افزایش بازار خودپرداز به ۲۱.۹ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰/ ورود به عرصه خودپردازهای برچسب سفید

گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از وضعیت بازار خودپردازهای جهان و ایران

بر اساس یک گزارش جدید، بازار جهانی ATM تا سال 2020، به رقم 21.9 میلیارد دلار خواهد رسید که در بازه زمانی سال‌های 2014 تا 2020، معادل نرخ رشد سالانه ترکیبی 7درصدی است/ منطقه آمریکای شمالی حدود 68 هزارمیلیون از تراکنش‌های خودپرداز را در سال 2013 به خود اختصاص داده است/ بازار دستگاه‌های خودپرداز برچسب سفید با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) 11.3درصد در این بازه زمانی رشد خواهد کرد/ تولیدکنندگان دستگاه‌های خودپرداز، در حال حرکت به سوی دستگاه‌های خودپرداز برچسب سفید و هوشمند هستند.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک– هادی آذری- بنا به گزارش «بازار جهانی خودپرداز- اندازه، تحلیل صنعتی، روندها، فرصت‌ها، رشد و پیش‌بینی 2020-2013» از سوی «موسسه پژوهشی مارکت اِلاید» (Allied Market)، بازار جهانی ATM تا سال 2020، به رقم 21.9 میلیارد دلار خواهد رسید که در بازه زمانی سال‌های 2014 تا 2020، معادل نرخ رشد سالانه ترکیبی 7 درصدی است.

قابلیت اتصال ابزارهای ارتباطی بی سیم (گوشی‌های هوشمند تلفن همراه) با دستگاه‌های خودپرداز باعث کاهش کلاهبرداری  از خودپرداز خواهد شد؛ عاملی که به شکل قابل  توجهی می‌تواند افزایش استفاده از دستگاه‌های خودپرداز در جهان را به دنبال داشته باشد.

منطقه آمریکای شمالی حدود 68 هزارمیلیون از تراکنش‌های خودپرداز را در سال 2013 به خود اختصاص داد که مشخصا نشان‌دهنده به کارگیری گسترده خدمات خودپرداز در مناطق توسعه‌یافته است.

برخلاف کشورهای توسعه‌یافته، بازار دستگاه‌های خودپرداز در منطقه آسیا-اقیانوسیه در حال گسترش و توسعه است. برای مثال، نصب دستگاه‌های خودپرداز در چین سه برابر شده و از 130هزار دستگاه در سال 2007 به 339هزار دستگاه در سال 2011 افزایش یافت.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تنوع خدمات و پیشنهادها در بخش بده بستان های مالی، محرک ها و انگیزه‌های اصلی برای گسترش و توسعه بازار جهانی دستگاه‌های خودپرداز محسوب می‌شود. در مقابل، سارقان، شیادی های آنلاین و ارتباط شبکه ای در کنار استفاده از خودپردازهای موبایلی و خودپردازهای هوشمند از جمله مهم‌ترین تهدیدات علیه توسعه و رشد بازار دستگاه‌های خودپرداز به شمار می آیند. استفاده روزافزون ار خودپردازهای خورشیدی عاملی در زمینه کاهش هزینه‌های دستگاه‌های خودپرداز بوده و هزینه عملکرد این دستگاه را به حداقل رسانده است.

طبق اعلام فدرال رزرو، بازار خودپرداز در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و فرانسه تا حدی به اشباع رسیده در حالی که پیش بینی می‌شود در کشورهای در حال توسعه، بازار خودپرداز رشدی سریع را تجربه کند.

به کارگیری دستگاه‌های خودپرداز در مکان‌های مختلفی از جمله در محل کار و خیابان ها و وجود خودپردازهای سیار، باعث ایجاد دسترسی 24 ساعته در هفت روز هفته به خدمات بانکی شده است. خودپردازهای برچسب قهوه ای از آنجا که سخت افزار و اجاره دستگاه در اختیار یک فروشنده طرف سوم است و مدیریت پول نقد توسط بانک صورت می گیرد، اجازه می‌دهد تا بانک‌ها روی تجارت اصلی خود تمرکز کنند و هم چنین هزینه عملکردی دستگاه‌های خودپرداز را کاهش می‌دهد.

عرضه خودپردازهای برچسب سفید در کشورهای در حال توسعه، بازار دستگاه‌های خودپرداز را در سال‌های پیش‌رو به جلو خواهد برد. برای مثال، شرکت IAD به منظور ارائه خدمات بهتر بانکی به مشتریان، به‌تازگی یک دستگاه خودپرداز برچسب سفید را روانه بازار کرده است. در حال حاضر، 50درصد دستگاه‌های خودپرداز در منطقه آمریکای شمالی متعلق به این شرکت است. این در حالی است که سهم این شرکت از بازار دستگاه‌های خودپرداز در مناطقی چون اروپای غربی و آسیا-اقیانوسیه حدود 12درصد است. نصب گسترده دستگاه‌های خودپرداز در سراسر جهان، مساله خدمات مدیریت شده را به یک ضرورت بدل ساخته است. از این رو، نقش‌آفرینان مختلف بازار مانند شرکت NCR، وینکور نیکسدورف (Wincor Nixdorf) و فوجیتسو با ارائه و عرضه خدمات مدیریت-شده برای دستگاه‌های خودپرداز، در حال سرمایه گذاری بر فرصت‌های موجود در این بازار هستند.

یافته‌های کلیدی این تحقیق عبارتند از:
•    بازار جهانی دستگاه‌های خودپرداز در بازه زمانی (20-2014) رشد قابل توجهی خواهد داشت.
•    بازار دستگاه‌های خودپرداز برچسب سفید با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) 11.3درصد در این بازه زمانی رشد خواهد کرد.
•    دستگاه‌های خودپرداز هوشمند از آنجا که رشدی سریع را در این بازه زمانی تجربه خواهد کرد، می‌تواند محل مناسب و مطمئنی برای سرمایه‌گذاری باشند.
•    منطقه آسیا- اقیانوسیه هم از نظر توسعه و هم از نظر درآمد، سودآورترین بازار خواهد بود.
•    بازارهای نوظهور از نظر درآمدی در رشد بازار جهانی دستگاه‌های خودپرداز تا سال 2020 سهم بسزایی دارند.

تولیدکنندگان دستگاه‌های خودپرداز و تامین کنندگان خدمات مدیریت شده به منظور تامین و ارائه تراکنش‌های امن، ارتقاء کارآیی دستگاه‌های خودپرداز و افزایش سرعت تراکنش‌ها در حال حرکت به سوی دستگاه‌های خودپرداز برچسب سفید و هوشمند هستند. در سال 2014، شرکت فوجیتسو با هدف تسهیل تراکنش ها، خودپرداز هوشمند خود را روانه بازارهای اروپا کرد. در همین رابطه و به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتریان، شرکت NCR یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودپرداز در جهان، با همکاری شرکت ING-DiBa در ماه آگوست سال 2014 اقدام به افزایش امنیت خودپردازهای خود کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄    =  3