عناصر مخفی داعش در بیش از ۱۰۰ کشور حضور دارند

گزارش های دستگاه های اطلاعاتی غربی نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش، جاسوسان و ماموران مخفی زیادی را به منظور برنامه‌ریزی و اجرای عملیات تروریستی به بسیاری از کشورهای جهان اعزام کرده است.

داعش
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
 به نقل ازخبرگزاری تسنیم، روزنامه الرأی کویت در یادداشتی با عنوان «جاسوس‌های داعش در 100 کشور جهان پراکنده‌اند» به قلم عماد المروزقی نوشت: یکی از جاسوسان داعش فاش کرد که یکصد کشور در جهان ممکن است از طریق شبکه‌ای متشکل از هزاران جنگجوی خارجی که برخی از آنها به کشورهایشان بازگشته‌اند یا کسانی که به عنوان جاسوس یا «تکروهای انتحاری» به این کشورها اعزام شده‌اند، هدف حملات داعش قرار گیرند.

شبکه «سی.ان.ان» به نقل از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی جدید که به حدود یک ماه پیش مربوط می‌شود، فاش کرد حدود 40 هزار نفر از جنگجویان خارجی زیر پرچم داعش فعالیت می‌کنند که دست کم هفت‌هزار نفر از آنان از کشورهای غربی هستند. هزاران نفر از این جنگجویان از سال 2012 تاکنون از بیش از یکصد کشور به سوریه سفر کرده‌اند. پایگاه انگلیسی «دیلی‌بیست» نیز نوشت یک جاسوس داعش مقلب به «ابوخالد» اعتراف کرد «صدها نیروی جذب شده خارجی، زیر پرچم این سازمان آموزش دیدند و برخی از آنها در چارچوب تلاش‌های داعش برای مستقرکردن جاسوسان در میان دشمنانش، عملا به کشورهای اصلی‌شان بازگشتند».

با گذشت حدود سه سال از زمان اعلام تاسیس «حکومت خلافت»، اکثر تحقیقات امنیتی صورت گرفته درباره فعالیت گروه داعش نشان می‌دهد این گروه دارای ساختاری پیچیده با سلسله فرماندهی هرمی شکل و سازماندهی منسجم است. خلاصه تحقیقات درباره اکثر حملات اخیر داعش – اعم از حملاتی که در مناطق نفوذ این گروه یا در پایتخت‌های عربی و غیرعربی، به شکل تیراندازی یا انفجار بمب یا آدم‌ربایی یا گروگان گیری یا خرابکاری یا ترور صورت گرفته است – نشان می‌دهد متهمان اصلی فقط مجریان این حملات نبودند، بلکه شبکه‌ای از همدستان و طراحان در پشت هر عملیاتی قرار دارند. پلیس فرانسه در گزارش‌هایی که پس از حملات ماه نوامبر گذشته در پاریس تهیه شد، حضور شبکه‌ای پیچیده از برنامه‌ریزان را در این حملات تایید کرد. همچنین در حالی که پاریس کشته شدن طراح اصلی احتمالی این حملات را تایید کرد، پرونده را برای یافتن هسته‌های دیگری که احتمالا با طراحان این حملات همکاری می‌کردند، باز گذاشت. در این چارچوب، همه کشورهای اروپایی و عربی سطح آماده‌باش امنیتی را افزایش دادند و تحقیق درباره مظنونان به منظور یافتن حامیان داعش و کسانی که با آن همکاری می‌کنند، افزایش یافت.

حملات اخیر پاریس که داعش آن را انجام داد و حملات زیادی که پس از آن در پایتخت‌های مختلف عربی روی داد، وجود یک تشکیلات ناشناخته را در داخل داعش نشان داد که دستگاه های امنیتی به طور علنی به آن اشاره نکرده بودند. این تشکیلات پیچیده که سازمان‌های اطلاعاتی بین المللی برای نفوذ به داخل آن تلاش می‌کنند «سازمان جاسوس‌های داعش» است.

