پیوستن به WTO، دومین برجام دولت روحانی

اگر شرایط کسب و کار تغییر کند و دولت حمایت های خود را از تولید در قالب یارانه تنظیم کند،تولید کشور آمادگی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حمید دیهیم اقتصاددان می گوید:پیگیری درخواستایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی می تواند مهمترین فرصت ایران بعد از توافقبرجام باشد.

استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرآنلاین بابیان اینکه کشورهای موفق در تجارت و اقتصاد کشورهایی اند که عضو WTO هستند،اظهارداشت:در حال حاضر ایرانبه دلیل عضو نشدن در سازمان تجارت جهانی با محدودیت های بسیاری به لحاظ ارتباطتجاری با دنیا مواجه است،به همین دلیل مهمترین اقدام دولت بعد از توافق برجام میتواند پیگیری عضویت در سازمان تجارت جهانی باشد.

وی افزود:عضویت درWTO در افزایش صادرات کشور نقش به سزاییخواهد گذاشت،زیرا کشورهایی که با ما وارد مراوده تجاری می شویم، همان مقرراتی رابه کار خواهند گرفت که از سوی سازمان تجارت جهانی به صورت یکسان اجرا می شود و اینموضوع به نفع کالاهایی تولید داخلی ما خواهد بود.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه پیوستن به WTO می تواند بعد از برجام به لحاظاقتصادی برای ایران مهم باشد و شاید برابر با برجام باشد،گفت:امروزه کشورهای دنیادایره مراودات تجاری خود را براساس عضویت در WTO  تنظیم می کنند و هرچه پروسه الحاق ایران به اینسازمان عقب تر بیفتد در روند توسعه کشور تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.

او در پاسخ به این سئوال که برخی از اقتصاددانانعنوان می کنند که پیوستن به WTO ضربه به پیکره تولید است،خاطرنشان کرد:پیوستن بهWTO شرایطی دارد که مهمترین آنها تسهیلشرایط کسب و کار و دیگری تغییر تعرفه هاست.اگر شرایط کسب و کار تغییر کند و دولتحمایت های خود را از تولید در قالب یارانه تنظیم کند،تولید کشور آمادگی پیوستن بهسازمان تجارت جهانی را دارد.

دیهیم عنوان کرد:متاسفانه یکی از مشکلات ما درتغییر تعرفه ها بروکراسی دولت است؛هر تغییری که در مقررات و قوانین اتفاق می افتدبه دلیل بروکراسی شدید در بدنه دولت با تاخیر صورت می گیرد،از همین رو دولت بایدبر تسریع این بخش اهتمام بورزد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

53  −    =  47