ریزش بورس‌های خلیج فارس در واکنش به لغو تحریم‌های ایران

بازارهای سهام کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی کاهش شدید قیمت نفت و انتظار برای افزایش صادرات نفت ایران پس از برداشته شدن تحریمهای اقتصادی، با ریزش یکباره قیمتها روبرو شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، ریزش قیمتها در روز جاری که نخستین روز معاملات بازارهای منطقه خلیج فارس بود تحت تاثیر ضررهای سنگین بورسهای جهانی در روز جمعه که بازارهای عربی تعطیل بودند روی داد.

قیمت نفت که بیش از 80 درصد درآمد دولتهای کشورهای حاشیه خلیج فارس را تشکیل می‌دهد، پس از کاهش 65 درصدی در دو سال گذشته، امسال بیش از 20 درصد کاهش یافته و به پایین 30 دلار در هر بشکه رسیده است. بازگشت ایران به بازار جهانی نفت هم اشباع عرضه را که دلیل اصلی سقوط قیمت نفت است، تشدید خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بورسهای قطر و دوبی با کاهش شش درصدی در ابتدای معاملات، بیشترین کاهش را در میان بورسهای منطقه داشتند.

بازار مالی دوبی با 5.6 درصد کاهش، به پایین 2700 واحد رسید. ارزش سهام غول املاک عمار و شرکت ساختمان سازی عرب تک به ترتیب 4.4 درصد و 5.2 درصد سقوط کرد.

برداشته شدن تحریمهای ایران که روز شنبه اعلام شد، برای دوبی که از مزایای رشد تجارت ایران بهره مند خواهد شد و قطب تجارت برای ایران قلمداد می‌شود، مثبت است اما اوضاع جهانی تیره بر خوش بینی نسبت به اجرای توافق ایران سنگینی کرد و موجب شد سهام ایرعربیا 2.3 درصد و دی پی ورلد دو درصد سقوط کند.

بازار سهام قطر که دومین بازار بزرگ منطقه پس از عربستان سعودی است، در نخستین دقایق آغاز معاملات نوسانات شدیدی را تجربه کرد و با گذشت کمتر از یک ساعت از معاملات، با پنج درصد کاهش، به سطح پایین 8800 واحد رسید.

بازار سهام ابوظبی هم 4.5 درصد افت کرد اما با وجود افت همه بخشهای آن، بالای سطح 3700 واحد ماند. بازار سهام کویت با 2.4 درصد کاهش، بالای 5000 واحد ایستاد که آخرین بار در سال 2004 شاهد بود.

بازار کوچک عمان هم 1.5 درصد و بحرین سه درصد افت کرد.

همه بورس‌های منطقه خلیج فارس سال 2015 را با کاهش به پایان رساندند و بازار عربستان با بیشترین کاهش که تحت تاثیر افت شدید قیمت نفت اتفاق افتاد، از این نظر در راس سایر بازارها قرار گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

76  ⁄  38  =