رئيس ستاد ديه کشور: ۱۵۰۹ راننده زنداني در سطح زندان‌ها

رئيس ستاد ديه کشور در خصوص عامل اصلي تصادفات رانندگي در کشور و وضعيت محکومان ديه ناشي از تصادفات رانندگي توضيحاتي را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از ريسک نيوز روزانه صفحه‌ حوادث روزنامه‌ها خبر از مرگ‌هاي دلخراشي مي‌دهد که به دليل تصادفات وحشتناک رانندگي رخ داده، تصادفاتي که در اکثر آن‌ها رانندگان به دليل يک خواب‌آلودگي يا حواس پرتي موجب کشته يا مجروح شدن عابران پياده شده و خودشان سر از زندان در آورده‌اند.

فوت 764 نفر تنها در هفت ماهه سال جاري در استان تهران بر اثر تصادفات رانندگي و حضور 1509 راننده زنداني در سطح زندان‌هاي کشور بهانه‌اي شد تا به سراغ مديرعامل ستاد ديه کشور برويم و از وضعيت محکومان ديه ناشي از تصادفات رانندگي مطلع شويم.

در زير مشروح گفت‌‌وگوي خبرنگار فارس با سيد اسدالله جولايي را مي‌خوانيد:

ميزان تصادفات در ايران غيرقابل مقايسه با کشورهاي صنعتي است
جولايي در خصوص طرح اعطاي وام 25 ميليوني به خريداران خودروهاي انباشت‌شده شرکت‌هاي خودروسازي کشور گفت: هرچند اين طرح مورد استقبال خودروسازان ملي و مردم قرار گرفته اما واقعيت اين است که افزودن اين خودروها در شرايطي که زيرساخت‌هاي آن به ويژه در موضوع استاندارسازي جاده‌ها و اعمال قوانين محدوده کننده فراهم نشده بدون شک اثر مطلوبي نخواهد داشت.

وي با اشاره به اين‌که با تلاش نيروي انتظامي کاهش تصادفات در ايران طي سال‌هاي اخير مشهود است، افزود: علي‌رغم تلاش تعدادي از نهادهاي ذيربط هرچند درصدي از آمار تلفات رانندگي در کشور کم شده اما همچنان ميزان تصادفات در ايران غير قابل مقايسه با کشورهاي صنعتي است که بزرگترين شرکت‌هاي خودروسازي را دارند.

مديرعامل ستاد ديه کشور تصريح کرد: هرچند ارقام اعلامي از سوي سازمان ملل نسبت به تعداد کشته‌هاي تصادفات جاده‌اي هر سال متفاوت از سال‌هاي گذشته اعلام مي‌شود اما آن چه در اين سال‌ها همواره ثابت بوده اين موضوع تلخ است که هم ميزان تلفات و هم ميزان مصدومان حوادث رانندگي در ايران نسبت به کشورهاي اروپايي، آسيايي و حتي برخي کشورهاي آفريقايي که محدوديتي در حوزه قوانين راهنمايي و راهنندگي ندارند همواره فاصله‌اي زياد و آمار غيرقابل بيان را روايت مي‌کنند.

تخلفات رانندگي نه تنها نقض قانون بلکه انکار صريح فتاوي و استفتائات فقهاي شرع است
جولايي تخلفات رانندگي را نه تنها نقض قانون بلکه انکار صريح فتاوي و استفتائات فقهاي شرع اعلام کرد و گفت: طبق موضع صريح بنيانگذار انقلاب اسلامي «عبور از چراغ سرخ حرام است» و اين نه تنها از جانب ايشان بلکه با استناد به بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با جوانان استان خراسان شمالي در تاريخ 23 مهر ماه سال 91 همين دغدغه به اين شکل مطرح مي‌شود که «چرا در زمينه فرهنگ رانندگي در خيابان ما مردمان منضبطي به طور کامل نيستيم؟ اين آسيب است. رفت و آمد در خيابان، يکي از مسائل ماست، مسئله کوچکي هم نيست، مسئله‌اي اساسي است».

وي ادامه داد: شايد براي هر يک از ما پيش آمده باشد که در يک غروب زمستاني موتورسوار عجول را ببينيم که در يکي از خيابان‌هاي شلوغ و پر ترافيک شهر با هر ترفتدي سعي دارد از ميان ازدحام خودروها و عابران در حال عبور راهي براي خود دست و پا کند تا تنها پنج دقيقه زودتر به مقصد برسد.

