واکسیناسیون رایگان ۱۵۰ هزار قطعه طیور بومی استان کرمانشاه انجام شد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: واکسیناسیون رایگان ۱۵۰ هزار قطعه طیور بومی استان کرمانشاه علیه بیماری نیوکاسل انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
علیرضا حیدری در گفت‌وگو با تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: به مناسبت دهه مبارک فجر با استفاده از واکسن تزریقی و واکسن خوراکی مقاوم به حرارت با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و دولتی 150 هزار قطعه از طیور بومی روستاهای اطراف واحدهای صنعتی واکسینه شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه عامل بیماری نیوکاسل ویروس است، افزود: میزان مرگ میر و آلودگی این ویروس به نوع پرنده، جنس، نژاد، نوع تغذیه، وضعیت بهداشتی محل پروش و مدیریت پروش بستگی دارد.

حیدری پیرامون روش انتقال بیماری نیوکاسل گفت: ویروس عامل این بیماری از طریق ترشحات دفعی پرنده الوده، آب و غذای آلوده، باد، وسایل و لباس کار و افراد آلوده می‌‌تواند به پرندگان سالم منتقل شود و با علائم و نشانه‌های عصبی، تنفسی و گوارشی همراه است.

وی با بیان اینکه بیماری مذکور ویروسی است که هیچگونه درمانی ندارد، افزود: رعایت اصول بهداشت و ایجاد امنیت زیستی برای پرورش پرندگان لازم و ضروری است و واکسیناسیون در کنترل و پیشگیری از بیماری بسیار دارای اهمیت است.

حیدری به هدف واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل اشاره کرد و گفت: افزایش سطح ایمنی در طیور بومی استان و کاهش احتمال تغییر سویه ویروس از این اهداف محسوب می‌شود که نقش بسزایی در کاهش احتمال انتقال بیماری نیوکاسل به واحدهای پرورش طیور صنعتی و به طور کلی کاهش شیوع و بروز بیماری نیوکاسل در استان دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی صنعت طیور استان و مقاوم‌سازی طیور بومی روستایی که بخشی از نیازهای خانوارهای روستا را تأمین می‌کند از دیگر اهداف واکسیناسیون رایگان محسوب می‌شود.

وی از واکسیناسیون 150 هزار قطعه پرنده بومی در استان کرمانشاه خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد 80 هزار قطعه به روش خوراکی توسط بخش دولتی و 70 هزار قطعه به روش تزریقی توسط بخش خصوصی در 289 روستای اطراف واحدهای صنعتی پرورش طیور استان واکسینه شده است.
طیور/ث

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −    =  37