نشست اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها نتیجه ای نداشت

نشست کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در وین بدون نتیجه به پایان رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از رویتر، کشورهای حاضر در نشست کارشناسان نفتی اوپک و غیراوپک پس از پایان نشست گفتند که در آن درباره خطرات ناشی از قیمت پایین نفت علیه سرمایه‌گذاری در میادین جدید در این بخش صحبت کردند ولی درباره هیچ اقدام ملموسی در زمینه افزایش قیمت‌ها در بازار به توافق نرسیدند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت از هشت کشور غیراوپک شامل روسیه برای حضور در این گفتگوها که در آستانه نشست سیاستگذاری این سازمان در وین(مقر اوپک) برگزار شد، دعوت کرده بود.
الوجیو دل‌پینو، وزیر نفت ونزوئلا پیشنهاد کشورش را برای انجام اقداماتی در زمینه تقویت قیمتها نظیر برگزاری نشست سران اوپک و غیراوپک مطرح کرد و گفت که قیمت تعادلی بازار برای نفت 88 دلار در هر بشکه است.
وی در جمع خبرنگاران با تاکید مجدد بر سخنان نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اظهار کرد: با نفت 40 دلاری ما پایین تر از قیمت تعادلی هستیم.
دل پینو خاطرنشان کرد: نگران خالی شدن ذخایر و کاهش تولید و سرمایه گذاری مورد نیاز هستیم.
تولیدکنندگان خارج از اوپک با همکاری با اوپک در زمینه کاهش عرضه مازاد که باعث شده قیمت نفت از 115 دلار در ژوئن 2014 به کمتر از 50 دلار سقوط کند، مخالفت کرده اند. اوپک نیز با کاهش تولید به تنهایی مخالفت کرده و بسیاری از اعضای این سازمان تولید خود را افزایش داده اند.
ایلیا گالکین، نماینده روسیه در این نشست و رئیس دپارتمان همکاری‌های بین المللی وزارت انرژی روسیه گفت: سرمایه گذاری در بخش نفت به خطر افتاده است.
وی افزود: این خطر واقعی مبنی بر کاهش سرمایه گذاری برای کشورهای تولیدکننده نفت وجود دارد. بخش قابل توجهی از این دیدار مربوط به پیشنهادات ونزوئلا بود. ما درباره کاهش تولید مذاکره نکردیم.
در این نشست کشورهای غیراوپک حضور کمرنگی داشتند. از هشت کشور غیراوپکی دعوت شده شامل جمهوری آذربایجان، برزیل، کلمبیا، قزاقستان، نروژ، مکزیک، عمان و روسیه، فقط مکزیک، روسیه، کلمبیا، قزاقستان و برزیل نمایندگان خود را فرستاده بودند.
بیشتر کشورهای اوپک نماینده ای را به نشست فرستاده بودند. کارشناسان نفتی که پایین تر از سطح وزیران بودند. در این میان فقط ونزوئلا و اکوادور وزرای نفت خود را به نشست اعزام کرده بودند.
دل‌پینو گفت: رئیس جمهور ونزوئلا در نامه ای خطاب به سران کشورهای حاضر در نشست پیشنهاد برگزاری نشست سران اوپک و غیراوپک را در ماه آینده برای بررسی وضعیت بازار مطرح کرده است.
کشورهای عضو اوپک از حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان هیچ علاقه ای به بازگشت به استراتژی حمایت از قیمتها نشان نداده اند و در عوض به فکر مبارزه برای سهم بازار هستند.
منابع نزدیک به موضوع می‌گویند، عربستان مخالف پیشنهاد ونزوئلا و برگزاری نشست سران است.
نماینده روسیه گفت: هرگونه نشست سران تنها پس از اتخاذ دو یا سه اقدام برگزار خواهد شد و احتمالا در ماه دسامبر نیز یک نشست فنی دیگر برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

31  −  30  =