‌های گلخانه‌ای یا خارج از فصل نیز استفاده کنند.

حسنی خاطرنشان کرد: محصولات گلخانه‌ای به‌دلیل آن‌که در مرحله‌ی رشد زمان لازم را طی نمی‌کنند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد ضروری را ندارد. در واقع میوه‌هایی با ظاهر درشت که فاقد طعم و خاصیت هستند همگی ناشی از استفاده بی‌رویه از کودها، آفت‌کش‌ها و باقی ماندن ترکیبات آن‌ها در محصول است.

این کارشناس تصریح کرد: برخی از میوه‌های خارج از فصل نیز که وارداتی بوده و با قیمت‌های زیاد در میوه‌فروشی‌ها عرضه می‌شود از مشکلات دیگری برخوردارند، چون برخی از آن‌ها به‌وسیله‌ی مهندسی ژنتیک اصلاح شده‌اند تا مدت زمان بیشتری روی درخت بمانند و نیاز کمتری به نگهداری در انبار داشته باشند. از این‌رو تأخیر در رسیدن می‌تواند از مقدار مواد مغذی آن‌ها بکاهد.

حسنی خاطرنشان کرد: شکل ظاهری محصول نمی‌تواند معیار درستی برای خرید باشد، در واقع خریدار باید به کیفیت محصول و محل تولید آن توجه کند. هم‌چنین معمولاً محصولاتی که در بسیاری از بازارهای محلی ارائه می‌شود سالم‌تر است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  6