برخی تحلیل‌ها در انگلیس به این سو گرایش دارد که مدیریت عملیات انتحاری و آدم‌ربایی به تیم‌های جاسوسی سپرده شده است که داعش آنها را برای تهیه اطلاعات جاسوسی پیش از عملیاتی که قرار است اجرا شود، اعزام می‌کند. این تیم‌ها به بررسی مناطقی که قرار است هدف قرار گیرد و انتخاب زمان و شرایط مناسب برای اجرای عملیات و زیر نظر گرفتن رفت و آمدهای امنیتی در محلی که قرار است در آن انفجار یا قتل صورت گیرد، می‌پردازند. بعد از حملات پاریس برای پلیس فرانسه مشخص شد که چنین حملاتی نمی‌تواند به صورت خودجوش و بدون برنامه‌ریزی قبلی اجرا شده باشد، زیرا طبق اعترافات جاسوس داعش که پایگاه انگلیسی «دیلی‌بیست» منتشر کرد، اجرای عملیات در خارج و حتی در منطقه و در داخل مناطق نفوذ داعش در سوریه و عراق، نیازمند استقرار صدها جاسوس و مامور مخفی این گروه در داخل کشورهای هدف است.

داعش عملیات جاسوسی را از طریق به خدمت گرفتن ماموران در کشورهای مختلف به منظور زیر نظر گرفتن تحولات و بهره‌برداری از فرصت‌ها و خلأهای امنیتی انجام می‌دهد. این کاری است که داعش در میدان عمل انجام می‌دهد ولی در دنیای مجازی، عملیات جاسوسی از طریق نفوذ به بسیاری از پایگاه‌های اینترنتی و اتاق‌های گفتگو و رسانه‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد. داعش پیروانی دارد که گاهی به نام این گروه به بسیاری از نویسندگان و کاربران و حتی علمای دینی منتقد آن پاسخ می‌دهند. در واقع داعش، اتاق عملیات سایبری دارد که اخبار مربوط به آن و همچنین اظهارات منتقدان آن را پیگیری و رصد می‌کند.

پیش از این داعش توانسته بود در عملیات سایبری به فهرست اسامی افسران و سربازان آمریکایی و بیگانه و عرب که در عملیات ائتلاف بین‌المللی بر ضد این گروه فعالیت می‌کنند، دست پیدا کند. این موضوع در بخشی از ویدئویی که داعش از خلبان اردنی «معاذ الکساسبه» پیش از سوزاندن او منتشر کرد اثبات شد به طوری که در این بخش، اسامی افسران و آدرس آنان ارائه و از جاسوسان و مأموران تکرو داعش در خارج خواسته شد این افراد را تعقیب و ترور کنند.

تازه‌ترین عملیات ویژه داعش که در ماه ژانویه اجرا شد، حرفه‌ای بودن این گروه را در بازی اطلاعاتی و جاسوسی نشان داد به طوری که توانست پنج انگلیسی را که به عنوان جاسوس معرفی شدند، برباید و از اعدام آنان خبر دهد. گزارش‌های منابع مختلف مثل «سی‌.ان.ان» نشان داد داعش جنگی را علیه جاسوس‌های بیگانه و عرب که تلاش کردند به داخل این گروه نفوذ کنند آغاز کرده و شماری از آنها را شناسایی و اعدام کرده است. اکنون سوریه و عراق پر از ماموران مخفی سازمان‌های اطلاعاتی خارجی است که تلاش می‌کنند اطلاعاتی از داخل این گروه بسته و محصور شده به دست آورند.

داعش، همان راهبرد سازمان‌های جاسوسی کشورهای بزرگ را در پیش گرفته است و برای انتقال اطلاعات یا شناسایی جاسوس‌هایی که علیه این گروه فعالیت می‌کنند یا گروگان‌گیری یا فراهم کردن مقدمات عملیات انتحاری، از جاسوسان و ماموران مخفی خود که آنان را «چشم‌ها» یا «ماموران تکرو» می‌نامد، استفاده می‌کند.

