پول‌های پارک شده از بانک‌ها خارج می‌شود؟

کاهش نرخ تورم و نرخ سپرده بین‌بانکی با کاهش نرخ بهره همراه است که این موضوع می‌تواند انتظار خروج پول‌های پارک شده در بانک‌ها را به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رکود واژه‌ای است که طی سه سال اخیر اکثر کارشناسان وفعالان اقتصادی با آن سر و کار زیادی داشته‌اند. اقتصاد ما، یک اقتصاد دولتی است،بنابراین بسیاری از صنایع چشم امیدشان به دستان دولت است، اما با سقوط قیمت‌هاینفت و کاهش بی‌سابقه درآمدهای نفتی دولت، جیب پدر اقتصادمان خالی‌تر از آن شد کهبتواند به فرزندانش کمک کند.

یکی از بازارهایی که طی دو سال اخیر همواره چشم‌انتظار کمک‌هایدولت بود، بازار سرمایه است. پس از دی‌ماه 1392 که بازار سهام بعد از یک دوره پرتلاطم و صعودهای پی در پی روند نزولی به خود گرفت، بیشتر کارشناسان معتقد بودند کهاین روند به زودی متوقف می‌شود یا حداقل بازار ثابت می‌ماند، اما از دی‌ماه 1392تا دی‌ماه 1394 بازار کمتر شاهد صعود بود و ریزش‌های بازار به طور مداوم تکرار می‌شد.حتی در برخی مقاطع کارشناسان نسبت به این موضوع هشدار دادند که با این روند به طورحتم بخشی از منابع از بازار خارج می‌شود.

نشانه آن را هم کاهش ارزش معاملات و حتی دفعات معاملاتعنوان می‌کردند که این نشانه‌ها در نیمه‌های سال 1393 به طور کامل مشهود بود.مجموع اتفاق‌هایی که در بازار سهام رقم خورد، نشان می‌داد که فعالان بورس بیش ازهر زمان دیگری به آینده بدبین شده‌اند و تمایلی به آورده جدید ندارد. حتی اینموضوع در زمانی که توافق اولیه هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی صورت گرفت همبازار رشد چندانی نکرد و روز پس از توافق اولیه بورس منفی شد.

اتفاقات سال 1394 تا قبل از اجرایی شدن برجام نیز برایبازار نتیجه دلچسب و امیدوارکننده‌ای نداشت. بیشتر کارشناسان و فعالان بازار همبهبود روند بازار را منوط به دو موضوع می‌دانستند. یکی تغییرات و بهبود وضع سیاسیکشور و دیگری، ورود سرمایه‌های خارجی که بتواند هزینه‌های تولید را برای بنگاه‌هایبخش خصوصی کاهش دهد. اما از نیمه دوم سال 1394 به بعد تا زمانی که توافق نهاییانجام شده و برجام اجرا شد، به طور کلی فضای بازار رفت و برگشت بین بیم و امیدداشت و نشانه‌های زنده بودن بازار با خبرهای کوتاه در مورد بهبودهای اقتصادی برورمی‌کرد.

با لغو تحریم‌های ایران و آشکار شدن آثار آن که با عقدقراردادهای بزرگ میان ایران با کشورهای خارجی به منصه ظهور رسیده است، شاخص‌هایبورس اوراق بهادار تهران به تبعیت از این فضا طی روزهای اخیر رکوردهای کم‌سابقه‌ایبه ثبت رسانده است.

رشد بازار سرمایه در چند وقت اخیر به دلیل خوش‌بینی‌هاییبود که در این مدت در میان سرمایه‌گذاران این بازار رخ داده است؛ خوش‌بینی‌هایی کههمیشه ریشه در اجرایی شدن برجام دارند و اصلی‌ترین دلیل رشد صعودی بازار سرمایه بهشما می‌روند. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که متاسفانه بخش عمده‌ای از اینرشد در صنایع و شرکت‌هایی اتفاق افتاده که از لحاظ بنیادی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند.صنایعی همچون خودروسازی که از قضا نیز اصلی‌ترین محرک به ویژه روانی رشد بازارمحسوب می‌شود.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که تقریبا اکثرکارشناسان بازار بورس اعتراف می‌کنند که این رشد بازار منطبق با وضعیت کلاناقتصادی کشور نیست. در طول تمام این مدت تمامی بازارهای بورس دنیا به ویژه کشورهاینفت‌محور با ریزش شاخص همراه بودند، اما ایران در لیست ریزش بازار بورس قرارنگرفته است. یعنی عملا به واسطه افت جهانی قیمت نفت طی چند ماهه گذشته، بورسکشورهایی که تولیدکننده نفت هستند مثل کشورهای عربی یا حتی مثل آمریکا، همه با افتشاخص مواجه شدند، اما بورس تهران نه‌تنها ریزش را تجربه نکرده، بلکه روند صعودینیز در پیش گرفته است.

تجربه نشان داده که بورس ما همیشه رفتارهای هیجانی داشتهاست. یعنی زمانی که یک انتظار مثبت در جامعه شکل می‌گیرد، بازار بیش از آن چیزی کهدر واقعیت وجود دارد، عکس‌العمل نشان می‌دهد و رشد می‌کند. این در حالی است که درزمان‌هایی که انتظار منفی وجود دارد، بازار نیز بیش از حد افت می‌کند. در اینمیان، سرمایه‌گذاران حقوقی با منابع مالی که در اختیار دارند، باید در نقش کاهندههیجانات بازار نقش ایفا کنند.

متاسفانه طی یک ماه گذشته سرمایه‌گذاران حقوقی حرکتی در اینزمینه در بازار سرمایه نداشته‌اند و این حقیقی‌ها بودند که بیشتر خرید و فروش‌هارا تشکیل دادند. امروز و با لغو تحریم‌ها، مشکلات شرکت‌های بازار سرمایه برایتامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و صادرات تا حدودی برطرف شده است. از طرفدیگر، ابهامات شکل گرفته برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در حال برطرف شدن است.

با آزاد شدن منابع ارزی کشور، دسترسی به دارایی‌های خارجیکشور و افزایش ظرفیت صادرات نفت‌خام دست دولت را در انجام پروژه‌های عمرانی وپرداخت بدهی پیمانکاران بازتر خواهد کرد. افزایش حجم تجارت و مبادلات بین‌المللینیز با کاهش هزینه‌های مبادلات بر سودآوری بانک‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقلی موثرخواهد بود. ورود بانک‌های خصوصی و افزایش طرح‌های فروش اقساطی مسکن می‌تواند بخشیاز تقاضای مسکن را تامین کرده و بخش مسکن را در آینده به سمت رونق سوق دهد. هر چندکه این موضوع نمی‌تواند به سرعت رخ دهد.

همچنین کاهش نرخ تورم و نرخ سپرده بین بانکی با کاهش نرخبهره همراه است که این موضوع می‌تواند انتظار خروج پول‌های پارک شده در بانک‌ها رابه همراه داشته باشد که با توجه با آن که نمی‌توان در سایر بازارها انتظار بازدهیبالاتری نسبت به بازار سرمایه داشت، منجر به انتقال سرمایه به بورس خواهد شد کهورود نقدینگی جدید در بازار سرمایه در روزهای اخیر بیانگر این موضوع است.

همکاری شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری‌هایمشترک برای تولید محصول جدید، خوش‌بینی به آینده شرکت‌های تولیدی را بهبود بخشیدهاست. در مجموع ایجاد شرایط خوش‌بینی نسبت به آینده شرکت‌های موجود در بازار سرمایهو ورود نقدینگی جدید در شرایطی که قیمت سهام شرکت‌ها در کف قیمتی قرار دارند، منجربه رونق بازار سرمایه در روزهای اخیر شده است که به مرور زمان و بازگشت اعتمادسرمایه‌گذاران به رونق در بازار سرمایه پس از چندین اصلاح، شاهد وضع رشد ورودنقدینگی ادامه‌داری در بازار سرمایه خواهیم بود که منجر به رشد بازار سرمایه کشورمی‌شود.

با توجه به آن‌که شرایط بیان شده، اثرات خود را در صورت‌هایمالی سال آینده شرکت‌ها خواهد گذاشت، می‌توان رشد مناسبی برای بازار سرمایه در سالآینده انتظار داشت. در این بین، نقش صنعت خودرو و قطعا، بانک، حمل‌ونقل،پیمانکاری، تچهیزات و صنعت پتروشیمی در رشد بازار سرمایه بیشتر از سایر صنایعخواهد بود و صنایع دیگر در فازهای بعدی رشد بازار سرمایه، مورد توجه قرار خواهندکرد./خبرآنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  3