اقتصاد مقاومتی یک استراتژی برای توسعه است

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی:

اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه استراتژی توسعه و پیشرفت کشور متناسب با ظرفیت‌های جامعه برای برون‌رفت از وضعیت موجود است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ‌ رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه بهشتی گفت: سالم‌سازی فضای بانکی پیش‌شرط تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی است.
 عباس عرب مازار، در میزگرد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: برخی تعاریف و برداشت‌ها از اقتصاد مقاومتی وجود دارد مانند مقاومت (Resistance) که نادرست است و بهترین واژه برای اقتصاد مقاومتی، تاب‌آوری (Resilience) است.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست و درواقع استراتژی توسعه و پیشرفت کشور متناسب با ظرفیت‌های جامعه برای برون‌رفت از وضعیت موجود است.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی ابعاد اقتصاد مقاومتی را فراتر از حوزه اقتصاد دانست و در نظر 2گرفتن عرصه‌های مختلف (اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی) و سطوح مختلف (فرد، خانواده، بنگاه‌های اقتصادی، نهادها و سازمان‌های خصوصی و دولتی) در این راستا را ضروری دانست.

 وی با اشاره به اینکه راهکارهای پیشنهادی برای نظام پولی و بانکی در زمینه اقتصاد مقاومتی در دو حوزه خرد و کلان قابل‌طرح است افزود: برای اقدام در سطح خرد باید به اصلاح وضع موجود و تقویت تاب‌آوری نظام بانکی پرداخت.

عرب مازار در زمینه اقدامات لازم در سطح کلان گفت: اقداماتی همچون تلاش برای تقویت تولید ملی، طراحی یک بسته سیاستی منسجم و قوی، تمرکز بر روی مجموعه متغیرهای سیاستی، تلاش برای کاهش تورم با کمترین تاثیر بر تداوم رکود و هماهنگی بیشتر بین سیاست‌های پولی و مالی به‌منظور تلاش برای خروج از رکود لازم است.

وی افزود:‌ اقداماتی از قبیل تطابق با نظام بانکی بین‌الملل، تطابق کامل با مقررات بانکداری بدون ربا، اعمال نظارت موثر بر تصمیمات و عملکرد بانک‌ها، ایجاد سیستم اعتبار سنجی موثر، کاهش مداخلات بیرونی بر تصمیمات بانک‌ها نیز برای تقویت نظام بانکی و بانکداری ضرورت دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  70