کارگاه مدل‌های تأمین مالی انبوه برگزار شد

هدف اصلی تامین مالی انبوه، تجهیز منابع مورد نیاز شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) می‌باشد. در صبح روز دوم همایش، امید ترابی (عضو هیات مدیره شرکت توسن) کارگاه تامین مالی انبوه یا جذب سرمایه مردمی را ارائه نمود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این کارگاه ترابی عنوان کرد: «با توجه به این که شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) در تامین مالی از طریق سیستم بانکی با سختی و هزینه بالا مواجه هستند، به‌عنوان هدف اصلی تامین مالی انبوه یا جذب سرمایه مردمی مطرح می‌شوند. او در تعریف تامین مالی انبوه گفت: «تامین مالی انبوه به کمپین مردمی جهت جذب منابع اندک اما با تعداد زیاد گفته می‌شود».

عضو هیات مدیره شرکت توسن ادامه داد: «شرکت‌های کوچک و متوسط ۱٫۷ میلیارد دلار از روش تامین مالی انبوه جذب منابع نموده‌اند. اولین تامین مالی انبوه در سال ۱۷۱۳ و معروف‌ترین آن در سال ۱۸۸۴ و برای تامین مالی ساخت مجسمه آزادی بوده است و شکل توسعه یافته آن عمری بیشتر از ۱۰ سال ندارد».

ترابی انواع تامین مالی انبوه را به ۴ دسته اصلی شامل تامین مالی انبوه نقدینگی، جایزه‌ای، بدهی و اجتماعی یا هدیه طبقه‌بندی نمود و مهمترین مزیت این روش را دسترسی آسان و بدون واسطه بیان کرد. او گفت: «علی‌رغم آنکه در سال ۲۰۱۲ قانون JOBS در خصوص جذب سرمایه از سرمایه گذاران عمومی در آمریکا به امضا رسید، هنوز قوانین تامین مالی انبوه به‌طور خاص مدون نشده است. البته برخی از کشورها نیز برای سامان‌دهی این روش برخی مقررات خاص را لحاظ نموده‌اند».

در ادامه او بر کیک استارتر، وب سایتی که با هدف کمک به افراد صاحب اندیشه و خلاق برای به ثمر رساندن ایده‌های نوآورانه آنها ایجاد شده، اشاره نمود و افزود: «روند کار این سایت به این صورت است که افراد ایده‌پرداز اطلاعات کافی از پروژه خود شامل کلیات و اهداف، مراحل، مدت اجرا و هزینه برآورد شده برای به نتیجه رسیدن آن را در سایت قرار می‌دهند؛ سپس اگر ایده و پروژه برای کاربران جذاب باشد روی آن سرمایه گذاری کرده و تامین هزینه‌های مالی از یک تا هزار دلار را متقبل می‌‌شوند. اگر سرمایه اعلام شده برای انجام پروژه در مدت مشخص تامین شود، صاحب ایده می‌تواند بودجه مورد نظر را از سایت دریافت و کار اجرای پروژه را زیر نظر مسئولان کیک استارتر آغاز کند». ترابی خاطر نشان کرد: «گاهی به دلیل جذابیت پروژه، سرمایه بیشتری از میزان اعلام شده اولیه برای تحقق آن جمع می‌شود که این سرمایه اضافی می‌تواند برای بهبود و ارتقای طرح اولیه یا موارد مشابه در همان پروژه صرف ‌شود».

عضو هیات مدیره شرکت توسن در ادامه به بررسی نمونه‌های عملی از وب‌سایت‌های جذب سرمایه عمومی همچون آسوب، زوپا و ایندیگو‌گو پرداخت. او در پایان کارگاه سایت کراودفاندینگ را که با هدف تولید محتوا، انتشار اخبار و مطالب مرتبط با موضوع «سرمایه گذاری جمعی»، در ایران راه‌اندازی شده است معرفی نمود و گفت: «کراودفاندینگ روش نوین تأمین سرمایه در جامعه وب فارسی است که بستر مناسبی را برای عموم جهت تامین سرمایه اولیه مورد نیاز پروژه‌هایی از جنس استارت‌آپ در ایران فراهم می‌آورد».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  28