٧٩ هزار ميليارد تومان درآمد دور از دسترس سازمان مالياتي

رييس سازمان مالياتي از تحقق ۹۵درصد درآمدها خبر داد

حجم فرار مالياتي ٣٠ هزار ميليارد تومان و معوقات مالياتي ٤٩ هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود. ارقام بزرگي كه با درآمد مالياتي يك سال برابري مي‌كند، دور از دسترس شده است. اين در شرايطي است كه ماليات بار ٥/٨٨درصد از درآمدهاي كشور را بر دوش مي‌كشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، معوقات سازمان مالياتي كه حجم آن به ٤٩ هزار ميليارد تومان رسيده به گفته سيدكامل تقوي‌نژاد، رييس كل سازمان امور مالياتي كشور تنها چهار هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان از آن در سال ٩٥ وصول شده است.

او توضيح داد: از ابتداي سال ۹۵ تا پايان تيرماه ۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان از معوقات مالياتي وصول شد؛ اين در حالي است كه برخي از اين مطالبات در سال‌هاي گذشته ايجاد شده است. همچنين از رقم مزبور ۸ هزار ميليارد تومان متعلق به كساني است كه كارت بازرگاني خود را در اختيار ديگران قرار داده‌اند. او تاكيد كرد: با وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت و اتاق‌هاي بازرگاني تفاهم شده تا اين موضوع ساماندهي شود اگر بخواهند كارت‌هاي بازرگاني تمديد شود بايد مفاصا حساب آنها تسويه شود.

 همچنين پيشنهاد داديم كه در مبادي ورودي كشور براي واردات علي‌الحساب ٢ تا ٤درصد ماليات گرفته شود. تقوي‌نژاد در نشستي خبري با اشاره به درآمدهاي سازمان مالياتي اظهار داشت: در چهار ماهه سال جاري ٢٧ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان درآمد مالياتي وصول شده كه ٩٥درصد نسبت به بودجه مصوب محقق شده و نسبت به دوره مشابه سال قبل ٢٩درصد رشد دارد. كل مطالبات مالياتي ٤٩ هزار و ٣٠٠ ميليارد تومان است كه ٢١ هزار ميليارد تومان اصل ماليات و مابقي جريمه است، همچنين ٨ هزار ميليارد تومان از طلب‌ها مربوط به كارت‌هاي بازرگاني يك‌بار مصرف است.

رييس كل سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به اينكه در راستاي تكميل پايگاه اطلاعات هويتي سازمان مالياتي موظفند با همكاري ديگر دستگاه‌ها اين اطلاعات را داشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر تفاهم‌نامه همكاري با سازمان ثبت احوال، پست، ثبت شركت‌ها، بيمه مركزي و گمرك براي دريافت اطلاعات انجام شده تا تطبيق اطلاعات در سازمان انجام شود.

وي ادامه داد: رصد تراكنش‌هاي سنگين بانكي در دستور كار است، تا از نظر منشا مورد رسيدگي قرار گيرد، تا درآمد بودن يا غيردرآمدي بودن آنها مشخص شود.

رييس كل سازمان امور مالياتي كشور در مورد صندوق مكانيزه فروش، تصريح كرد: اكنون آمار دقيقي از مصرف ماليات ارزش افزوده در چرخه توزيع نداريم. براساس قانون برنامه پنجم و قانون ماليات‌هاي مستقيم صندوق مكانيزه فروش بايد نصب شود و لايحه آن در مجلس بوده و كميسيون اقتصادي نخستين جلسه آن را امروز برگزار خواهد كرد.

نصب صندوق‌هاي مكانيزه
 به صورت رايگان

تقوي‌نژاد تصريح كرد: مشوق‌هايي براي نصب صندوق مكانيزه فروش پيش‌بيني شده كه هزينه نصب اوليه صندوق بر عهده سازمان امور مالياتي است. وي در مورد ماليات سلامت نيز گفت: سال ٩٤ بالغ بر ٢٧٠٠ ميليارد تومان ماليات سلامت و در ٤ ماهه اول امسال ٩٢٠ ميليارد تومان به اين بخش پرداخت شده است.