به این ترتیب، جنگ بین داعش و کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش علاوه بر بُعد نظامی، دارای بُعد اطلاعاتی است که در آن هر طرف تلاش می‌کند نقاط ضعف طرف دیگر را شناسایی و نقاط قوت آن – مانند پایگاه‌های اصلی و فرماندهان تاثیرگذار – را هدف قرار دهد.

پایگاه اینترنتی ایرانی «ایرانین پروجکت» نیز به نوبه خود اعلام کرد گروه داعش اکنون بیش از هر زمانی در گذشته، شیوه جنگ روانی را در پیش گرفته است و برای پیشبرد آن به جاسوسانش متکی است، زیرا اهمیت جنگ روانی کمتر از جنگ متعارف نیست و مجموعه‌ای از رسانه‌ها و موسسه‌های تبلیغاتی وابسته به داعش، مسئولیت نیمی از عملیات جهادی داعش را برعهده دارند.

مقامات بلندپایه اطلاعاتی آمریکا در گفتگو با پایگاه اینترنتی «سی.ان.ان» از گسترش شبکه جاسوس‌های داعش در خارج خبر دادند و پیش‌بینی کردند این فعالیت‌های اطلاعاتی، به خطری برای آمریکا تبدیل شود. آنها اعلام کردند احتمالا داعش تلاش خواهد کرد امسال حمله‌ای مستقیم در آمریکا انجام دهد و مشاهده شده است شماری از افراد وابسته به داعش در میان آوارگان فرار کرده از عراق و سوریه از مرزها عبور کرده‌اند. آمریکایی‌ها احتمالا این عبور از مرز را مهاجرت اعضای داعش به سوی کشورهای اصلی خود یا کشورهایی در منطقه با هدف جاسوسی و مقدمه‌چینی برای عملیات تروریستی و اجرای آن تلقی می‌کنند.

بر اساس گزارش پایگاه «سی.ان.ان»، ژنرال «وینسنت استوارت» مسئول بخش اطلاعاتی در وزارت دفاع آمریکا گفته است داعش به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد امسال دست به حملات بیشتری در اروپا بزند و حملاتی را نیز متوجه آمریکا کند. جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، برآورد کرد که تندروهای خشونت طلب در حدود چهل کشور فعالیت دارند و هم اکنون بیش از هر زمان دیگری، پناهگاه‌های امن برای تروریست‌ها وجود دارد.

کلاپر هشدار داد داعش و شش شاخه آن بزرگترین تهدید تروریستی محسوب می‌شوند و این گروه از موج آوارگان فراری از خشونت در عراق و سوریه به منظور پنهان کردن اعضای خود در بین غیرنظامیان بی‌گناه به منظور وارد شدن به دیگر کشورها استفاده کرده است.

وی افزود، «داعش از سیل مهاجران برای اعزام کردن افرادش به مناطق مختلف بهره برداری کرده است». وی در همان حال تاکید کرد، اعضای داعش در جعل گذرنامه بسیار زبردست هستند تا عوامل این گروه بتوانند به عنوان مسافران قانونی رفت و آمد کنند.

بر اساس اطلاعاتی که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به دست آورده‌اند، داعش از طریق امکان نفوذ به کشورهای هدف و دستیابی به فناوری‌های جعل مدارک رسمی و تهیه تجهیزات ارتباطی پیشرفته، به توانایی‌های جاسوسی گسترده‌ای دست یافته است. پایگاه آمریکایی «ای.بی.سی» نیز اعلام کرد داعش می‌تواند گذرنامه‌هایی جعل کند که تشخیص دادن آن از گذرنامه‌های اصلی دشوار است. این توانایی، موجب نگرانی دستگاه‌های امنیتی شده است که شاید نتوانند جعلی‌بودن گذرنامه تروریست‌هایی را که از طریق قانونی و برای جاسوسی یا قتل وارد کشورشان می‌شوند،‌ تشخیص دهند.

ارزیابی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد مقامات این کشور در سال 2015 حدود 15 فرد متهم به ارتباط داشتن با داعش را بازداشت کرده‌اند.

شایان ذکر است دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا بیشتر احتمال می‌دهند شهر موصل عراق امسال از سیطره داعش آزاد شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  15