دولت پیشنهاد تک‌نرخی شدن بنزین را به مجلس می‌برد

حدود یک سال به پایان زمان فعالیت دولت یازدهم باقی مانده‌ است. طی سه چهارم از مسیر، قطار دولت را به جایی رسانده که باید چشم‌انداز مقصد روشن‌تر از قبل باشد. شیخ‌الوزرای دولت که عمر وزارتش حالا از سه دهه گذشته است،‌ برای نخستین بار از زمان قبول مسئولیت در دولت یازدهم به یک رسانه رفت تا از کارهای انجام شده و روی زمین مانده صنعت نفت بگوید. از اینکه چه اولویت‌هایی تا سال آینده دارد و چه کارهایی دوست داشته انجام بدهد و هنوز پرونده‌شان باز مانده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حدود یک سال به پایان زمان فعالیت دولت یازدهم باقی مانده‌ است. طی سه چهارم از مسیر، قطار دولت را به جایی رسانده که باید چشم‌انداز مقصد روشن‌تر از قبل باشد. شیخ‌الوزرای دولت که عمر وزارتش حالا از سه دهه گذشته است،‌ برای نخستین بار از زمان قبول مسئولیت در دولت یازدهم به یک رسانه رفت تا از کارهای انجام شده و روی زمین مانده صنعت نفت بگوید. از اینکه چه اولویت‌هایی تا سال آینده دارد و چه کارهایی دوست داشته انجام بدهد و هنوز پرونده‌شان باز مانده است.حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت در خبرگزاری ایسنا

بیژن زنگنه در صحبت‌هایش در ایسنا از امیدهایش برای آینده صنعت نفت سخن گفت و از این‌که برخی پرونده‌ها مانند افزایش ضریب بازیافت میادین هنوز باز مانده است ابراز تاسف کرد. او از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در صنعت نفت تعریف کرد و اولویت‌های آینده این صنعت را مورد بررسی قرار داد. در پایان هم پاسخ مبهمی به یک سؤال روشن داد: این‌که اگر حسن روحانی مسئولیت دولت دوازدهم را در دست بگیرد، بازهم وزیر نفت کابینه زنگنه خواهد بود یا نه!

ته چاه نمی‌توان فوتبال بازی کرد!

وزیر نفت با تاکید بر اینکه قرار گرفتن در دوران تحریم برای ایران مثل قرار گرفتن ته چاه بوده است، گفت: ما در دوران تحریم ته چاه بوده‌ایم و ته چاه نمی‌توان فوتبال بازی کرد! آنجا باید تنها خودت را نجات دهی و زنده نگه داری.

زنگنه با اشاره به اینکه در دولت یازدهم وزارت نفت را با صادرات کمتر از یک میلیون بشکه نفت تحویل گرفته است، خاطرنشان کرد: در آن زمان صادرات ما حدود ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام بود که البته ما در زمان کمی در حدود ۱۰۰ هزار بشکه توانستیم آن را افزایش دهیم،  اما این مقدار بسیار کمی بود در حالی که ما ظرفیت حدود یک میلیون بشکه تولید نفت در کشور خوابیده داشتیم.

وی با بیان اینکه دنیا بازگشت سریع ایران به بازار نفت پس از برداشته شدن تحریم‌ها را باور نداشت، عنوان کرد: پس از امضای برجام هیچکس باور نمی‌کرد که بتوانیم ظرف ۳ تا ۴ ماه تولید و صادرات نفت خود را یک میلیون بشکه افزایش دهیم و این چیز بسیار مهمی بود.

چرایی اصرار ایران به افزایش تولید نفت

وی با اشاره به یکی از اصول خود بر افزایش تولید نفت افزود: اصل من این بود که ما باید در حداقل زمان و با حداکثر سرعت به بازار برگردیم و این درحالی بود که بسیاری این اشکال را وارد می کردند که در بازاری که قیمت نفت روندی سرازیری دارد بازگشت ایران این کاهش قیمت نفت را تشدید خواهد کرد.

زنگنه در این باره ادامه داد: از این نظر که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت نفت شده بود و ما در آن زمان اضافه عرضه به بازار داشتیم برخی معتقد بودند که افزایش تولید ایران می‌تواند اضافه عرضه به بازار را تشدید کرده و قیمت نفت را کاهش دهد و اصرار داشتند که ایران این کار را نکند، اما اصرار من بر این بود که به هر قیمتی شده نفت خود را سریعا وارد بازار کنیم چرا که اگر این کار را نکنیم معلوم نیست چه اتفاقی در بازار می افتد و ممکن است یکباره سهم ما در بازار به طور کامل از بین برود.

وزیر نفت دولت یازدهم در ادامه صحبت‌هایش در خبرگزاری ایسنا، با تاکید بر اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها ایران باید با حداکثر سرعت به بازار بازگردد، اظهار کرد: ما توانستیم این کار را انجام دهیم و همه دنیا نیز از این امر متعجب شدند و بازگشت ایران را امری شگفت انگیز دانستند.

تاکتیک ایران در بازار نفت جواب داد

وی با اشاره به اینکه ایران ظرف سه ماه توانست تولید خود را به ۳.۸ میلیون بشکه در روز برساند، گفت: از سوی دیگر صادرات نفت خام خودرا نیز به ۲ میلیون بشکه در روز رساندیم.

زنگنه با اشاره به اینکه در این فاصله نه تنها قیمت ها افت بیشتری پیدا نکرد بلکه به دلایلی رو به افزایش رفت افزود: البته یکی از دلایلی که من از ابتدا این قدر در مورد افزایش سریع تولید نفت ایران می گفتم این بود که بازار را نسبت به این امر واکسینه کنم، چرا که از نظر من بازار آثار این حرف ها را روی قیمت ها از همان اول می بیند و به نظر من بخشی از کاهش قیمت در آن زمان نیز به خاطر همین هشدار نسبت به بازگشت ایران به بازار نفت بوده است.

به گفته وی، در حال حاضر ایران به سطح تولید پیش از تحریم های خود نزدیک شده است.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه در جلسه اخیر اوپک همگی معتقد بودند که ایران تعیین کننده بوده است، تصریح کرد: چرا که ایران با پیوستن به طرح فریز نفتی تا پیش از بازگشت به سطح تولید قبل از تحریم ها موافقت نکرد. زیرا ایران قدرت تولید داشت و هرکس که قدرت تولید داشته باشد می تواند تاثیر گذار باشد. اگر ما در همان سطح تولید ۳.۸ میلیون بشکه بمانیم و دیگران تولید بیشتر داشته باشند آنها تعیین کننده تصمیمات اوپک خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه همیشه کسی که قدرت تولید بیشتری داشته باشد در بازار تعیین کننده خواهد بود، به ایسنا گفت: داشتن این قدرت تولید باعث می‌شود تولیدکنندگان دیگر از سیاست‌های آن کشور تبعیت کنند چرا که این کشور می‌تواند در مقابل چند بشکه افزایش تولید کشورهای دیگر میزان بیشتری بشکه وارد بازار کند، البته اگر این قدرت تولید واقعی باشد.

وزیر با سابقه نفت ادامه داد: به این ترتیب برخی از کشورها با افزایش تولید و مازاد ظرفیتی که در برخی برهه های خاصی داشته‌اند توانسته‌اند در زمان افزایش قیمت درآمدهای بالایی داشته باشند که ده ها برابر سرمایه گذاری است که در صنعت نفت شان کرده اند.

اعدام زنجانی جعبه‌سیاه را از بین می‌برد

وزیر نفت در ادامه در باره آخرین وضعیت مطالبات وزارت نفت از بابک زنجانی به ایسنا گفت: این فرد هنوز در زندان است و هیچیک از بدهی های خود را تسویه نکرده است؛ البته یک سری اموال او به وزارت نفت داده شده و ما به دنبال فروش این اموال هستیم که این اموال در فروش با مشکلات زیادی مواجه اند و در نهایت فکر نمی کنم بتوان تمام اموال اورا به فروش رساند و رقم بزرگی نیز از این طریق عاید وزارت نفت نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ارزش دارایی های زنجانی به ۲۰۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسد، اظهار کرد: بدهی های رسمی وی نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان است و هنوز نیز می‌گوید فردا و پس فردا بدهی خود را می دهم. اما با این اموالی که به دست ما رسیده است رقمی عاید وزارت نفت نمی شود.

