کشف کلمات۶ هزار سال پیش از طریق دستکاری شکل امواج صوتی

یافته محققان آکسفورد و کمبریج؛

فکر می کنید ۶ هزار سال پیش کلمات چگونه بیان می شدند محققانی از برجسته ترین دانشگاههای جهان جواب این معما را پیدا کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، زبانی مرموز در حدود ۶ هزار تا ۳۵۰۰ سال پیش برای بیان کلمات به کار گرفته می شده است. اما به دلیل آنکه هیچ نوشته مکتوبی از آن دوران در دست نیست زبان شناسان برای بازسازی آن با چالشهای بزرگی مواجه هستند و دقیقا به همین خاطر است که هیچ کس چیزی درباره نحوه بیان آن نمی داند.

زبانی که در این پروژه مورد بررسی محققان قرار گرفته «PIE» نام دارد که در استپهای شمال دریای خزر مورد استفاده مردم آن دوران قرار می گرفته و تصور می شود که ریشه تمامی زبانهای امروزی اروپایی – هندی باشد.

اکنون محققانی از دانشگاههای آکسفورد و کمبریج روشی را برای شبیه سازی اصوات منقرض شده زبان چند هزار سال پیش ارایه کرده اند. آنها با آنالیز دقیق زبانهایی که ریشه در آن زبان کهن دارند، به دستکاری شکل امواج صوتی آنها پرداخته تا این واقعیت هیجان انگیز را فاش کنند که کلمات در ۶ هزار سال پیش چگونه بیان می شدند.

به عقیده محققان، یک کلمه مشخص در یک زبان شکل خاص خود را دارد که در زبانی دیگر شکل دیگری خواهد داشت.

جان استون از آزمایشگاه آماری دانشگاه کمبریج می گوید: اصوات شکل خود را دارند. وقتی کلمه ای بیان می شود در واقع ارتعاشی در هوا ایجاد می کند و شکل این موج صوتی قابلیت اندازه گیری و تبدیل شدن به یک سری از اعداد را دارد.

محققان با استفاده از این داده های آماری می توانند به شباهت کلمات در سایر زبانها پی برده و حتی نحوه بیان آنها  در هزاران سال پیش را مشخص کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5