رييس كل سازمان امور مالياتي كشور ادامه داد: همچنين در سال ٩٤ مبلغ ٣ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان عوارض به حساب شهرداري‌ها و بهياري‌ها واريز شده است. تقوي‌نژاد در مورد ماليات ارزش افزوده گفت: ١١ هزار ميليارد تومان درآمد وجود داشته كه ٨٩درصد تحقق نشان مي‌دهد و ٣٥درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد دارد. او در مورد ماليات‌هاي مستقيم عنوان كرد: ١٦ هزار و ٦٠٠ ميليارد تومان ماليات وصول شده كه ٢٥ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزايش داشته و ٩٩ درصد بودجه نيز محقق شده است. رييس كل سازمان امور مالياتي كشور ادامه داد: لايحه دوفوريتي براي كاهش ماليات حق تحقيق و پژوهش اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها به ١٠درصد تهيه شده كه روند اداري را طي مي‌كند. تقوي‌نژاد با بيان اينكه نسبت درآمد مالياتي به توليد ناخالص داخلي در سال ٩٤، حدود ٣/٦ درصد بوده است، اظهار داشت: نسبت درآمد مالياتي با احتساب عوارض به GDP، حدود ٢/٧درصد بوده است. همچنين نسبت درآمدهاي مالياتي به هزينه‌هاي جاري در سال ٩٤، بالغ بر ٤/٤٦ درصد بود. رييس سازمان مالياتي افزود: نسبت درآمدهاي مالياتي به منابع عمومي بودجه در سال ٩٤ بالغ بر ٤/٣٩درصد گزارش شده است.

او تاكيد كرد: پيش‌بيني درآمدهاي مالياتي در بودجه سال ٩٥، ٨٦ هزار ميليارد تومان بوده كه نسبت به عملكرد سال ٩٤، ٢٩درصد رشد داشته كه سهم ماليات‌هاي مستقيم ٣/١٧درصد رشد و ٤٩/١درصد رشد آن از محل ماليات ارزش افزوده است.

تقوي‌نژاد با بيان اينكه درآمدهاي مالياتي امسال نه با فشار به اصناف و افزايش نرخ‌ها بلكه از طريق شناسايي موديان جديد انجام خواهد شد، تصريح كرد: برنامه هدفمند براي مقابله با فرار مالياتي، وصول بدهي‌هاي مالياتي و گسترش پايه‌هاي مالياتي داريم.

سرمايه‌گذاري فعالان به مثابه هزينه قابل قبول پذيرفته مي‌شود
به گفته رييس سازمان مالياتي، يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه پيگيري مي‌شود همگرايي با مردم و مودي‌مداري است و در اين راستا نبايد انگيزه سرمايه‌گذاري در ميان مردم از بين برود و امسال افرادي كه بخواهند سرمايه‌گذاري انجام دهند منابع آنها با نرخ مشاركتي سيستم بانكي به عنوان هزينه قابل قبول پذيرفته مي‌شود. تقوي‌نژاد بر محرمانگي اطلاعات مالياتي و عدم افشاي اطلاعات مالياتي تاكيد كرد و گفت: استفاده از اطلاعات مالياتي جرايم سنگيني دارد.

او همچنين در مورد عملكرد مالياتي دولت طي چهار ماهه ابتداي سال گفت: در اين مدت ۲۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان ماليات مستقيم و ارزش افزوده وصول شده كه نسبت به رقم بودجه مصوب ۹۵ درصد محقق شده و حدود ۲۹ درصد وصولي‌ها رشد دارد.

 معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: در اين مدت ۱۶ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان ماليات مستقيم وصول شده كه ۹۹درصد نسبت به بودجه تحقق يافته و ۲۵درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشته است.
منبع:اعتماد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄  12  =