آمریکا تصمیم غلط خود درباره معامله با ایران را تصحیح کند!

واکنش تهدیدآمیز چین به تحریم یکی از شرکت هایش به دلیل معامله با ایران؛

تحریم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید تجهیزات مخابراتی چین توسط آمریکا به دلیل فروش تجهیزات آمریکایی به ایران با واکنش دولت چین مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک تحریم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید تجهیزات مخابراتی چین توسط آمریکا به دلیل فروش تجهیزات آمریکایی به ایران با واکنش دولت چین روبه رو شده است.

به گزارش «تابناک» پس از آنکه دولت آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای شرکت چینی زدتی‌ای (ZTE) فعال در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی را به تخلف از قوانین تحریم متهم کرد، محدودیت‌های علیه این شرکت چینی اعمال نمود.
 
گفته می‌شود، این شرکت با امضای قراردادی چندمیلیون دلاری برای تحویل سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزارهای آمریکایی به شرکت مخابرات ایران، تحریم ‌های واشنگتن علیه تهران را نقض کرده است. دولت آمریکا مدعی است، این شرکت چینی برای صادرات محصولات خود به ایران از تولیدات شرکت‌های آمریکایی مثل مایکروسافت، اوراکل و‌ای بی‌ام استفاده می‌کرده است.

مقامات این شرکت چینی در واکنش به این تحریم اعلام کرده‌اند، آنان کاملا تابع قوانین و مقرارت هستند و برای رفع این مشکل نیز تلاش‌های خود را آغاز کرده‌اند.

کار‌شناسان بازار تجهیزات مخابراتی اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها تأثیری بر فروش تلفن‌های هوشمند این شرکت چینی در آمریکا نخواهد داشت؛ علاوه بر این آنان معتقدند، چون این شرکت چینی تمام تجهیزات آمریکایی مورد نیاز خود برای سال ۲۰۱۶ را از آمریکا خریداری کرده است، این تحریم تولیدات این شرکت را نیز در سال جاری با مشکل مواجه نخواهد کرد؛ اما اگر این محدودیت‌ها طولانی شود و برای سال آینده هم پابرجا بماند، تولیدات این شرکت را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

متعاقب تحریم این شرکت چینی، دولت چین واکنش نشان داده و حتی اعلام کرده است که تحریم این شرکت چینی ممکن است به روابط دو جانبه چین و آمریکا لطمه وارد کند. در همین ارتباط هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری گفت، ما امیدواریم که طرف آمریکایی از این تصمیم غلط خود برگردد، زیرا این تصمیم غلط ممکن به روابط تجاری و روابط دو جانبه کشور لطمه وارد کند.

پیشر «تابناک» در گزارشی با تیتر «افشای اسناد سری تجارت ZTE با ایران و اقدام وزارت بازرگانی آمریکا» درباره این اقدام دولت آمریکا نوشت: دولت واشنگتن از مدت‌ها پیش، محدودیت‌های زیادی برای صادرات تکنولوژی به ایران وضع کرده و اکنون وزارت بازرگانی ایالات متحده در پی آن است که آیا شرکت ZTE با در اختیار گرفتن محصولات و تکنولوژی‌های ایالات متحده آن‌ها را به ایران صادر کرده است یا نه؟

گویا وزارت بازرگانی آمریکا به اسنادی دست یافته است که از سوی شرکت ZTE با عنوان فوق سری طبقه بندی شده و حکایت از تخطی از قواعد و محدودیت‌های پیش گفته برای صادرات محصولات به ایران دارد. خبرگزاری رویترز اشاره کرده است که منابعش برخی از این اسناد را رویت کرده‌اند.

پیش از این در سال ۲۰۱۲ و با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، مقامات شرکت ZTE عنوان کرده بودند، به همه تجارت خود با ایران خاتمه داده و در بیانیه‌ای عنوان کردند که ZTE به دنبال هیچ مشتری در ایران نیست و با مشتریان فعلی نیز کسب و کار و مراودات خود را به شدت محدود کرده است.

همچنین آن گونه که رویترز عنوان کرده، سندی وجود دارد که به تأیید مقامات حقوقی ZTE نیز رسیده است و بر اساس آن، این شرکت اقدام به صادرات محصولات آمریکایی مشمول تحریم – احتمالا به ایران – به وسیله شرکت‌های واسطه و برای جلوگیری از لو رفتن می‌کرده است.

این سند همچنین در بخش دیگری عنوان کرده که پروژه تجارت این شرکت با ایران ریسک بالایی دارد و می‌تواند منجر به اضافه شدن ZTE به فهرست سیاه ایالات متحده شود.

شرکت ZTE یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات تلکام است که در بیش از ۱۶۰ کشور فعالیت می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =