فساد اقتصادی مانع اصلی جهش کشور است

استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی گفت: فساد اقتصادی مانع اصلی جهش اقتصادی ما است، مناقشه هسته‌ای سنگی بود که به پای اقتصاد ما بسته شد اما به این معنی نیست که بدون این سنگ می‌توانیم جلو برویم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی گفت: فساد اقتصادی مانع اصلی جهش اقتصادی ما است، مناقشه هسته‌ای سنگی بود که به پای اقتصاد ما بسته شد اما به این معنی نیست که بدون این سنگ می‌توانیم جلو برویم.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق زیباکلام، شامگاه شنبه، در همایش برجام، ایران-جهان، در جمع دانشجویان گلستان، با اشاره به تاریخچه برجام و انرژی هسته‌ای گفت: مناقشه هسته‌ای عملا از سال ۸۲ آغاز شد . زمانی که مجاهدین خلق به مقامات غربی اطلاع دادند که ایران سرگرم فعالیت‌های هسته‌ای است.

وی افزود: سیاست دولت اصلاحات در مجموع از زمانی که بحران شروع شد این بود که به هر شکل با حداقل هزینه برنامه هسته‌ای را جلو ببرد.

وی بیان کرد: روش کج دار و مریز در دو سال باقیمانده از دولت خاتمی ادامه یافت، اما در انتخابات سال ۸۴ اصولگرایان پیروز شدند و احمدی‌نژاد با ۱۷ میلیون رای انتخاب شد.

زیباکلام با بیان این که انتخاب احمدی نژاد یک تحول مهم ایجاد کرد و آن یکدست بودن قوا در این زمان بود، ادامه داد: رئیس جمهور با پشتوانه سیاسی و محبوبیت، سیاست هسته‌ای را کامل تغییر داد و گفت به هیچ وجه کج دار و مریز عمل نمی‌کنیم و غرب و شرق و هرکس هر کار می‌خواهد بکند.

غرب به دلیل همکاری نکردن ایران پرونده را به شورای امنیت برد

وی بیان کرد: غرب وقتی فهمید ایران بنای همکاری زیادی را ندارد و شعار محو اسرائیل و تکذیب هولوکاست را دارد، پرونده هسته‌ای را از شورای حکام به شورای امنیت بردند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۲، روحانی با ۱۹ میلیون رای انتخاب شد و اولین و مهم‌ترین سیاستی که در دستور کار دولت قرار گرفت حل مسئله هسته‌ای از راه مذاکرات بود و به نظر من این راه به درستی انتخاب شد.

زیباکلام اظهار کرد: مذاکرات در دولت یازدهم به سرعت شروع شد و اولین ثمره رویکرد جدید ایران در آذر ۹۲ به اسم توافق ژنو بیرون آمد.

وی افزود: به دنبال این توافق عده‌ای در سفارت آمریکا در تهران جمع شدند و نطفه شکل گیری دلواپسان تشکیل شد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در کشور سیاست‌های هسته‌ای مورد انتقاد قرار گرفت و عده‌ای به عنوان دلواپس سیاست‌های هسته‌ای را غلط دانستند.

زیباکلام بیان کرد: حتی رسایی اعلام کرد صد رحمت به معاهده ترکمنچای، نتیجه این شد که برای عده‌ای این سوال پیش آمد که اگر اجازه داریم انتقاد کنیم و اگر مسئله هسته‌ای بت نیست چرا این انتقاد به سیاست‌های هسته‌ای دولت پیشین نباشد.

وی گفت: دوستان دلواپس متوجه نبودند که دارند شاخه‌ای را می‌برند که خودشان رویش نشسته‌اند و اگر بشود از برنامه هسته‌ای انتقاد کرد خودشان هم زیر سوال می‌روند.

این تحلیلگر سیاسی کشور اظهار کرد: ظریف داشت تبدیل به یک قهرمان می‌شد و عمده حمایت‌هایی که از ظریف می‌شد هم از سوی نسل دوم و سوم انقلاب بود.

اقتصاد ما یک اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی است

زیباکلام ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصولگرایان و مخالفان برجام همواره مطرح کردند این بود که این توافق هسته‌ای که اینقدر روی آن اصرار می‌شد چرا تغییری روی اقتصاد کشور ایجاد نکرده است، این هم تحریفی از سوی تندرویان است، اقتصاد ما یک اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی است که تا زمانی که دولت در آن دست داشته باشد هیچ نوری بر بشره آن تابیده نمی‌شود.

وی با بیان این که برجام آغاز پایان مرگ بر آمریکا است، تاکید کرد: هیچ کس در غرب سر اینکه ایران غنی سازی کند مشکلی ندارد بلکه مشکل از آنجا شروع می‌شود که هر کشوری که بتواند سه درصد غنی سازی کند پس می‌تواند تا ۹۹ درصد هم غنی سازی کند.

وی افزود: تفاوت حکومت دیکتاتوری و حکومت غیردیکتاتوری نحوره با مقابله با تندرو‌ها است، در حکومت غیر دیکتاتوری قانون باید تصمیم بگیرد.

استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: من و شما نباید پاسخ افرادی مانند رسایی، حسینیان و جلیلی را بدهیم، آن‌ها باید آزاد باشند که حرفشان را بزنند و اگر جلویشان را بگیریم مانند همان‌ها می‌شویم.

به گفته وی، اگر قانون و دادگاه بگوید روی صالحی سیمان بریزیم این یک حرف است اما اگر کسی دیگری بگوید یک تهدید است و قانون باید پاسخ بدهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  2