زنگنه با اشاره به اینکه بعد از صدور حکم اعدام نیز تغییری در این زمینه به وجود نیامده است، ادامه داد: در صورت اعدام وی نیز همین ۲۰۰۰ میلیارد تومان به دست می آید؛ البته قوه قضائیه در این زمینه کار خود را می کند. اما ما علاقه ای نداریم که ایشان اعدام شود، چرا که زنجانی در حال حاضر مثل جعبه سیاهی است که با اعدام شدن گم می شود.

زنگنه با اشاره به اینکه قوه قضائیه در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد، افزود: انصاف و عدالت در این زمینه رعایت شده است.

اولویت‌های وزارت نفت در سال پایانی دولت یازدهم

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مهم ترین اولویت های خود در آخرین سال باقی مانده از عمر دولت یازدهم گفت: در این فرصت باقی مانده هدف های من این است که بیشترین واحد های پارس جنوبی را وارد مدار تولید کنم، تولید از غرب کارون را به بالای ۲۵۰ هزار بشکه در روز برسانم و شش میلیارد دلار طرحی که ظرف این یک سال می تواند در پتروشیمی انجام شود را به مدار بیاورم و گاز رسانی روستایی را به حدود ۹۳ درصد پوشش کشوری برسانم و در نهایت نیز اگر بتوانیم چند قرارداد در قالب IPC به امضا برسانیم اولویت ها به خوبی انجام می شود.

وزیر نفت با تاکید بر حساسیت خود در مورد توسعه پارس جنوبی گفت: تا پایان امسال چهار فاز یعنی فاز ۱۹ که معادل ۲ فاز متعارف است به علاوه فاز های ۲۰ و ۲۱ باید وارد مدار تولید شود و برای سال آینده نیز پالایشگاه فازهای باقی مانده از فاز های پارس جنوبی ساخته می‌شود. اما به دلیل بحران هایی که برای شرکت صدرا به وجود آمده و برای حدود ۲.۵سال این شرکت به طور کامل تعطیل بود ساخت عرشه دچار مشکل است و به غیر از کارهای حفاری صورت می گیرد ممکن است از بقیه کمی عقب تر بمانیم.

زنگنه همچنین درباره مهم ترین ماموریت های صنعت نفت ایران در چشم انداز بلند مدت عنوان کرد: من فکر می کنم تولید ما بر اساس برنامه‌ای که من داشته ام باید تا پایان ۵ ساله به ۵.۸ میلیون بشکه شامل ۴.۸ میلیون بشکه نفت خام و یک میلیون بشکه میعانات گازی به علاوه رسیدن به ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز طبیعی برسد که این رقم بسیار مهمی است. همچنین در پایان برنامه پنجم توسعه لازم است صنعت پتروشیمی به ۴۰ میلیارد دلار تولید برسد.

وی ادامه داد: در پایان برنامه پنجم توسعه پوشش شبکه گازی کشوری نیز با رسیدن به پوشش حدود ۹۶ درصدی کشور تقریبا کامل می شود.

دغدغه باقی‌مانده زنگنه

زنگنه در پایان صحبت‌هایش در خبرگزاری ایسنا، به دغدغه ای اشاره کرد که همواره در صنعت نفت ایران داشته است و دوره‌های مختلف حضور خود در وزارت نفت نیز آن را دنبال می کرد و در این باره گفت: ما باید ضریب افزایش بازیافت نفت در کشور با استفاده از تکنولوژی های خوب را راه بیاندازیم این کاری است که ما در کشور نمی توانیم پاسخگوی عقب ماندگی به وجود آمده باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

11  −  4  =