مديرعامل ستاد ديه کشور با اشاره به فرمايش آيت‌الله مکارم شيرازي مبني بر اين که «تخلف از مقررات رانندگي به دليل سرپيچي از قانون جمهوري اسلامي و استقبال از خطر، شرعاً حرام است»، افزود: اگر همه ما با اين زوايه به رانندگي بپردازيم با قاطعيت مي‌شود گفت که هرچند برخي از پيچ‌هاي جاده‌اي مطلوب نبوده و خودروهاي غيراستاندارد متاسفانه در هر گوشه از کشور اشباع شده‌اند اما با اين وجود هيچ راننده‌اي بدون توجه و سهل‌انگاري چه در مسيرهاي شهري و برون شهري اين طور و با اين ضريب خطر رانندگي نخواهد کرد.

جولايي با بيان اين که رانندگي بدون مسامحه تا حدود زيادي به وجوه شخصيتي افراد مربوط مي‌شود، تصريح کرد: متأسفانه عده‌اي بر اثر فرهنگ نادرستي که از کودکي با بازي‌هاي رايانه‌اي يا از طريق فيلم‌هاي خارجي و تعقيب و گريز جنايي ياد گرفته‌اند رانندگي را صحنه يک رقابت و يا محلي براي پر و بال دادن به قواي خيال دروني خود مي‌دانند.

فرهنگ رانندگي در کشورمان در سطح نازلي قرار دارد
وي ادامه داد: طبق سفرنامه‌هاي نوشته شده از سوي سياحان و حتي با حضوري چند ساعته تنها در يکي از بزرگراه‌ها شهر تهران به طور کامل تصديق خواهيد کرد که فرهنگ رانندگي در کشورمان در سطح نازلي قرار داشته و گاهي حتي ابتدايي ترين قوانين رانندگي و قواعد عبور و مرور از سوي رانندگان اعمال نمي‌شود. جالب اين که تعداد زيادي از تصادفات توسط راننده‌هايي صورت مي‌گيرد که اگر پاي صحبت آن‌ها بنشيند از کثرت توجه و ارجاع‌هاي بي‌امان‌شان نسبت به نظم رانندگي موجود در اروپا و غرب بدون ترديد دچار حيرت خواهيد شد.

مديرعامل ستاد ديه کشور به سابقه تصادفات رانندگي منجر به فوت در کشور اشاره کرد و گفت: از زماني که اولين تصادف خودرو در ايران باعث کشته شدن استاد پيشکسوت موسيقي اين سرزمين شد تا به امروز که بسکتباليست ملي‌پوش کشورمان، بازيگران با اخلاق و مردمي اين مرز و بوم، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و بسياري ديگر از چهره‌هاي علمي سياسي و هنري اين کشور با همين معضل بزرگ روانه منزل ابدي شده‌اند از همان گذشته تا به امروز تنها در قبال اين اخبار و آمار فقط ابراز تاسف کرده‌ايم و بس!

جولايي با انتقاد از کم توجهي تعدادي از خانواده‌هاي ايراني نسبت به خريد موتور سيکلت براي فرزندان گفت: عده‌اي تصور مي‌کنند همه مشکلات با يک تذکر و با يک درخواست پدرانه و يک خواهش مادرانه حل مي‌شود غافل از اين که همين موتور سيلکت که تهيه آن با تسهيلات اقساطي بيش از هر امر ديگري تسهيل شده در قبال قبولي پسرشان در دانشگاه يا هر موفقيت ديگر، بلاي جان فرزندشان شده و شوربختانه همين بي‌دقتي غيرمعقول آن‌ها را داغدار جوان‌شان خواهد کرد.

در 7 ماهه امسال 764 تهراني در اثر تصادفات رانندگي جان خود را از دست داده‌اند/عرضه موتورسيکلت‌هاي ارزان دليل 50 درصد از تصادفات رانندگي است
وي با اشاره به شماره‌گذاري غيرکارشناسانه، کثرت خودروها و تعدد موتورسيکلت‌ها گفت: امروز وجود بيش از هفت ميليون موتور سيکلت در تهران بهترين تعبير جولانگاه «ارابه‌هاي مرگ» است، تا جايي که 764 نفر تنها در هفت ماهه سال جاري در استان تهران جان خود را بر اثر تصادفات رانندگي از دست داده‌اند.

