اعتیادآورترین مواد جهان

از نقطه نظر پژوهشگران مختلف، پتانسیل اعتیادآور بودن یک ماده مخدر می تواند از جنبه های مختلف مانند میزان آسیبی که وارد می کند، ارزش خیابانی ماده مخدر، مقداری از ماده مخدر که سیستم دوپامین مغز را فعال می کند و … مورد قضاوت قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از عصر ایران در نگاه نخست، این که اعتیادآورترینمواد مخدر جهان کدام ها هستند پرسشی ساده به نظر می رسد اما پاسخ آن احتمالا بهاین که از چه کسی پرسیده شود، بستگی دارد. از نقطه نظر پژوهشگران مختلف، پتانسیلاعتیادآور بودن یک ماده مخدر می تواند از جنبه های مختلف مانند میزان آسیبی کهوارد می کند، ارزش خیابانی ماده مخدر، مقداری از ماده مخدر که سیستم دوپامین مغزرا فعال می کند و … مورد قضاوت قرار بگیرد. در ادامه این مطلب با برخی از اعتیادآورترینمواد مخدر جهان بیشتر آشنا می شویم.

اعتیادآورترین مواد جهان

هروئین

هروئین ماده مخدری است کهسطح دوپامین در سیستم پاداش مغز را در آزمایش های صورت گرفته روی حیوانات تا 200درصد افزایش می دهد. برخی از کارشناسان هروئین را اعتیادآورترین ماده مخدر جهان میدانند و جدا از این ویژگی آن را به عنوان ماده ای خطرناک نیز طبقه بندی می کنندزیرا دوزی که می تواند موجب مرگ فرد شود تنها پنج برابر بیشتر از دوزی است که نعشگیرا موجب می شود. هروئین به عنوان دومین ماده مخدر مضر از نظر آسیب هم به مصرفکنندگان و هم به جامعه رده بندی شده است.

الکل

اگرچه مصرف الکل در برخی ازکشورهای جهان قانونی است اما یکی دیگر از اعتیادآورترین مواد در جهان شناخته میشود. الکل آثار بسیاری روی مغز می گذارد. آزمایش های صورت گرفته روی حیوانات ازافزایش سطح دوپامین در سیستم پاداش مغز بین 40 تا 360 درصد حکایت دارند و هرچهمیزان مصرف الکل افزایش یابد، سطح دوپامین نیز افزایش می یابد. برخی از کارشناسانالکل را مخرب‌ترین ماده مخدر می دانند که آسیب های ناشی از مصرف آن بر بدن انسانمی تواند به مرگ نیز منجر شود.

کوکائین

کوکائین به صورت مستقیم درمیزان دوپامین مورد استفاده مغز برای انتقال پیام از یک نورون به نورون دیگراختلال ایجاد می کند. در اصل، کوکائین نورون ها را از غیرفعال کردن سیگنال دوپامینباز می دارد که به فعال سازی غیر طبیعی مسیرهای پاداش مغز منجر می شود. آزمایش هایصورت گرفته روی حیوانات نشان داده اند کوکائین افزایش سطح دوپامین به میزان سهبرابر بیشتر از سطح عادی را موجب می شود. کراک کوکائین توسط کارشناسان به عنوانسومین ماده مخدر مخرب و پودر کوکائین که نعشگی خفیف را موجب می شود به عنوانپنجمین ماده مخدر مخرب رده بندی شده است. حدود 21 درصد از افرادی که کوکائین راامتحان می کنند در زندگی خود به آن اعتیاد پیدا خواهند کرد. کوکائین همانند دیگرمحرک های اعتیادآور مانند متامفتامین و آمفتامین می تواند مشکل آفرین باشد.

باربیتورات ها

باربیتورات ها گروهی از موادمخدر هستند که در ابتدا برای درمان اضطراب و به عنوان ماده خواب آور استفاده میشدند. این مواد در پیام رسانی شیمیایی مغز اختلال ایجاد می کنند و غیر فعال شدنبخش های مختلف مغز را موجب می شوند. در دوزهای پایین، باربیتورات ها موجب شادی وسرخوشی می شوند اما در دوزهای بالاتر می توانند مرگبار باشند زیرا موجب قطع تنفسمی شوند. اعتیاد به باربیتورات در گذشته به واسطه تجویز پزشکان و در دسترس بودن رایجبود اما این شرایط به طور قابل توجهی کاهش یافته است زیرا مواد مخدر دیگر جایگزینآن شده اند.

نیکوتین

نیکوتین ماده اصلی اعتیادآورموجود در تنباکو است. هنگامی که فردی سیگار می کشد نیکوتین به سرعت توسط ریه هاجذب شده و به مغز ارسال می شود. نیکوتین ماده مخدر اعتیادآور قدرتمندی محسوب میشود و عوارض ناشی از آن سالانه مرگ افراد بسیاری را در پی دارد. بنابر ارزیابیصورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت، تنباکو تا سال 2030 موجب مرگ سالانه بیش ازهشت میلیون نفر می شود. آزمایش های صورت گرفته روی حیوانات نشان داده اند نیکوتینافزایش سطح دوپامین در سیستم پاداش مغز به میزان حدود 25 تا 40 درصد را موجب میشود.

برای خواندن مطالب بیشتر در زمینه علم و فناوری به اینجا مراجعه کنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  +    =  60