مديرعامل ستاد ديه کشور عرضه بي‌اندازه موتورسيکلت‌هاي ارزان را دليل عمده بيش از 50 درصد تصادفات و به طور عمده مصدومان سوانح رانندگي اعلام کرد و افزود: طبق اظهار سازمان بهداشت جهاني حوادث رانندگي همواره به عنوان يکي از عوامل اصلي مرگ و مير در جهان مطرح بوده و اين موضوع در مجموع جان قريب به 2 ميليون نفر را در دنيا مي‌گيرد، اما آن‌چه قابل تأمل است سهم بزرگ ايران در اين ترازوي بين المللي است که با وجود آن که کشورمان يک صدم جمعيت جهان را به خود اختصاص داده اما آمار مرگ و مير ناشي از تصادفات در آن درصد غيرقابل باوري دارد.

جولايي اضافه کرد: امروز بهاي ارزان بسياري از موتور سيکلت‌ها موجب شده خيلي از مالکان به دليل پرداخت مبالغي همچون عوارض شهرداري، هزينه پارکينگ، واريز مبلغ تمامي جرائم ثبت شده، پول بيمه و اختصاص يک روز کاري براي مراجعه به شعبه ترخيص ترجيح دهند هيچ گاه به سراغ موتور سيکلت هاي توقيفي خود نروند.

مديرعامل ستاد ديه کشور با تأکيد بر نقش مدارس ابتدايي در نهادينه کردن قانون‌مداري در افراد اظهار کرد: در اين برهه سني هر شخصيتي نسخه کوچک و اثرپذير زمان برزرگسالي است، هر چند تا کنون 27 مرجع رسمي در کشور به عنوان مسئول آموزش‌دهي به افراد معين شده‌اند اما همواره نقش مدارس و به طور خاص مدارس ابتدايي بيش از ديگر نهادها تعيين کننده خواهد بود.

در حال حاضر 1509 راننده زنداني در سطح زندان‌هاي کشور تحمل حبس مي‌کنند
وي افزود: رقم عددي همه شهداي پيش از پيروزي انقلاب (و حتي پيش از آن يعني از 15 خرداد سال 42)، از 17 هزار شهيد ترور گرفته تا تمامي شهداي هشت سال دفاع مقدس و همه شهدايي که اين روزها خبر عروج آن‌ها در پاسداشت از بقاع متبرکه مخابره مي‌شود به پاي کشته‌هاي حوادث رانندگي در طي 4 دهه اخير نمي‌رسد.

مديرعامل ستاد ديه کشور تصريح کرد: البته در بحث رانندگي تنها نمي‌شود به فرهنگ سازي اکتفا کرده و همه تقصيرها را به کم کاري نهادهاي آموزشي ربط داد، امروز مشاهده تجربه کشورهايي که آمار مطلوب کشته‌هاي رانندگي را دارند نشان از اين دارد که جريمه‌هاي کمرشکن و بعضاً غيرقابل باور براي ما در خيلي از کشورها مکمل بحث آموزشي براي حل اين مشکل طرح و اجرا مي‌شود.

وي با تقدير از نمايندگان خانه ملت در تصويب لايحه دائمي شدن بيمه اجباري شخص ثالث گفت: با پيگيري چند ساله اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي و تلاش‌هاي ستاد ديه در اصلاح و تصويب اين قانون، هرچند با اجراي قانون 68 ماده‌اي جديد ورودي به زندان محکومان پرداخت ديه ناشي از تصادفات نزديک به صفر خواهد شد اما خوب است در کنار اين اتفاق بزرگ آمار تصادفات نيز با اصلاح و تصويب قوانين کارآمد به حداقل ممکن کاهش پيدا کنند.

مديرعامل ستادديه کشور در پايان اعلام کرد: در حال حاضر تعداد 1509 زنداني راننده در سطح زندان‌هاي کشور تحمل حبس مي‌کنند که از اين تعداد 716 نفر بابت عدم توانايي در پرداخت ديه فوتي و 793 مددجو واجد شرايط کمک هم به دليل ديه ناشي از جرح محبوس هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  42